Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

16 staţii de tramvai din Brăila, amenajate pentru persoanele cu dizabilităţi

• membrii CLM Brăila au aprobat, ieri, Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii (DALI) pentru această investiţie în valoare totală de 735.198 lei • subiectul a stârnit contre în cadrul şedinţei ordinare, după ce liberalii au acuzat că preţurile sunt umflate şi că DALI-ul este nelegal, deoarece prezintă doar o singură soluţie, în contextul în care legea prevede că trebuie să fie minim două • proiectantul a fost prezent în sală şi a punctat că în cazul de faţă nu există un al doilea scenariu • proiectul cuprinde amenajarea pentru persoanele cu dizabilităţi a patru staţii pe Calea Călăraşilor şi 12 pe Bulevardul Dorobanţilor

 

Municipalitatea se pregăteşte să amenajeze 16 staţii de tramvai din Brăila pentru a asigura accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilităţi la mijloacele de transport public. Mai exact, ieri, în cadrul unei şedinţe ordinare a Consiliului Local Municipal a fost aprobat un proiect de hotărâre privind Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii (DALI) pentru acest obiectiv de investiţii a cărui valoare totală se ridică la 735.198 lei cu TVA. De precizat că din această sumă, construcţia plus montajul înseamnă 559.343 lei cu TVA, iar durata de realizare este de 2 luni, din care 2 săptămâni pentru serviciile de proiectare şi 6 săptămâni pentru execuţia lucrărilor. Proiectarea a fost realizată de către SC PEIESI SRL din Iaşi, iar din devizul general aflăm că valoarea totală pentru acest pas se ridică la 81.515 lei cu TVA.

Ei bine, potrivit raportului proiectului, discutăm despre amenajarea a 16 staţii de tramvai: patru pe Calea Călăraşilor, respectiv, 12 pe Bulevardul Dorobanţilor. Principalele lucrări de intervenţii sunt: montarea unui parapet de protecţie a călătorilor; a unei copertine de ploaie; a unor plăcuţe reflectorizante pe parapetul de protecţie; a unui marker solar; precum şi a unei benzi pentru ghidarea persoanelor cu deficienţă de vedere. De asemenea, pentru siguranţa circulaţiei se vor monta indicatori de orientare şi avertizare şi marcaje rutiere.

 

Consilierii PNL Brăila au acuzat că DALI nu este legală

 

Valoarea totală a acestui proiect, dar şi modul în care a fost întocmit DALI-ul a stârnit contre în rândul consilierilor municipali, asta după ce liberalul Adrian Tabarac a afirmat că sumele i se par mult umflate şi că Documentaţia nu respectă legislaţia în vigoare şi nu prezintă două soluţii de intervenţie aşa cum ar trebui.

“Această «complexă amenajare» constă la unele staţii în vopsirea unor parapeţi deja existenţi şi amplasarea unei benzi de cauciuc pentru persoanele cu deficienţe de vedere, iar la alte staţii de montarea unui parapet de protecţie şi a unei copertine. Nu pot să înţeleg ce fel veţi face această modernizare de staţii. Eu vreau să atrag atenţia asupra unui lucru: DALI-ul pe care dumneavoastră l-aţi făcut nu este legal! În HG 907/2016 scrie foarte clar, atât la articolele 7 şi 9, cât şi în anexa conţinut cadru, că orice DALI trebuie să prezinte minim două scenarii. Inclusiv dumeavoastră în această Documentaţie spuneţi în cuprinsul lucrării că «vom face analiza celor două scenarii», că «vom prezenta cele două scenarii». Este un copy-paste cuprinsul, pentru că acolo scrie ceva dar nu are relevanţă dacă ne uităm la ce scrie mai jos. Iar în acest DALI nu apare decât o singură soluţie. Lucru care contravine cu Hotărârea de Guvern 907 unde se spune foarte clar că trebuie să fie minim două soluţii tehnice. Dumneavoastră nu daţi decât o soluţie foarte vastă, iar la a doua soluţie spuneţi «nu este cazul». Ba este!”, a declarat Tabarac, revoltat, subliniind că proiectul ar putea întâmpina probleme ulterior dacă se vor face verificări.

Prezent în sală la lucrările şedinţei, Ovidiu - Bogdan Poleucă, reprezentantul SC PEIESI, a explicat că în acest caz nu existau mai multe variante, deoarece legislaţia privind amenajarea spaţiilor pentru persoanele cu dizabilităţi nu este prea permisivă, astfel că nu putea folosi alte materiale decât cele din proiect pentru a se putea face în cele din urmă o alegere între două sau mai multe soluţii. Acesta a subliniat că singura alternativă este realizarea proiectului în forma prezentată sau renunţarea la a-l pune în operă.

Şi viceprimarul Alexandru Jantea a sărit în apărarea proiectantului, uşor iritat şI cu nişte argumente cel puţin neinspirate:

“Noi discutăm despre nişte persoane care au deficienţe de vedere. Sunt oarbe. Nu putem să facem două scenarii, în condiţiile în care legislaţia ne spune că ei trebuie să aibă un singur tip de semnalizare. Pentru persoanele care au deficienţe de vedere nu putem să facem un mini labirint prin oraş în aşa fel încât ei să trebuiască să se prindă că e varianta a doua de la DALI, deci cumva băţul îl ţin pe stânga de data asta. Vorbim despre un singur tip, unanim acceptat, ca persoanele care au aceste deficienţe să reuşească să îşi desfăşoare activitatea. Nu avem cum să propunem două aspecte total opuse, în aşa fel încât persoanele cu dizabilităţi să se prindă pe care dintre ele le-am ales noi. Sunt persoane care nu văd. Aţi înţeles? Deci nu au posibilitatea să vadă. Au deschis ochii şi e negru! Nu poţi pune mai multe variante în aşa fel încât să se prindă cel din Cluj că a ajuns la Brăila şi aici se ţine băţul pe stânga”, a declarat Jantea.

Trebuie totuşi punctat că atunci când se prezintă două variante de proiect în cadrul unui DALI, proiectantul de regulă sugerează alegerea uneia dintre acestea, iar consilierii decid în consecinţă.

Cum discuţiile au continuat şi Tabarac a afirmat că o reabilitare a unei staţii cu aplicarea unei banzi de cauciuc, a unei balustrade şi a unei copertine ajunge la 10.000 euro, la pachet cu faptul că la capitolul “cheltuieli diverse” a fost prinsă suma de 65.000 lei cu TVA, ceea ce i se pare cam mult şi nejustificat, primarul Marian Dragomir l-a rugat pe reprezentantul proiectantului să prezinte care sunt cele mai scumpe lucrări.

Proiectantul a precizat că suma de 65.000 lei este de fapt  un procent legal care se adaugă la orice lucrare pentru a acoperi eventualele erori care pot apărea pe parcursul intervenţiei, dând ca exemplu o bordură spartă accidental care astfel va putea fi acoperită fără a se solicita sume suplimentare. Cât despre costuri, Poleucă a afirmat că cele mai scumpe sunt copertinele din plastic ale căror preţuri includ şi transportul şi montajul, dar fără a sublinia efectiv despre ce sume este vorba. Acesta a prezentat însă numărul de materiale folosite pentru cele 16 staţii, şi dimensiunile elementelor care urmează să se monteze, dar din nou, fără a preciza costurile.

Tabarac a solicitat şi un punct de vedere de la secretarul municipiului, Ion Drăgan, privind faptul că în DALI nu sunt prezentate două soluţii, însă acesta a precizat că proiectantul a avut în vedere hotărârea de guvern la care s-a făcut referire, astfel că din punctul său de vedere s-au oferit lămuririle tehnice solicitate.

În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 17 voturi “pentru” şi 6 abţineri din partea grupului PNL.




Categorie articol: 

Comentarii