Mergi la conţinutul principal

Rămâi fără apă de Crăciun!

* sute de brăileni, inclusiv cei fără restanţe la întreţinere, riscă să rămână fără apă potabilă chiar în pragul sărbătorilor de iarnă * CUP "Dunărea" somează 23 de asociaţii din municipiu şi din Făurei să facă plăţi în contul datoriilor, conform graficelor de eşalonare semnate, altfel trece la debranşarea blocurilor * "Nu se poate ca din cauza câtorva zeci de asociaţii cu datorii să riscăm să lăsăm fără servicii de utilitate publică întreg judeţul, inclusiv municipiul", susţine directorul CUP "Dunărea", Mihail Chiriţă * de cealaltă parte, brăilenii din blocurile ameninţate cu debranşarea, mai cu seamă cei aflaţi cu plăţile la zi, se declară scandalizaţi

Crăciun fără apă rece. Asta îi aşteaptă pe proprietarii din zeci de blocuri din municipiu, precum şi din oraşul Făurei. Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila este hotărâtă să le oprească furnizarea apei din cauză că au acumulat datorii mari la plata facturilor şi că, în ciuda faptului că au încheiat un grafic de eşalonare a acestor restanţe, nu l-au respectat. Cumulat, este vorba de datorii de miliarde de lei vechi cu tot cu penalităţi numai pentru municipiu. Tragedia este că în urma acestei măsuri vor avea de suferit şi cei care au fost corecţi şi şi-au plătit la zi întreţinerea. Aşa cum a anunţat chiar zilele acestea directorul general al companiei, Mihail Chiriţă, urmează să se facă ultima notificare către datornici, după care, săptămâna viitoare, se va trece la întreruperea apei. Pentru a nu-i lăsa totuşi fără sursă de apă potabilă, CUP "Dunărea" le va monta cişmele în curţile interioare ale blocurilor cu probleme. Urmare a campaniei din acest an, de recuperare de datoriilor sub ameninţarea întreruperii apei, a crescut gradul de încasare a contravalorii serviciilor prestate populaţiei de CUP Dunărea. Totuşi, nu putem omite faptul că în ultimii 3 ani tariful la apă şi canalizare s-a dublat, ajungând la circa 7 lei metru cub, în principal sub influenţa creşterii cotei de TVA, dar şi a creditelor contractate de companie pentru asigurarea propriei cote de cofinanţare la proiectele de investiţii realizate sau în curs de realizare.

Sute de familii din mai multe cartiere ale municipiului, dar şi din oraşul Făurei vor avea o surpriză neplăcută săptămâna următoare, când se vor trezi că nu mai au apă la robinet. Asta pentru că blocurile în care locuiesc vor fi debranşate din cauza datoriilor acumulate la CUP "Dunărea", dar şi a faptului că asociaţiile de proprietari nu au respectat plăţile asumate prin graficele de eşalonare semnate în toamnă cu compania. Potrivit informaţiilor prezentate de CUP "Dunărea" este vorba despre AP 46 (blocul 12), AP 125 (blocul 7), AP 171 (blocul 16), AP 249 (blocul 25), AP 250 (blocul 26), AP 729 (blocul 18 scara 5) toate din cartierul Viziru I, AP 790 (căminul nr. 2) din Viziru II, AP 210 (blocul E2 scările 1, 2, 4, 5 şi 6), AP 211 (blocul E4 scările 1,2,4) şi AP 800 (blocul E1 scara 4) toate din cartierul Viziru III, AP 307 (blocul I3), AP 522 (blocul F scările 3 şi 4), AP 727 (blocul S scara 2) din cartierul Radu Negru, AP 317 (blocul A32), AP 531 (blocul A16) din zona Buzăului, AP 310 (blocul 13), AP 759 (blocurile (32, 33A, 33B şi E1) şi AP 837 (blocul C1) toate din cartierul Vidin, AP 761 (blocul F3 scările 1 şi 2) din Obor şi în fine AP 768 (blocurile A1 - A21 şi B1 - B5) din Lacu Dulce.
În ce priveşte oraşul Făurei, acolo sunt vizate AP 2 cu blocurile A3, E, F, C şi CFR, AP 3 cu blocurile A, A4, A5 şi D şi AP 4 cu blocurile 4, 8, CFR1, A1, B1B4, B1C3 şi B2A2.
Acum, în plin sezon rece, pentru cei care au centrale de apartament, întreruperea apei reci va însemna, în primul rând, că nu vor mai putea să-şi prepare apa caldă. În ce priveşte sistemul de încălzire, acesta nu va avea în principiu de suferit, fiecare centrală având circuite separate de apă caldă şi încălzire. Nu vor mai putea însă să crească presiunea apei în reţeaua de încălzire atunci când centrala le va indica o avarie la acest capitol.

"De sărbători să păţim aşa ceva? Ar fi o nenorocire!"

Vestea întreruperii apei reci cu fix o săptămână înainte de Crăciun a stârnit nemulţumirea proprietarilor din blocurile vizate, mai ales în rândul celor care nu au restanţe la întreţinere.
Popa Dobriţa, 85 de ani (bl E2, Viziru III): "Păi de ce să ne oprească apa? Ar fi bine pe ăştia care n-au plătit să-i someze Primăria şi să le dea amendă, nicidecum toţi locatarii. De ce să sufere toţi locatarii? Domnul primar, că noi i-am dat votul, trebuie să lupte cu locatarii, cu toată Brăila. Nu, nu se procedează corect. Nu-i mai dăm votul. Domn primar ne dă cadou acuma de sărbători. Ruşine! Foarte mare ruşine! Foarte rar pensionarii au datorii, pentru că pensionarii mănâncă cartofi şi nu sunt datornici".
Alt proprietar, altă problemă: "Nu ştiu nimic de oprirea apei. De ce o opreşte? Eu doar ce-am luat apartamentul. Păi fără apă poţi să stai la bloc? Sunt atâţia oameni pe scara asta. Oare nu poate să ia nimeni nicio măsură? Unde sunt banii? Probabil că întreţinerea s-a plătit, nu? Eu n-am nicio lună de zile de când am luat apartamentul. Vă daţi seama că nu-mi convine chestia asta".
Schimbăm cartierul şi odată cu asta apar cazuri şi mai complicate, în care oamenii se luptă cu foşti administratori care au delapidat banii asociaţiei.
Zainea Georgeta (blocul F, Radu Negru): "La gunoi am ajuns la zi şi urmează cu apa. Am înţeles că asta e soluţia, să dăm în judecată. S-a judecat, s-a ajuns la concluzia că are de plătit, am pus executor pentru execuţie. Nu se face nimic. (...) Mulţi de pe scară plătesc la timp. De sărbători să păţim aşa ceva? Ar fi o nenorocire... Noi am făcut toate demersurile. Asta este, am dat în judecată, am câştigat, că are de plătit vreo 600 de milioane. Plus de asta, de când ne-am judecat, n-a plătit măcar un leu la Administraţie"
Talpeş Adi, administrator al aceluiaşi bloc: "În primul rând, nu e un lucru corect, pentru că s-a făcut un plan de eşalonare... Că nu s-a respectat este altceva, dar asociaţia are un proces cu fosta administratoră, care a delapidat cu 54.000 de lei. Deci, în mare parte, suma asta pe care o invocă... e de acolo. Nu e de la locatari. Ei n-au nicio vină. (...) Planul de eşalonare s-a făcut, 4.000 - 5.000 de lei pe lună, ceva aberant, la datoriile pe care le au oamenii, nici nu pot plăti atâţia bani".

CUP "Dunărea": "Am început să recuperăm din datorii"

De la capătul celălalt al robinetului, lucrurile se văd însă un pic diferit. "Procedura ne obligă să facem o ultimă notificare către respectivele asociaţii de proprietari înainte de a trece la întreruperea furnizării apei potabile prin reţeaua de bloc. Problema este că o parte dintre aceste asociaţii doar s-au mulţumit să vină să semneze graficul de eşalonare fără a-l şi respecta, în ideea că semnez acum ca să mă lase aştia de la companie în pace şi pe urmă mai văd eu ce fac. Dar n-au mai plătit. Nu se poate aşa ceva. Au un grafic cu plăţi şi trebuie să-l respecte pentru că toată lumea trebuie să înţeleagă că tot ceea ce consumi se şi plăteşte. Nu se poate ca din cauza câtorva zeci de asociaţii cu datorii să riscăm să lăsăm fără servicii de utilitate publică întreg judeţul, inclusiv municipiul. La rândul nostru avem furnizori cărora trebuie să le facem plăţi", a declarat marţi, 10 decembrie, în cadrul unei conferinţe de presă directorul CUP "Dunărea", Mihail Chiriţă. De asemenea, sursa citată a precizat că este totuşi mulţumit de faptul că a crescut gradul de încasare a facturilor pentru serviciile prestate de companie. "Dacă înainte de declanşarea acestei campanii aveam un grad de încasare undeva la 97 - 98% raportat la contravaloarea facturilor emise în cursul lunii etalon, după ce am semnat graficele de eşalonare cu asociaţiile datronice, gradul de încasare a crescut chiar şi la 107%, ceea ce înseamnă că am început să recuperăm din datorii. Chiar şi aşa stând lucrurile, trebuie să continuăm această campanie", a mai spus Chiriţă.
De precizat că la acest moment nu au apă la robinetele din apartamente şi sunt nevoiţi să se alimenteze cu apă potabilă de la cişmele, locuitorii blocului G3 (blocul NATO), R7 din Obor şi întreg cartierul de la Km 10.

Investiţiile au un impact de peste 30% în tariful la apă-canal

Se ridică, totuşi, următoarea problemă: în ultimii 3 ani tariful la apă-canalizare plătit de brăileni s-a dublat! În cursul anului 2010, de exemplu, un metru cub de apă cu tot cu serviciul de canalizare costa 3,5 lei, iar în prezent brăilenii plătesc circa 7 lei pentru aceleaşi servicii. Ce s-a modificat în aceşti ani? Păi a crescut cota de TVA de la 19% la 24%, adică avem aici o majorare mascată de 5 procente. Dar în costul serviciilor prestate de CUP "Dunărea" se regăsesc cu impact major şi investiţiile realizate ori în curs de realizare în infrastructura de apă şi canalizare a municipiului şi judeţului. Pentru asigurarea cotei de cofinanţare ce-i revine companiei la aceste proiecte, unitatea a apelat la credit bancar, care în mod automat are un grafic de rambursare lunar, cu date şi scadenţe precise. Aşa cum a explicat Chiriţă, impactul acestor eforturi financiare în tariful pentru populaţie este undeva la peste 30%. "Păi dacă adunăm aici şi TVA-ul, care la rându-i este la aproape un sfert din tarif, vom vedea care este de fapt dimensiunea fenomenului", a spus directorul CUP "Dunărea". De altfel, sursa citată a explicat atunci când a adus în discuţie intenţia de accesare a POS Mediu 2 pentru continuarea investiţiilor începute deja la nivel de judeţ şi municipiu în reţeaua de apă şi canalizare, că ar trebui să se diminueze cota contribuţiei beneficiarului final în astfel de proiecte cu finanţare europeană. "Trebuie avut clar în vedere impactul în costuri şi mai departe în tarif pe care-l au aceste proiecte de investiţii. Vom discuta la Bucureşti acest subiect pentru că deja noi am ajuns la un anumit nivel de tarif aici, la Brăila, şi lucrurile nu pot evolua la fel pe viitor. Ar trebui astfel regândită formula în ceea ce priveşte finanţarea, adică cât este grantul european, cât este contribuţia statului şi contribuţia autorităţilor locale şi diminuată contribuţia beneficiarului final, pentru că direct şi indirect asta are impact în tarifele practicate", a explicat Chiriţă. Cu alte cuvinte, operatorul local îşi face griji privind eventuale alte scumpiri generate de necesitatea atragerii de fonduri europene în dezvoltarea şi modernizarea serviciilor de utilitate publică, pe care le prestează în întreg judeţul, inclusiv municipiu. "Joi, 12 decembrie, voi avea la Bucureşti o întrevedere cu Eugen Teodorovici, ministrul fondurilor europene, cu Doru Ciocan, preşedintele ANRSC (Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice - n.r.) precum şi cu Ciprian Ghioc, directorul general al Autorităţii de Management pentru POS Mediu, şi sper să vin cu informaţii mai multe privind regulile jocului în ce priveşte accesarea fondurilor pe POS Mediu 2", a mai spus directorul CUP "Dunărea".
Reamintim că în vara acestui an, compania a declanşat o campanie de recuperare a creanţelor în cazul asociaţiilor de proprietari, cu datorii vechi şi mari. Astfel a somat asociaţiile cu probleme să plătească, după care sub ameninţarea debranşării blocurilor de la reţeaua publică, să semneze un grafic de eşalonare a datoriilor pe o perioadă de 12 luni. Asta în paralel cu asumarea obligaţiei de achitare a facturii curente la apă. Pentru multe dintre asociaţiile cu probleme semnarea graficului a fost doar amânarea inevitabilului, întrucât efortul financiar presupus de acest aranjament frizează imposibilul.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro