Mergi la conţinutul principal

Infernul datornicilor

Aproape 5 milioane de lei, aceasta este valoarea totală a datoriilor pe care "Brai-Cata", "ECO" şi "RER Ecologic Service" - cei 3 operatori locali de salubritate - o au de recuperat de la brăileni, după ce şi-au încheiat socotelile cu populaţia municipiului, odată cu instituirea taxei de salubrizare. Creanţele sunt împărţite aproape în mod egal între brăilenii care stau la bloc şi cei care locuiesc la case, 2,3 milioane de lei, respectiv 2,5 milioane lei. Ca idee, SC "ECO" are de recuperat cele mai mari sume, circa 60%, urmată de "RER Ecologic Service" şi "Brai-Cata". Acum că prestaţia le este decontată direct de primărie din taxa de salubrizare, operatorilor nu le mai rămâne decât să spere în rezolvarea pe cale amiabilă a datoriilor din vremea când aveau relaţii contractuale directe cu populaţia, altfel vor fi obligaţi să ia drumul instanţelor pentru a-şi recupera banii. Asul din mânecă îl va constitui ameninţarea cu plângeri penale pentru gestiune frauduloasă şi înşelăciune împotriva conducerii asociaţiilor de proprietari de rea-credinţă. Iar exemple de asociaţii problemă sunt cu duiumul, la fel şi pentru administratori problemă, în sensul că fiecare operator are cel puţin câteva cazuri extreme unde se discută de datorii mari şi "băgat mâna" în banii asociaţiei. Conducerile firmelor de salubritate îşi turează la maxim motoarele pe parte de recuperare creanţe şi spun răspicat că nu vor ceda până nu-şi încasează şi ultimul leuţ cuvenit. Îi aşteaptă pe datornici până la finele acestei luni să vină să-şi eşaloneze datoria, după care vor declanşa "infernul".

Preluarea decontării de către municipalitate a serviciului de utilitate publică, denumit generic salubrizare, prin instituirea unei taxe pentru toţi brăilenii, scoate la lumină un fenomen, din păcate des întâlnit în cazul serviciilor unde nu există posibilitatea sistării: acumularea de datorii foarte mari. Dacă operatorul de cablu, sau cel de telefonie, ori furnizorul de gaz sau cel de energie electrică îţi poate sista fără probleme serviciul dacă nu plăteşti, în cazul salubrizării această regulă nu se poate aplica. Iar motivele ţin în primul rând de siguranţa sănătăţii populaţiei întrucât, evident, neridicarea gunoiului înseamnă întoarcerea în Evul Mediu.
O discuţie purtată cu cei 3 operatori locali "Brai-Cata", "ECO" şi "RER Ecologic Service", ne arată şi dimensiunea acestui fenomen: aproape 5 milioane lei, echivalentul a peste 1 milion de euro! Cam aceasta este suma totală pe care firmele o au de recuperat de la populaţie, din perioada de până la 31 decembrie 2014, când aveau contracte directe cu gospodăriile din oraş, fie că discutăm de apartamente, sau case. Şi ar mai fi un aspect: odată cu instituirea taxei colectate de municipalitate, datornicii au înţeles în mod greşit că vor scăpa de datoriile către operatori, aşa că n-au mai dat pe la casieriile firmelor de salubrizare.
Cele mai mari sume de recuperat le are "ECO" SA, operatorul public la care municipalitatea este acţionar majoritar, puţin peste 3 milioane lei, inclusiv penalităţi. Compania are repartizat un sector din oraş în care există 185 de asociaţii de proprietari, care datorează aproape 0,83 milioane lei şi 10.107 case de unde are de recuperat încă 2,17 milioane lei, cu menţiunea că sumele includ şi accesorii calculate ca urmare a neachitării la termen a facturilor. De subliniat aici că "ECO" este singurul dintre operatorii de salubritate din municipiu care percepe penalităţi, în timp ce "Brai-Cata" şi "RER" nu au o asemenea politică în relaţia cu clienţii. "Penalităţile se calculează pentru că altfel Curtea de Conturi, care ne controlează periodic, ne-ar sări în cap imediat şi s-ar ajunge la imputarea sumelor celor care se fac vinovaţi de o asemenea greşeală. Ceilalţi operatori, fiind firme cu capital exclusiv privat, au libertatea de a nu percepe penalităţi. E problema lor, însă pe noi ne iau automat la întrebări inspectorii Curţii de Conturi", a explicat situaţia Alexandru Micu, directorul general al "ECO" SA Brăila.

"ECO" ameninţă cu plângeri penale

Revenind, iată cum se prezintă în detaliu situaţia creanţelor la acest operator: datorii ale AP-urilor - 828.149 lei, din care 274.030 lei bază şi 554.118 penalităţi; datorii ale abonaţilor casnici - 2.174.278 lei din care 1.445.020 bază şi 729.257 lei penalităţi. "Noi am manifestat înţelegere faţă de clienţii noştri şi am mers pe ideea de a stinge cu prioritate datoria de bază, având promisiunea lor că, la final, vor achita şi penalităţile. De aceea la AP-uri penalităţile depăşesc baza. Acum, ne confruntăm cu situaţii în care AP-urile încearcă să ne tragă pe sfoară şi să nu ne mai plătească şi penalităţile. Evident că toate creanţele sunt consolidate, în sensul că sumele sunt recunoscute de către clienţi fiind astfel certe, lichide şi exigibile, îndeplinind cerinţele pentru a fi promovate în instanţe acţiuni de recuperare silită a datoriilor. Ne dorim totuşi să nu ajungem acolo, iar debitorii noştri să vină să eşaloneze sumele datorate şi să respecte aceste angajamente", a spus Micu. Întrebat care ar fi asociaţia cu cea mai mare datorie, sursa citată a dat exemplu AP 759, cu un sold de 115.877 lei, dar şi AP 44 cu 77.636 lei. "Avem probleme nu numai cu asociaţiile dar şi cu administratorii care au mai multe asociaţii la care au datorii. Avem, de exemplu, un administrator cu 8 asociaţii care cumulează datorii totale de peste 98.000 lei. Dar mai sunt şi alţii cu mai puţine asociaţii dar care, la fel, au datorii la fiecare dintre ele. Adică este o practică în a nu plăti. Noi am trimis somaţii de plată către datornici, iar acolo unde nu vom găsi înţelegere vom face plângeri penale conducerii de AP pentru gestiune frauduloasă şi înşelăciune", a încheiat Alexandru Micu.

Operatorii arată cu degetul spre asociaţiile de proprietari

Următorul pe listă ca dimensiune a creanţelor de la populaţie este "RER Ecologic Service" cu 1.154.864 lei de recuperat de la 250 de asociaţii de proprietari şi 6.523 de gospodării. Aşa cum a explicat directorul economic al companiei, Gina Agoston suma cea mai mare revine AP-urilor - 1,003 milioane lei, în timp ce de la case sumele de recuperat se ridică la 0,151 milioane lei. "Problema cea mai mare în recuperarea acestor sume o constituie faptul că nu este permisă întreruperea furnizării serviciului, adică să nu-i mai ridicăm gunoiul celui care nu plăteşte. De altfel, tocmai pe acest fundal s-au acumulat şi aceste datorii. Asta nu înseamnă totuşi că nu avem la dispoziţie metode prin care să recuperăm aceste creanţe. În ce priveşte clienţii persoane fizice care nu locuiesc la bloc, la Galaţi de exemplu, când s-a trecut la implementarea taxei de salubrizare, am primit un sprijin din partea autorităţii locale, în sensul că a cerut persoanelor fizice care veneau la ghişee să plătească taxa, adeverinţă de la operatorul la care sunt arondaţi că nu au datorii. S-a cunoscut o îmbunătăţire a încasărilor şi cred că soluţia ar putea fi aplicată cu efecte notabile şi la Brăila", a spus sursa citată. De asemenea, reprezentantul "RER Ecologic Service" a adus în discuţie şi problemele în gestiunile asociaţiilor de proprietari, precum şi procedura anevoioasă de recuperare pe calea instanţei a datoriilor, idei preluate şi dezvoltate şi de către directorul general de la "Brai-Cata", George Voiculeţ: "Am descoperit situaţii în care, în listele lunare de plată, restanţele proprietarilor însumate nu acopereau nici măcar datoria către noi. Acolo clar e o problemă în gestiunea asociaţiei. Ca să nu mai spun de cazuri în care proprietarii nu ştiau de faptul că asociaţia are datorii. Reprezentanţii noştri au lipit, de exemplu, la intrare, sau la avizier, informare privind existenţa datoriei, iar la puţin timp au fost date jos, aşa că am inundat cutiile poştale cu acelaşi anunţ, astfel încât toată lumea să cunoască de existenţa problemei cu plata facturilor. Am avut, de asemenea, verificări la unele asociaţii privind numărul de persoane pe care ni-l raporta lunar, în funcţie de care emiteam factură şi am avut suprize, în sensul că declarau mai puţine persoane decât erau în realitate. Ce s-a întâmplat cu banii respectivi? Ar fi de cercetat, după părerea noastră. (...) Nu există o responsabilizare a celor care administrează aceste asociaţii, iar membrii nu se interesează de situaţia economico-financiară a asociaţiei. Ca o părere generală, noi, operatorii, am ajuns să credităm indirect populaţia, iar situaţia trebuie să înceteze pentru că, la rându-ne, avem cheltuieli, avem un necesar de cash-flow, avem furnizori şi trebuie să recuperăm aceşti bani", a concluzionat Voiculeţ.
Reamintim că, din acest an, fiecare brăilean are obligaţia să achite, direct la ghişeele autorităţii locale, o taxă de salubrizare în cuantum de 7 lei/persoanlă/lună, fiind desfiinţată regula anilor trecuţi, când încasarea contravalorii serviciului o făceau cei 3 operatori economici "Brai-Cata", "ECO" şi "RER Ecologic Service", cu excepţia asociaţiilor de proprietari unde colectarea se făcea prin intermediul administratorilor de bloc. Municipalitatea speră să colecteze din această taxă 12,44 milioane lei anual, sumă din care vor fi plătiţi cei 3 operatori, prin intermediul Serviciului Public de Administrare şi Gospodărire Locală.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro