Mergi la conţinutul principal

Ultimul zbor. ”Moș Costică”, părintele piloților din Sud- Estul României, a plecat la Ceruri!

* pilotul brăilean Costică Vâlcu, 59 de ani, unul dintre cei doi instructori în aviaţie utilitară ai Bazei Aeriene "Pegas" Galaţi, a decedat după aproximativ şase ore de la accidentul aviatic produs, sâmbătă dimineaţa, în zona orezăriei de la Stăncuţa-Polizeşti * colegii îşi arătau admiraţia şi respectul faţă de el şi profesionalismul de care a dat dovadă în ultimii 30 de ani, spunându-i "Moş Costică" * trupul pilotului a fost depus la Catedrală şi va fi înmormântat astăzi, la orele 12.00, la Cimitirul "Sf. Constantin" * mecanicul aflat cu el în avionul utilitar Antonov 2, gălăţeanul Viorel Frantz, tot de 59 de ani, a scăpat nevătămat * ancheta, preluată de procurorii Curţii de Apel Galaţi şi Centrul de Investigaţii Aeronautice Speciale (CIAS) Bucureşti, sub supravegherea ministrului de Interne, vice-premierul Gabriel Oprea


"Moş Costică", aşa cum îi spuneau colegii pilotului-instructor Costică Vâlcu, a plecat la Ceruri pentru totdeauna. A murit, în Reanimare, după circa şase ore de la accidentul aviatic produs sâmbătă dimineaţa în zona orezăriei italienilor de la Stăncuţa. Deşi imediat după ce s-a prăbuşit, "Moş Costică"- care a reuşit să strunească aparatul astfel încât să nu ia foc, ba chiar a avut puterea de-a ieşi din avion imediat după impactul acestuia cu solul- pilotul "de excepţie" n-a mai răspuns manevrelor de resuscitare pe care medicii de la Anestezie Terapie Intensivă le-au efectuat. Decesul a fost înregistrat la orele 14.00 şi puţin. Era unul dintre cei doi piloţi ai Bazei Aeronautice "Pegas" din Galaţi, unul dintre puţinii instructori de aviaţie utilitară din S-E-ul României, expert cu peste 10.000 de ore de zbor, părintele a sute de piloţi de profil din România şi nimic din ceea ce însemna profesionalism nu-i era străin. Dimpotrivă.

Citește și: OBIECTIV - VOCEA BRĂILEI: Avion prăbușit la Stăncuța. Pilotul a decedat!


"Era un profesionist desăvârşit, l-am cunoscut, am zburat cu el, îmi era drag, fiindcă nu exista întrebare la care să nu aibă un răspuns pertinent, solid, argumentat, îi făcea plăcere să împărtăşească din experienţa şi cunoştinţele sale, era un tip calm, asta am adorat şi iubit la el, ştia să se facă plăcut şi să iasă din multe situaţii. (...) Era tare mândru de Antonovul acesta, îl reparase recent şi chiar îi plăcea mult cum zbura, cum se comporta", ne-a declarat Cristian Deceanu, pilot de avioane ultrauşoare.
Costică Vâlcu era căsătorit - soţia sa, Dorina, este profesoară de limba engleză la Şcoala "Mihai Eminescu"- şi avea o fată măritată la Bucureşti. Era, de puţin peste un an, bunic. "Bunic de băieţel", cum, mândru, îi corecta pe toţi amicii săi.
"Începuse o nouă viaţă şi era extrem de fericit: viaţa de bunic. Era topit după nepoţel. Mai avea puţin până la pensie şi se pregătea efectiv pentru această nouă viaţă, de bunic. Am vorbit cu el cu mai bine de o săptămână în urmă, se întorcea din vacanţă, fusese în munţii Vrancei. Nu-mi amintesc să fi avut vreodată vreun incident aviatic, era de un profesionalism desăvârşit. Nu avea cusur în ale meseriei. Mi-a fost instructor...", ne-a declarat Marian Covache, fost pilot.
Trupul neînsufleţit al lui "Moş Costică" a fost depus la capela Catedralei "Naşterea Domnului" şi, potrivit prietenilor pilotului, va fi condus pe ultimul drum, astăzi, la orele 12.00, la Cimitirul "Sf. Constantin".

Filmul accidentului

Iniţial, s-a spus că avionul transporta azot pe care trebuia să-l împrăştie pe cultura cu orez. Ulterior, s-a constatat că în avion erau 900 de kilograme de uree granule tratată, produsă prin dezagregarea substanţelor azotoase, de unde şi confuzia iniţială. Cert este că tragedia s-a produs. Iată filmul evenimentelor. Sâmbătă, ora 7.42: La Serviciul Unic de Urgenţă 112, un cioban din zona Stăncuţa- Polizeşti, unde se află orezăria italienilor de la Padova- Roncato, a anunţat că avionul cu care se împrăştiau îngrăşăminte s-a prăbuşit. Starea victimelor: pilotul, Costică Vâlcu, 59 de ani, a reuşit să iasă singur din Antonovul 2 YR- PEG pe care-l conducea, iar pe mecanicul Viorel Frantz, 59 de ani, din Galaţi, l-au scos ciobanul şi un italian angajat al aceleiaşi firme, singurii care au şi văzut prăbuşirea aparatului de zbor. "Am văzut, am văzut totul, am văzut cum a căzut avionul lângă câmpul de orez. S-a ridicat, a făcut un viraj stânga, s-a lovit, apoi a căzut. Pilotul a ieşit primul din avion. Mecanicul nu putea, împingea de o uşă, l-am ajutat să iasă, apoi stătea în picioare, dezorientat pe câmp... I-am spus unui cioban care se afla cu oile pe aici să cheme ambulanţa", ne-a relatat Edigio Di Liatto.
Şi ciobanul le-a povestit celor veniţi de îndată la faţa locului cum avionul, care nu urcase mai mult de 20 de metri de la sol, a picat şi s-a lovit întâi de un dig, apoi s-a înfipt cu botul în pământ, cu o aripă ruptă. "Mi s-a spus că s-a blocat totul la bord, că motorul n-a mai mers. Pilotul şi mecanicul au încărcat dimineaţă în jur de 900 kg de îngrăşământ chimic, au decolat... de la depozit... şi deasupra, până în 20 de metri li s-au blocat comenzile, aşa am informaţiile de la ei. Ei fiind profesionişti, au efectuat manevra de aterizare şi au aterizat fără să ia foc, doar aripa stângă şi botul sunt avariate. Important e că au scăpat cu viaţă, că nu a luat foc", povestea, puţin după orele 8.00, Nicu Turcu, primarul localităţii Stăncuţa.
La scurt timp, în jurul orei 8.30, la faţa locului erau deja trei ambulanţe, trei maşini ale Jandarmeriei, trei ale Poliţiei, o autospecială ISU, plus o cisternă cu apă din localitate. "Pilotul este, într-adevăr, grav rănit, dar este conştient. Are politraumatism la coloana cervicală şi la maxilar", ne-a declarat, sâmbătă dimineaţa, dr. Viorica Uscatu, şef Serviciu Ambulanţă Brăila.

Informaţii contradictorii

Cum iniţial s-a spus că în avion este azot, iar acesta este cunoscut ca fiind extrem de periculos - poate vă amintiţi tragedia de la Mihăileşti, din judeţul Buzău -, perimetrul a fost înconjurat şi nimeni n-a avut voie să se apropie la mai puţin de 150 de metri. "ISU Dunărea Brăila a intervenit cu o autospecială de stingere cu apă şi spumă, desfăşurând un dispozitiv de siguranţă pentru prevenirea unui incendiu. În acest moment, pilotul elicopterului care prezenta politraumatisme este transportat de un elicopter SMURD aparţinând SMURD Galaţi către Spitalul Floreasca din Bucureşti", declara, în jurul orei 11.30, colonelul Ştefan Stoian, purtător de cuvânt al ISU Brăila.
Câteva minute mai târziu, elicopterul SMURD a aterizat pe terenul de lângă Stadionul Municipal Brăila. Ba chiar, în jurul orelor 12.00, MAI publica faptul că "viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea, a dispus o serie de măsuri operative care au fost puse în aplicare prin Centrul Naţional de Conducere şi Coordonare Integrată. Astfel, la locul accidentului, forţele MAI alcătuite din pompieri, poliţişti şi jandarmi au realizat un dispozitiv de intervenţie pentru asigurarea perimetrului împotriva scurgerilor accidentale de combustibil. Totodată, vice-prim-ministrul pentru securitate naţională, domnul Gabriel Oprea, a dispus ca un elicopter al MAI să se deplaseze de la Punctul de Operare Aero-Medicală Galaţi spre Brăila pentru a prelua una dintre victime aflată într-o stare medicală gravă. Cercetările sunt continuate pentru stabilirea împrejurarilor producerii evenimentului". După alte câteva zeci de minute, presa centrală, care avea informaţii că însuşi secretarul de stat Raed Arafat monitorizează cazul, anunţa că pilotul ar fi decedat.
În jurul orei 13.00, dr. Angel Trifan, şef SMURD Galaţi, anunţa că victima, care nu era decedată, nu a putut fi luată de la Brăila: "Pilotul a intrat în stop cardio-respirator, nu poate fi transportat, a fost lăsat în Unitatea de Primire a Urgenţelor, unde se face resuscitarea, elicopterul a făcut cale întoarsă". Ulterior, pilotul a fost transferat la Reanimare. Aici, fiindcă n-a răspuns manevrelor de resuscitare timp de 40 de minute, a fost pus pe aparate. Trăia, avea semne vitale, puls, dar activitate cerebrală slabă. Decesul a fost declarat puţin după orele 14.00. 14.08.

Ancheta

Ancheta a fost demarată imediat atât de către poliţişti, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, cât şi de către inspectorii Centrului de Investigaţii Aeronautice Speciale Bucureşti, sub îndrumarea centrului operaţional al Ministerului Afacerilor Interne. Au fost audiaţi martorii, dar şi mecanicul Viorel Frantz. "Directorul unităţii plângea când m-a sunat să-mi spună că a căzut avionul. Cred că pilotul avea ceva rupt pe la maxilar, pentru că sângera. Se văita de dureri la coloană şi la bazin, dar era conştient, a vorbit cu medicii. Mecanicul era zgâriat, nu se vedea vreo rană gravă. Bine că nu a luat foc avionul. Până să vină pompierii, noi am adus cisterna de la Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, am adus tractorul cu cisterna. Nu ne-am băgat dacă am văzut că nu a luat foc. Urmează cercetările acum. Spuneau că s-a blocat avionul în zbor", a spus, pe nerăsuflate, primarul Nicu Turcu. Au fost identificaţi responsabilii firmei angajatoare, SC Padova Agricola SRL, din Gruppo Roncato Italia şi chemaţi la audieri.
Mihalache Ciocan, inginer agronom, unul dintre administratorii firmei, a declarat: "A decolat şi, după decolare, nu ştiu ce s-a întâmplat, nici comandantul nu ştie. Stropea cu îngrăşăminte orezul. Am vorbit cu comandatul imediat după ce a căzut, pentru că era conştient, şi nici el nu ştia să explice ce s-a întâmplat. Avionul era în stare bună de funcţionare. Au ieşit singuri din avion. Astăzi era ultima zi de stropit. Mai aveau şase zboruri şi terminau. Eu am contract cu Aerovest Timişoara. Pilotul e din Brăila, iar mecanicul din Galaţi".
La faţa locului a venit şi procurorul general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, magistratul Virgil Luparu, care a declarat: "Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi efectuează cercetări pentru a stabili condiţiile în care s-a produs acest eveniment aviatic şi pentru a stabili dacă este vorba de infracţiuni prevăzute în Codul Silvic sau infracţiuni de vătămare corporală din culpă. La acest moment, nu putem să vă dăm mai multe detalii, ancheta este în curs. Am cerut date cu privire la proprietatea avionului, contractul în baza căruia îşi desfăşura activitatea în această zonă. Alături de Parchetul Curţii de Apel Galaţi sunt organele de poliţie şi organe specializate de la Aviaţia Civilă".
Colegii pilotului Costică Vâlcu susţin că este exclusă o eroare umană. La fel, mecanicul Viorel Frantz (numit deseori "copilot" de către persoanele pe care le-am intervievat în acest caz), a susţinut: "Motorul s-a oprit brusc în aer. S-a blocat pur şi simplu, nu mai răspundea la comenzi".

Antonov 2, reparat recent

Avionul Antonov 2 a fost reparat în urmă cu aproximativ o lună. Ba chiar, surse din anchetă susţin că i s-ar fi schimbat motorul. "Avionul acesta nu era vechi, avea revizii făcute din 50 în 50 de ore de zbor, iar procedura cere, într-adevăr, dacă se impune, schimbarea motorului", a declarat Marian Covache, fost pilot şi elev al lui Costică Vâlcu.
Pilotul gălăţean Cristian Deceanu susţine că "Moş Costică" era încântat de modul în care funcţiona aparatul. Dovadă stau şi parte dintre pozele de pe Facebook ale pilotului Vâlcu: poze cu avionul proaspăt reparat. Ba chiar, în urmă cu trei săptămâni, după ce i s-ar fi schimbat motorul Antonov 2- YR- PEG a făcut două zboruri deasupra Galaţiului, ambele dispuse de Primăria Galaţi, pentru a împrăştia insecticid împotriva ţânţarilor. În noaptea de sâmbătă spre duminică, jandarmii au asigurat paza epavei rămase la Stăncuţa. Ieri, o echipă de specialişti a dispus ridicarea avionului bucată cu bucată, după încheierea cercetării la faţa locului.
Pilotul Costică Vâlcu şi Viorel Frantz lucrau împreună de peste 20 de ani. Iar, an de an, în perioada iulie-august, din 2004 încoace, obişnuiau să vină la Stăncuţa să facă stropirea culturilor de orez, peste 5.000 de hectare. Orezăria a fost preluată şi dezvoltată de o multinaţională din Italia şi reprezenta mândria locală. Acum, pentru că la baza de profil din Galaţi nu mai e decât un pilot, rămâne de văzut cu cine va mai putea lucra orezăria din Stăncuţa.
"Terenul e al ADS-ului (Administraţia Domeniilor Statului) şi este concesionat unei societăţi din Padova- Italia. Orezăria există de 55 de ani la Stăncuţa, înainte a fost a IAS Stăncuţa, după aceea a fost preluată de ADS. Niciodată n-am avut niciun incident. Padova cultivă orez de mai bine de 10 ani aici la noi. Lucrează în jur de 120 de oameni din sat la orezărie. Avionul prăbuşit face parte din grupul de avioane utilitare care deservesc lucrările agricole la societatea Padova. Adică ele efectuează lucrări de fertilizare, de erbicidare. Cultura orezului este mai specială, mai aparte, ea nu se poate realiza decât cu avioane utilitare", ne-a relatat primarul Nicu Turcu. De menţionat că incinta îndiguită Călmăţui-Gropeni din zona Stăncuţa - Polizeşti şi-a recăpătat statutul de bazin orezicol reprezentativ pentru România de când italienii de la Roncato au cultivat aici mai bine de jumătate din totalul de 9.745 hectare înregistrate la nivel naţional.

Orezăria de la Stăncuţa, între istoric şi precedent tragic

Orezăria de la Stăncuţa a devenit cea mai mare din ţară după ce italienii de la Roncato au concesionat terenul statului până au ajuns la o suprafaţă de 5.915 ha. În zona brăileană a Bărăganului, preocupări în privinţa valorificării terenurilor sărăturate, prin cultivarea orezului, au apărut încă din anul 1958, odată cu înfiinţarea Câmpului Experimental Polizeşti - SCCASS Brăila, în colaborare cu ICPA Bucureşti. Rezultatele nu s-au lăsat foarte mult aşteptate. În doar zece ani, la Stăncuţa a fost amenajată cea mai mare orezărie compactă din România. Primele semne ale revigorării amenajării de orezării la Stăncuţa s-au consemnat în anul 2004, când SC Padova Agricultura SRL, aparţinând Gruppo Roncato, a concesionat de la Primăria Stăncuţa 100 ha de teren arabil, precum şi o suprafaţă de 2.614 ha de la Statul român. Trei ani mai târziu, SC Contara SRL a aceluiaşi concern italian a cumpărat orezăria în suprafaţă de 143 ha şi a preluat concesiunea pe 49 de ani a suprafeţei de 905 hectare. De atunci suprafaţa cultivată cu orez a crescut exponenţial: 2005 - 1.900 ha; 2006 - 2.500 ha; 2007 - 3.200 ha; 2008 - 3.500 hectare, iar în prezent a ajuns la 5.915 hectare.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro