Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Parcarea de miliarde de la Piaţa Mare, pusă sub semnul întrebării

• brăilenii sunt nedumeriţi şi vor să înţeleagă de ce s-au mai dat bani pe bariere, dacă tot nu sunt funcţionale • liberalii merg şi mai departe, făcând acuzaţii destul de dure referitoare la sumele cheltuite pentru amenajarea acestei parcări, dar şi la felul cum s-au încredinţat contractele de execuţie • ei vorbesc despre sute de mii de euro, însă conducerea Administraţiei Pieţelor neagă că ar fi fost vorba despre atâţia bani • directorul economic ne-a precizat ce sume s-au cheltuit şi care au fost problemele legate de montarea şi funcţionarea barierelor de la intrarea şi ieşirea din parcare

 

Finalizată în urmă cu doar câteva săptămâni, parcarea modernă din zona Pieţei Halelor a început deja să provoace reacţii negative din partea unor brăileni, dar, mai ales, a politicienilor din opoziţie. Astfel, multă lume se întreabă de ce au mai fost montate bariere la intrarea şi la ieşirea din parcarea respectivă, dacă acestea oricum nu sunt funcţionale, iar taxarea se face tot în regim clasic, de către un angajat al Aministraţiei Pieţelor, care le cere bani şoferilor. Subiectul a fost abordat şi de liberalii brăileni, în cadrul unei conferinţe de presă, susţinute, ieri, la sediul partidului. Aceştia au lansat acuzaţii destul de grave la adresa Direcţiei Administraţiei Pieţelor din cadrul Primăriei Brăila, susţinând că s-au cheltuit foarte mulţi bani pentru un contract încheiat prin încredinţare directă, contract care prevedea atât asfaltarea parcării cât şi montarea barierelor. După astfaltare, însă, firma respectivă ar fi cerut mai mulţi bani pentru a monta şi barierele, astfel că Administraţia Pieţelor a luat decizia de a încredinţa această operaţiune unei alte firme, tot fără licitaţie.

Cel care a deschis discuţia pe această temă este consilierul municipal Adrian Tabarac. Acesta a spus că a constatat chiar la faţa locului cum stă treaba, la sfârşitul săptămânii trecute, când a avut treabă în Piaţa Mare. Ajuns acolo, ar fi discutat cu cineva care l-a pus la curent cu felul cum s-au derulat contractele în cauză. “Am stat de vorbă cu un cetăţean care era mult mai bine informat decât mine, trebuie să recunosc, legat de cum arată şi ce s-a întâmplat cu parcarea din Piaţa Mare. Aţi văzut că a avut loc o asfaltare, iar din informaţiile pe care le-am primit, acolo a fost un contract de asfaltare cu montarea unor bariere electrice, cu sistem de plată pe bază de tichet - intrare şi ieşire. S-a asfaltat pe o sumă în jur de 150.000 euro, iar firma care a câştigat acel contract, care trebuia să asfalteze şi să şi monteze acele bariere şi sisteme de plată, după ce a asfaltat a constatat că nu mai poate monta în aceiaşi bani şi barierele. Atunci s-a spus să scoată sistemul de plată. Deci nu s-a mai făcut decât asfaltarea, iar sistemul de plată şi cu barierele au fost făcute într-o altă achiziţie, într-o altă încredinţare, printr-un alt contract, unei alte societăţi. Ceea ce duce la simpla întrebare: nu cumva este o ilegalitate când spargi astfel un contract?”, s-a întrebat retoric consilierul Tabarac.

Acelaşi subiect a fost abordat şi de preşedintele PNL Brăila, Alexandru Dănăilă, care a spus că, în mod normal, pentru lucrarea respectivă ar fi trebuit să se organizeze o licitaţie, însă Administraţia Pieţelor a preferat să facă încredinţare directă, deoarece iniţial lucrarea ar fi fost evaluată sub 150.000 euro, sumă care însă, până la urmă nu a acoperit şi costul montării barierelor, astfel că s-a mai făcut încă un contract prin încredinţare directă, oferit altei firme. Totodată, Dănăilă a “taxat” şi felul cum s-a făcut asfaltarea respectivei parcări, acuzând faptul că asfaltul ar fi fost turnat pe ploaie. “După ce a terminat lucrarea de asfaltare, nu au mai fost suficienţi bani ca să monteze şi barierele. S-a scos din contract şi s-a făcut altul pentru bariere cu o sumă finanţată de încă 2 miliarde lei vechi. Dacă făceau act adiţional depăşea 150.000 euro şi trebuia să facă licitaţie. Deci acolo s-a făcut încredinţare directă pe un contract care prevede asfaltare şi montare sistem bariere. După terminarea asfaltării, sistemul de bariere, în urma unei solicitări din partea constructorului, a fost scos din contract şi acesta a fost diminuat. Dacă ar fi ştiut toţi cei care au fost interesaţi de această lucrare - că înţeleg că au fost vreo 6 firme interesate -, că pot scoate ulterior din contract o barieră care era subevaluată, se băgau toţi nu? După aceea s-a făcut şi acest sistem de bariere într-un nou contract de la o altă firmă, tot prin achiziţie directă, la un cost de 2 miliarde lei vechi. Deci bariera de ieşire costă suma asta şi tot nu funcţionează. Despre ce sume discutăm? 100.000 euro ca să pui două straturi de asfalt? Şi s-a pus asfaltul pe ploaie, avem şi poze din perioada în care s-a turnat asfaltul acolo. Dacă s-ar fi făcut de prima dată o licitaţie publică, poate că ar fi fost mai multe firme, poate că preţul ar fi fost mai mic în urma unei concurenţe. Asta e diferenţa!”, a comentat Dănăilă, în cadrul conferinţei de presă de ieri.

 

Explicaţiile conducerii Administraţiei Pieţelor

Tot ieri, conducerea Administraţiei Pieţelor a calificat acuzaţiile liberalilor drept “cancan politic”. Directorul Meluţa Drăguţ ne-a declarat că lucrurile nu stau deloc aşa cum le prezintă reprezentanţii opoziţiei, precizând că sumele vehiculate de aceştia nu corespund nici pe departe realităţii. Ca să ne convingem, am fost puşi în legătură cu directorul economic Silvia Constantin, pentru a ni se oferi datele exacte. Astfel, potrivit directorului economic al Adminstraţiei Pieţelor, valoarea lucrărilor de modernizare a parcării de la Piaţa Halelor s-a ridicat, în total, la 270.000 lei (2,7 miliarde de lei vechi n.n.), sumă din care 94.000 lei reprezintă valoarea barierelor, a aparatului de taxare şi a programului informatic (softul) necesar pentru funcţionarea sistemului. Conducerea Administraţiei Pieţelor confirmă, totuşi, faptul că deşi contractul iniţial, încheiat cu firma brăileană “Eurobuilding”, a prevăzut atât asfaltarea cât şi montarea de bariere, până la urmă aceasta a făcut doar asfaltarea, iar o altă firmă a fost contractată pentru bariere. Explicaţia pentru această situaţie ne-a fost oferită tot de directorul economic Silvia Constantin. “Iniţial nu ne-am gândit la un sistem de acces în parcare cu taxare automată. Erau prevăzute bariere, însă taxa urma să fie încasată de personal de serviciu. Era prevăzută inclusiv amenajarea unei cabine pentru taxatori. Ulterior, am mai făcut nişte calcule şi am constatat că, pe termen lung, cheltuielile vor fi mai mici dacă eliminăm factorul uman şi introducem un sistem de taxare automată, al cărui cost poate fi amortizat în doi ani. Din acest motiv, s-a renunţat la varianta iniţială, orientându-ne spre o altă firmă, cu experienţă în domeniu, pentru montarea barierelor şi a aparatului de taxat “, ne-a declarat Silvia Constantin. Firma despre care vorbeşte aceasta se numeşte “Grid Security Systems” şi are sediul în Bucureşti.

Întrebată de ce nu funcţionează totuşi acele bariere, deşi sunt puse pe poziţie de câteva săptămâni, conducerea Administraţiei Pieţelor ne-a precizat că, deocamdată, nu a fost instalat softul de operare. “Încă nu s-a pus acel soft în baza căruia va funcţiona sistemul. De asemenea, mai trebuie montaţi nişte senzori, în zona barierelor de la intrarea şi de la ieşirea din parcare. Până cel târziu pe 15 februarie, aceste probleme vor fi rezolvate, iar sistemul va fi funcţional. Taxa de acces este acum mai mică decât înainte, fiind redusă la 1 leu pe oră, faţă de 1,5 lei “, ne-a declarat directorul general Meluţa Drăguţ. Aceasta şi-a exprimat încă odată speranţa că, după ce barierele vor fi puse în funcţiune, comercianţii din Piaţa Halelor vor renunţa să îşi mai lase maşinile personale şi de marfă în parcarea cu plată, care este destinată de fapt clienţilor veniţi la cumpărături. “Aşa cum am mai spus, există posibilităţi de parcare pentru comercianţi în spatele pieţei, în perimetrul unde se organizează târgul de păsări la sfârşit de săptămână. Ei ar trebui să înţeleagă că parcarea din faţă trebuie lăsată liberă pentru clienţi. Sperăm ca lucrurile să intre în normal odată ce sistemul de taxare va fi pus în funcţiune”, ne-a mai declarat directorul Meluţa Drăguţ.

COAUTOR ARTICOL: 



Categorie articol: 

Comentarii