Mergi la conţinutul principal

Spirite încinse în CLM Brăila. Programul «Braicar» s-a modificat

* consilierii municipali au aprobat, marți, noul program pentru transportul public de persoane pe durata stării de urgență * ședința a avut loc, în premieră, prin sistem videoconferință * consilierul PND Bogdan Botea a propus suspendarea transportului public de persoane, ca o măsură preventivă de contracarare a răspândirii COVID-19, însă fără succes * primarul Marian Dragomir a vorbit despre eventuale rectificări bugetare pentru menținerea în viață a ”Braicar” * directorul Cornel Săndulescu a precizat că modificările vizează o reducere a programului, dar și o segmentare a acestuia

 

 

Operatorul de transport public de persoane din Municipiul Brăila, ”Braicar” și-a schimbat programul pe durata stării de urgență naționale. Decizia a fost luată în cadrul primei ședințe ordinare a CLM Brăila susținută în sistem de videoconferință, ce a avut loc marți dimineață. Potrivit directorului general al ”Braicar”, Cornel Săndulescu, este vorba despre o reducere a orelor de funcționare în general, însă și stabilirea anumitor intervale orare în care frecvența traseelor a fost intensificată.

”Programul de transport se modifică vizavi de cerințele impuse de starea de urgență, de ordonanțele militare și ține cont de situația actuală a nevoilor de deplasare din oraș. Circulăm cu un program de transport în secvențe. Adică, de la începutul programului, la ora 5:00, până la 9:30, suntem cu flota aproape, să spunem, cea care era în zilele lucrătoare de dinainte de starea de urgență. După ora 9:30, până la 15:30, flota de transport se reduce pe toate traseele, fără a se desființa vreun traseu, astfel încât frecvența mijloacelor de transport se situează între 25 și 30 de minute. De la ora 15:30, la ora 18:30, flota de transport revine ca număr, ca în secvența de dimineață, cea de la 5:00 la 9:30. Urmând ca după ora 18:30 până la 21:45 ea să scadă progresiv, încheind activitatea în jurul orei 22:00. Deci, în aceste condiții, personalul societății, angajații care îndeplineau activitatea de conducători auto, dar și ceilalți, pe toată perioada stării de urgență, vor avea această activitate. Orele suplimentare acumulate în ultimele 60 de zile vor fi compensate cu timp liber, iar dacă situația va continua vizavi de prelungirea stării de urgență și cu alte constrângeri sau limitări stabilite la nivel național sau local, probabil că vom recurge, în primă fază, la o formă de concediu de odihnă obligatoriu, cel puțin cinci zile pentru fiecare salariat”, a declarat Săndulescu.

Acesta a mai adăugat că noul program al mijloacelor de transport public de persoane a intrat în vigoare din momentul în care a fost aprobat în CLM Brăila. Săndulescu a mai punctat că oricum acesta se afla într-o modificare continuă, deoarece societatea se află în dialog permanent cu agenții economici din oraș, astfel că își stabilește programul și în funcție de ceea ce transmit aceștia.

”Probabil că programul va mai suferi modificări și zilele următoare, pentru că nu știm cum vor evolua lucrurile. Dar de principiu el este, să spunem, redus ca dimensiune și este pe secvențele pe care vi le-am transmis”, a mai adăugat sursa citată.

 

Dezbateri în CLM pe tema menținerii sau nu a transportului public

 

Proiectul privind programul de transport public local de călători în Brăila prestat de ”Braicar” a fost introdus suplimentar pe ordinea de zi, însă s-a numărat printre punctele care au stârnit cele mai multe dezbateri. Încă de la început, primarul Marian Dragomir a dorit să îi informeze pe consilierii municipali că programul a fost modificat în funcție de discuțiile purtate cu societățile din Brăila care au peste 100 de angajați, astfel că acesta ar mai putea suferi alte modificări pe parcursul duratei stării de urgență. Liberalul Constantin Sârbu l-a rugat pe Dragomir să precizeze dacă, în condițiile actuale, bugetul ”Braicar” va trebui modificat, iar edilul-șef a dat de înțeles că mai mult ca sigur societatea va avea nevoie să fie sprijinită pentru a nu renunța la personalul existent.

”Se înregistrează pierderi foarte mari în momentul de față. Va fi cu siguranță nevoie de o analiză în cadrul legislativ pentru a acorda eventuale subvenții, astfel încât personalul să poată rămâne angajat în continuare, dar și ca societatea să supraviețuiască. Cu siguranță vom ajunge la rectificări de buget”, a afirmat Dragomir.

Consilierul municipal PND, Bogdan Botea, a fost cel care a stârnit lanțul de dezbateri pe tema transportului public de persoane în contextul pandemiei de coronavirus, iar discuțiile s-au întins minute bune. Acesta a propus suspendarea transportului public de persoane în Brăila pentru a evita răspândirea prin acest mod a virusului COVID-19, avertizând consilierii că sunt pe punctul de a comite o gravă eroare în caz contrar.

”Eu cred că acest proiect privind modificarea programului «Braicar» este contrar ordonanțelor militare nr. 3 și 4, în sensul că trebuie restrânsă circulația, dacă nu chiar suspendată până la încetarea stării de urgență. Din mai multe motive. În primul rând, circulația persoanelor este oprită, interzisă cu câteva excepții. În al doilea rând, «Braicar» nu este capabilă să igienizeze autobuzele între stații. Adică la capăt de linie. Mai mult, se circulă în autobuz fără măști. Unii șoferi nu poartă măști, deci se expun foarte mult și deja ne aflăm în stadiul 4 al epidemiei, deci în care contaminarea începe să aibă loc comunitar. De asemenea, am observat că multe dintre mijloacele de transport circulă goale și în felul acesta se generează costuri inutile. Deci propun modificarea acestui program, în sensul suspendării transportului public de persoane pe durata stării de urgență pe teritoriul României”, a declarat Botea.

Primarul Marian Dragomir a precizat că nu dorește să intre într-o dispută politică cu niciun consilier în această perioadă, însă l-a atacat pe Botea precizând că dacă PND-istul a stat acasă în ultima vreme, probabil că nu are de unde să știe că la patru capete de linie, unde ajung toate autobuzele din oraș frecvent, se dezinfectează mijloacele de transport în comun, după fiecare cursă efectuată. De asemenea, edilul-șef a dorit să sublinieze că toți șoferii au fost izolați de restul călătorilor, prin montarea unui paravan de protecție semi-transparent. Mai mult, Dragomir a invocat un ordin al prefectului județului Brăila, Cătălin Boboc, prin care s-a impus creșterea numărului de autobuze din oraș în anumite intervale orare. Ordin pe care municipalitatea a decis să nu îl conteste, ci să îl pună în aplicare.

”Am să vă citesc câteva prevederi din ordinul prefectului, care trebuie să fie pus în aplicare. V-am spus că nu l-am contestat și nici nu vom face acest lucru. Ordinul prefectului: «Primăria Brăila, prin Braicar, va mări frecvența circulației mijloacelor de transport pe traseele principale, cu o statistică mai ridicată, prin relocarea mijloacelor de transport alocate rutelor mai puțin aglomerate». Acest ordin al prefectului prevede foarte clar că nu putem suspenda transportul public în Municipiul Brăila și mă bucur foarte mult că și consilierii PNL sunt în comun acord cu primarul și consilierii celorlalte partide, pentru că noi trebuie să susținem financiar societatea «Braicar» în această perioadă”, a continuat primarul.

Liberalul Petrică Popa a subliniat la rândul său că a observat faptul că cele mai multe autobuze circulă fără niciun călător la nivelul orașului, astfel că nu ar fi rău să se facă cât mai repede analize privind zonele frecventate și mai puțin frecventate și acționat în consecință. Totodată, a anunțat că grupul consilierilor PNL Brăila susține ca pierderile obiective ale ”Braicar” în această perioadă să fie susținute de la bugetul național.

”Dacă s-a emis acel ordin privind intensificarea traficului eu cred că prefectul a greșit. Și mai cred că toți cei care susțineți acest lucru greșiți! Prioritatea zero este cea epidemiologică în acest moment, nu interesele economice ale unor angajatori. Repetăm aceeași greșeală care s-a întâmplat în toate mediile urbane până acum. Ați văzut că nici în China, nici în Italia nu a fost suspendat transportul public și acest lucru a favorizat răspândirea comunitară a virusului. Repet, nu discutăm acum de activități economice! Gândiți-vă numai că printre cei care circulă acum sunt și persoane angajate în Brăila, dar care au domiciliul în localități din județ. Asta va favoriza răspândirea virusului și în afara orașului. Eu insist pe acest lucru. Bine, dumneavoastră urmează să stabiliți, dar este o gravă eroare!”, a declarat Botea, revoltat.

Consilierul județean PSD Valentin Pătârlăgeanu a intervenit la acest punct pentru a sublinia că suspendarea transportului public de persoane în Brăila ar dăuna grav activiății Spitalului Județean de Urgență. Acesta este asistent-șef la o secție în cadrul SJU și a apreciat că, fără transportul în comun, foarte mulți angajați ai spitalului, care nu au mașini personale, vor fi puși în imposibilitatea de a mai ajunge la timp la serviciu, în ciuda faptului că programul spitalului s-a modificat considerabil odată cu pandemia de coronavirus, tocmai pentru ca personalul și medicii să nu se intercaleze prea mult atunci când ajung și pleacă de la lucru.

Chiar și așa, Bogdan Botea a insistat ca amendamentul său să fie votat.

”Formulez acest amendament ca să am conștiința curată. Și vă rog să se voteze amendamentul. Nu mai am nimic de adăugat”, a declarat Botea.

În acest context, primarul Marian Dragomir i-a solicitat un punct de vedere secretarului municipiului Ion Drăgan, privind legalitatea adoptării unui amendament care contravine ordinului emis de prefect. Acesta din urmă le-a transmis consilierilor că dacă amendamentul lui Botea va fi adoptat prin vot, nu are de gând să dea viză de legalitate. Consilierul PND a insistat ca amendamentul să fie votat, precizând la rândul său că este convins că prefectul Brăilei va da totuși viză de legalitate pentru propunerea sa.

Astfel, amendamentul a fost supus votului, dar respins cu doar un vot ”pentru” din partea lui Botea, 11 ”împotrivă” și 13 abțineri. Precizăm că de această dată, contrar regulii generale a ședințelor, consilierii au votat individual, fără a ține cont de culoarea politică.

 

Contre și pentru dezinfectarea autobuzelor

 

Și alți consilieri din opoziție au avut comentarii privind acest proiect. Consilierul PNL Raluca Bucur a insistat pe ideea că municipalitatea ar putea limita cursele de autobuze și tramvaie strict pentru angajații societăților din Brăila, în această perioadă, astfel încât deplasările celorlalte categorii de persoane să nu fie încurajate. Primarul Marian Dragomir i-a explicat că oricum noul program ”Braicar” prevede acest aspect, însă transportul public nu poate fi comparat sau transformat într-unul de curse speciale, contractate de privați, pe modelul microbuzelor albastre de ”Carrefour”.

Consilierul municipal Dan Păun (președintele interimar PPUSL Brăila) a dorit să știe dacă s-au purtat discuții cu agenții economici care au mulți angajați, pentru ca aceștia să își organizeze programul în așa fel încât persoanele care merg la muncă să nu se intercaleze în mijloacele de transport public, astfel încât să nu se creeze aglomerații. Primarul a explicat că s-a făcut o analiză și că în principiu acest lucru se întâmplă, însă a recunoscut că au mai existat situații când unii angajați au plecat mai devreme de la muncă și s-au intersectat cu cei ai altor companii care încă activează. La rândul său, consilierul PNL Sorin Ioniță a precizat că șoferii ar putea evita aceste momente dacă ar fi dotați cu stații de emisie-recepție și să anunțe eventuale aglomerări, iar dispeceratul ”Braicar” să trimită autobuze suplimentare pe liniile respective. Dragomir a afirmat că șoferii nu au stații, dar pot face acest lucru prin telefoanele mobile, doar că nu întotdeauna vor exista autobuze disponibile.

Consilierul PNL Adrian Tabarac a insistat pe ideea că dezinfectarea trebuie făcută la fiecare capăt de linie, nu doar la patru dintre acestea, așa cum a afirmat edilul-șef,  deoarece ”virusul nu circulă doar pe patru linii”. Directorul general ”Braicar” a precizat că dezinfectarea autobuzelor se face la capătul liniei Vidin, liniei Soroli Cola, la Mall, iar pentru tramvaie, la capătul liniei Radu Negru, deci zone prin care ajung absolut toate autobuzele din oraș.

În cele din urmă, proiectul privind programul ”Braicar”, în forma sa inițială, a fost aprobat de consilieri cu 24 voturi ”pentru”, 1 vot ”împotrivă” din partea consilierului Bogdan Botea și o neparticipare din partea liberalului Alexandru Bașno, care nu se afla în fața monitorului în acel moment. La ședință au fost prezenți 24 de consilieri, Cristiana Voineag (PSD) a absentat motivat.

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro