Penurie de constructori | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Penurie de constructori

* primarul Marian Dragomir a vorbit recent în legătură cu subiectul întârzierilor înregistrate la unele proiecte prin care se dorește reabilitarea anumitor zone din oraș * deși municipalitatea organizează licitații pe bandă rulantă, constructorii nu vin, astfel că nici lucrările nu pot începe mai repede * Dragomir a afirmat că o posibilă explicație ar fi prețul materialelor de construcții tot mai piperat, motiv pentru care firmele nu se înghesuie să își ia angajamente * primarul a anunțat că deja se lucrează la reactualizarea documentațiilor și la reproiectări

 

Primăria Municipiului Brăila se confruntă cu o problemă destul de ciudată atunci când vine vorba despre câteva investiții pe care le are în plan pentru schimbarea la față a unor zone importante din oraș. Deși municipalitatea a organizat licitații în mod repetat, câteva proiecte s-au izbit de un dezinteres total venit din partea firmelor de construcții. Primarul Marian Dragomir a vorbit despre acest subiect al unor lucrări care se lasă așteptate la nivelul Municipiului Brăila, explicând că problema este analizată și că se încearcă găsirea unei soluții. Potrivit edilului-șef, mai multe licitații organizate de Primărie în ultima perioadă s-au soldat cu eșecuri, în sensul că fie nu s-a stabilit niciun câștigător, fie s-au lovit de o neparticipare generală. Dragomir chiar a dat câteva exemple: modernizarea transportului electric în Parcul Monument - cartierul Radu Negru, precum și reabilitarea segmentului de pe Calea Galați dintre Bulevardul Dorobanților și Bulevardul Independenței. După cum a explicat primarul, un posibil motiv pentru această lipsă de interes din partea firmelor de construcții l-ar reprezenta faptul că prețul materialelor a crescut foarte mult în ultima perioadă, astfel că proiectele propuse de administrația publică locală nu mai sunt considerate de interes.

La Strada Grigore Alexandrescu și la Parcul Monument - reabilitare inclusiv cu piste de biciclete -, s-au organizat trei licitații în urma cărora nu am avut niciun câștigător. La segmentul de Calea Galați dintre Bulevardul Dorobanți și Bulevardul Independenței au fost organizate cinci licitații la care nu a existat niciun participant”, a declarat Dragomir.

Acesta a explicat că deja se lucrează la refacerea documentațiilor astfel încât să se țină cont de prețurile materialelor de construcții la momentul actual. Ulterior, potrivit lui Dragomir, vor urma alte licitații în speranța că de această dată lucrurile se vor mișca.

”Am semnat deja documentele, suntem în SEAP în momentul de față pentru reproiectare, ca urmare a faptului că, de la data depunerii documentației și aprobării contractelor de finanțare europeană și până în prezent, prețul materialelor de construcții a avut o adevărată explozie pe zona respectivă. Și atunci niciun constructor nu dorește să participe. Se dovedește încă o dată că lucrările nu au fost supraevaluate, dar ca urmare a creșterii prețurilor materialelor este nevoie să facem o reactualizare și proiectare separată. Lucru care se întâmplă deja atât pentru Strada Grigore Alexandrescu cât și pentru Calea Galați. Suntem în perioadă de licitație publică în momentul de față, a completat primarul, în încercarea de a explica faptul că proiectele au fost bine realizate, însă motivele pentru care firmele constructoare nu participă la licitații sunt cu totul altele.

 

Ce presupun cele două proiecte, realizate cu fonduri europene

Proiectul privind modernizarea transportului electric în zona Parc Monument - Radu Negru (inclusiv Strada  Grigore Alexandrescu) are o valoare totală de 12.935.506 euro. Acesta prevede asfaltarea străzii și a trotuarelor, trecere la nivel la fiecare intersecție cu Strada Grigore Alexandrescu, înlocuirea liniei de tramvai, amanajare spații verzi, pistă de biciclete, stații și peroane noi, precum și două tramvaie noi. Celălalt proiect face referire la modernizarea transportului electric pe Calea Galați și are o valoare totală de 3.596.377 euro. Acesta prevede asfaltarea străzii și a trotuarelor, realizarea a 45 de locuri de parcare, modernizarea spațiilor verzi și înlocuirea liniei de tramvai și a rețelei de contact.

 

Măcar câteva proiecte au avut atractivitate pentru constructori

Întrebat dacă a discutat cu constructorii pentru a vedea de ce nu s-au prezentat, primarul a explicat ironic faptul că nu poate face acest lucru și nici nu poate invita societăți să participe, deoarece ar ajunge ”într-un loc cu multă răcoare”.

”Am putea să discutăm doar într-un loc în care este mult mai răcoare decât în această cameră, ca urmare a faptului că este total ilegal să contactăm societăți pe care să le întrebăm dacă doresc sau nu să participe la licitație”, a mai adăugat edilul-șef.

Trebuie totuși precizat că Dragomir a dat o veste bună în legătură cu o altă viitoare investiție care trenează de ani buni, fără să se întâmple ceva concret: Castelul de Apă din Grădina Mare. Primarul a punctat că în urma avizului obținut din partea Direcției Județene pentru Cultură Brăila s-a putut organiza licitația, unde ar fi existat societăți interesate. 

”Am primit avizul (de la Direcția Județeană pentru Cultură) la alte lucrări, inclusiv la Castelul din Grădina Mare suntem în ultimele zile a perioadei de contestații. Cred că nu vor exista niciun fel de contestații. După aceea vom anunța și câștigătorul și vor începe lucrările”, a declarat sursa citată. Rămâne de văzut cât de repede se vor mișca de această dată lucrurile în privința acestui proiect investițional. Reamintim că fostul castel de apă urmează să fie amenajat ca observator astronomic destinat unor activități de relaxare și turistice.

Totodată, trebuie subliniat că și la alte două proiecte realizate prin fonduri europene, Primăria Municipiului Brăila a avut ceva mai mult succes. Potrivit primarului Marian Dragomir, unul dintre acestea este Modernizarea transportului electric pe Bulevardul Independenței. Proiect în valoare totală de 15.504.605 euro, care prevede asfaltarea străzii, trotuarelor, realizarea a 605 locuri de parcare, înlocuirea liniei de tramvai, a liniei de contact și parțial, a stâlpilor de susținere a liniei de contact, montarea de semafoare inteligente, stații și peroane noi, modernizare spații verzi și realizarea de fântâni tematice, amenajarea unei piste de biciclete, precum și îngroparea rețelei de utilități. Aici licitația s-a finalizat și municipalitatea a semnat în octombrie 2020 contractul cu Asocierea Peiesi - Tancrad. Chiar și așa, lucrările încă nu au fost demarate, deși se estima începerea lor în luna august. Și la Modernizarea transportului electric pe Șoseaua Baldovinești s-a finalizat licitația. Proiectul are o valoare de 13.523.848 euro și prevede asfaltarea străzii, trotuare, înlocuirea liniei de tramvai cu bandă dedicată pentru autobuze electrice, spații verzi și achiziționarea a 6 autobuze electrice și a tot atâtea stații de încărcare lentă și una rapidă ce vor fi amplasate în depoul Radu Negru.

 

Problema prețurilor mari la materialele de construcții nu este o noutate

Faptul că prețul materialelor de construcții a crescut și că nu prea mai bat cifrele din realitate cu cele previzionate în proiecte ce au fost creionate acum câțiva ani, nu este o problemă invocată recent. Autoritățile locale au mai amintit despre acest subiect, dar chiar și constructorii. Un exemplu ar fi Midanne Invest Grup București, firma care construiește Bazinul Olimpic și care, printre altele, a invocat și această scuză, printre altele, pentru faptul că acolo lucrările s-au blocat.

”Noi acum lucrăm în minus! De ce? Pentru că iau fierul cu 4,40 lei kilogramul și mi-l decontează CNI cu 3,2 lei kilogramul. Iau betonul cu 3,3 lei metrul cub și mi-l decontează cu 2,6”, declara pentru redactorii "Obiectiv - Vocea Brăilei", Dan Nechifor, directorul general al societății, în luna iunie. Tot acesta sublinia că deși contractul pentru realizarea bazinului olimpic de înot s-a semnat în 2011, ordinul de începere a lucrărilor a fost în 2015, adică după 4 ani de zile, ceea ce a contat foarte mult. La fel cum, în 2020, prețurile materialelor de construcții s-au dublat față de alți ani, ca urmare a episodului pandemic care a afectat întreaga economie. Totuși, o lună mai târziu, Ministrul Dezvoltării, Attila-Zoltan Cseke, a vizitat orașul Brăila, mergând la o serie de obiective, printre care și la Bazinul din Parcul Monument, unde s-a declarat total nemulțumit de lipsa de interes a constructorului. Ministrul nu a părut impresionat de scuzele oferite de conducerea ”Midanne” și a anunțat că dacă firma nu se va mobiliza și nu va încheia lucrările, la jumătatea lui august, cel târziu, contractul va fi reziliat, urmând ca apoi să fie organizată o nouă procedură de licitație și lucrarea să fie continuată și încheiată de altă societate. Ministrul s-a ținut de cuvânt, între timp contractul cu „Midanne” fiind reziliat!

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro