Mergi la conţinutul principal

EXCLUSIV: Caz penal. Spitalul Judeţean

Nereguli pe zeci de pagini a descoperit Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila: Regulamentul Intern care prevede funcţii inexistente, Departament TESA supradimensionat, Organigramă neconformă cu legea, Stat de Funcţii neaprobat de CJ şi sporuri salariale acordate ilegal, concursuri ilegale, compartimente medicale care nu mai există decât pe hârtie, condiţii precare de igienă, mizerie şi spaţii degradate, bolnavi ţinuţi de-a valma, femei şi bărbaţi. În plus,

UPU are pereţi murdari şi aparatură plină de praf, în secţii sunt acte pe paturile pe care se recoltează analizele, pânze de păianjen în saloane, încăperi folosite şi ca spălătorii, şi ca săli de intervenţii. În acest context, nu e de mirare că în spital au fost depistate infecţii intraspitaliceşti (nozocomiale) - 27 numai în luna iulie 2015.
De asemenea, s-au încheiat contracte de achiziţii fără suport legal, s-au dat bani publici unei firme de pază cu care unitatea nu avea contract, prejudiciul ridicându-se numai în acest caz la 1,7 milioane de lei.
Corpul de Control a sesizat procurorii şi fiindcă s-au constatat încălcări flagrante ale legislaţiei, inclusiv contractul cu Laboratorul de Analize Medicale "Medcenter" - în valoare de 711.630 Euro fără TVA - încalcă Legea Finanţelor Publice, dar şi un ordin al MS, de două ori, precum şi Ordonanţa care reglementează Achiziţiile Publice.
Ilegal s-a desfăşurat şi concursul pentru funcţia de director Îngrijiri Medicale, dar şi faptul că Mihail Iugulescu, managerul SJU, are calitatea de unic asociat la RBC System SRL- fapt sesizat de publicaţia noastră încă din iunie 2015. Managerul Iugulescu trebuie să dea explicaţii în faţa Consiliului de Administraţie din acest motiv, dar şi pentru că n-a făcut nimic pentru recuperarea prejudiciului de 550.000 lei creat în momentul furtului de citostatice comis în farmacia spitalului.
Mai mult: unitatea nu a respectat structura de paturi aprobată de minister şi DSP şi a efectuat servicii peste acelea decontate de CJAS, fără a avea însă documente justificative, respectiv facturi. "Noi nu am primit anexele raportului, doar raportul. Ne conformăm, dar ştiu sigur că vom merge în Contencios Administrativ. Deja am fost chemat de ANI la audieri, discuţii, iar DNA ne-a cerut dosarele angajărilor. Nu stau lucrurile chiar aşa cum scrie acolo, vom contesta raportul", ne-a declarat dr. MIhail Iugulescu.

Concursul pentru postul de director de Îngrijiri Medicale, cu nereguli

Potrivit Raportului Corpului de Control al Ministerului Sănătăţii, s-au constat nereguli şi în privinţa concursului organizat în 2015, în sensul că actualul director, as. Olguţa Crivăţ, ar fi fentat startul, în vreme ce dosarul unei contracandidate a fost respins nejustificat: "Calendarul desfăşurării concursului nu a fost respectat, proba pentru susţinerea proiectului de specialitate şi interviul de selecţie s-au susţinut în data de 22.04.2015, deşi data publicată în anunţul de concurs şi stabilită conform metodologiei elaborate era 24.04.2015. Membrii comisiei de concurs au considerat că schimbarea datei nu afectează buna desfăşurare a examenului. (...) Acest fapt s-a datorat cererii depuse de candidata Olguţa Crivăţ şi aprobată atât de manager, cât şi de preşedintele comisiei, prin care a solicitat schimbarea datei de concurs din motive personale de pe 24 pe 22.04.2015. (...) La concurs s-au înscris doi candidaţi, Olguţa Crivăţ şi Lina Sandu, al cărei dosar a fost respins în mod nejustificat, cu încălcarea OMS 284/ 2007, motivul respingerii încă din etapa depunerii dosarelor de concurs fiind acela că tema proiectului nu a fost dintre cele stabilite de comisie, dar, potrivit OMS 284/2007, proiectul/ lucrarea de specialitate nu este document al dosarului de concurs. Evaluarea şi susţinerea lucrării de specialitate se fac în plenul comisiei".
Întrebată despre acest aspect, as. Olguţa Crivăţ a declarat: "Nu este nicio neregulă. A fost un dosar respins de comisie pentru că doamna Sandu nu a ales niciuna dintre temele propuse de comisie. Nici în privinţa calendarului nu este adevărat şi apoi, nu pot să discut eu despre concursul meu, luaţi legătura cu membrii comisiei".
În acest sens, am căutat-o în timpul programului, la orele 15.30, pe jurista Luminiţa Gheorghe, însă aceasta nu a răspuns apelului nostru. În acest caz, ministerul a impus măsura reexaminării dosarului privind organizarea concursului.

Iugulescu, în faţa Comitetului de Integritate şi a Consiliului de Administraţie

Nici dosarul de personal al managerului Mihail Iugulescu n-a scăpat controlului efectuat de eşalonul superior. "Managerul deţine funcţia de asociat unic al firmei de tipografie SC RBC System SRL, nerespectând prevederile art. 178 alin. 1, din Legea 95/ 2006, privind reforma în domeniul Sănătăţii şi (...) se impune măsura analizării situaţiei de către Consiliul de Administraţie şi de Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii".
"Da, ştiu că deja se trage de pe toate fronturile, eu am explicat că nu consider că sunt în incompatibilitate în condiţiile în care sunt asociat, nu acţionar şi nu am activitate cu spitalul. Repet, eu n-am primit anexele raportului, dar voi da lămuriri pentru fiecare aspect. Mă voi duce la ANI să declar ce-i de declarat. Ne-au cerut dosarele de angajare, al meu şi al doamnei Rodica Sin, fostul manager. Întâlnirea e săptămâna viitoare. Ni s-a spus inclusiv că am fi făcut exces de zel în privinţa licitaţiilor deschise", a replicat dr. Iugulescu.
În faţa aceloraşi foruri, Consiliul de Administraţie şi Compartimentul de Integritate, dr. Iugulescu trebuie să dea socoteală în următoarele 30 de zile fiindcă n-a mai organizat concurs pentru postul de director Medical, după două încercări eşuate, şi nu a făcut demersuri pentru recuperarea prejudiciului de 550.000 lei produs spitalului odată cu furtul citostaticelor din Farmacie. Furtul sesizat la data de 29 decembrie 2014 a fost reclamat la Poliţie, în cauză existând un dosar penal pe rolul Parchetului de pe lângă Judecătoria Brăila.
"Nu au fost identificate măsuri de recuperare a prejudiciului de 547.150, 52 lei, conducerea afirmând că se aşteaptă rezultatele cercetărilor. Ce-i drept, SJU a demarat o anchetă internă şi a acţionat în instanţă prestatorul de servicii de pază, dosarul aflându-se pe rol", se mai arată în raportul Corpului de Control.

Firma de pază, plătită ilegal cu 1.800.000 lei

Surprize, surprize însă şi în relaţia cu firma care asigura paza la SJU. În momentul furtului din farmacie, spitalul n-avea un contract legal cu această companie. Gogoriţa apare tot în raportul cu pricina: "Verificând dosarele de achiziţii prin sondaj, am constatat o deficienţă importantă în derularea procesului de achiziţii publice privind serviciile de pază şi protecţie şi de asemenea privind contractarea serviciilor de analize medicale".
Încă din august 2012, spitalul a încheiat contract cu SC Protect Privat Security SRL, cu 420.180 lei pe an, fără a respecta Legea Finanţelor Publice, care prevede că execuţia bugetară se realizează la 31 decembrie. Astfel, spitalul s-a angajat să dea nişte bani pe care nu ştia sigur dacă îi are: "ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli într-o perioadă în care se ştie că bunul, lucrarea sau serviciul nu va putea fi plătit". Ministerul a găsit că acel contract şi-a pierdut valabilitatea la data de 1 ianuarie 2013, deoarece "nu mai avea suport legal". Totuşi, un an mai târziu, spitalul a încheiat un act adiţional la contractul respectiv, prin care s-a prelungit durata serviciilor pentru încă un an şi tot aşa până în 2014, plăţile mergând peste bugetul de cheltuieli aprobat de CJ, chiar şi în condiţiile în care spitalul nu are buget multianual. La data de 04.06. 2014, serviciul de pază a fost scos la licitaţie deschisă online, dar licitaţia a fost anulată la scurt timp. În august 2014, serviciul a fost iarăşi scos la licitaţie, dar tocmai firma de pază de mai înainte a contestat procedura. Între timp, deşi spitalul n-avea contract ferm, s-au plătit facturi. Pe 28 noiembrie 2014, Protect a anunţat spitalul că a intrat în faliment, deci pe 29 decembrie 2014, spitalul nu avea contract legal pentru pază. În ianuarie, a reluat procedura de achiziţie, dar unul dintre candidaţi, care a şi fost declarat câştigător, "Diop" n-a vrut să înceapă contractul până când n-a văzut garanţia de bună execuţie în contul său: 10 la sută din valoarea serviciilor. Abia pe 23 iulie 2015 a fost soluţionat acest litigiu. "De la 01.01. 2013 şi până în iulie 2015, spitalul a continuat să plătească facturi către SC Protect Privat Security SRL, în condiţiile în care contractul a încetat să-şi mai producă efectele la data de 31. 12. 2012, iar actele adiţionale nu au mai fost valabile, mai ales că firma îşi anunţase falimentul. (...) Spitalul a efectuat plăţi de 1.719.982, 59 lei fără a avea un angajament legal cu firma respectivă, iar Tribunalul Brăila a înştiinţat spitalul despre dizolvarea firmei de pază".

Contractul cu "Medcenter", denunţat

Corpul de Control a constatat şi faptul că de aproape 10 ani, Spitalul Judeţean de Urgenţă a externalizat serviciile de laborator către SC Medcenter SRL printr-un acord cadru de patru ani şi un contract subsecvent pentru fiecare an, care s-au repetat până în prezent, Medcenter având drept de preempţiune).
Preţul contractului convenit s-a ridicat la 711.630, 61 Euro fără TVA. Durata contractului subsecvent este de câte un an. Dar, Medcenter avea dreptul de a renegocia în fiecare an. "Prin semnarea acestui contract subsecvent, autoritatea încalcă de două ori ordinul 1792/2002: o dată pentru că a încheiat un angajament legal la jumătatea ultimei luni de derulare a exerciţiului bugetar în curs, ştiind că acele cheltuieli nu vor fi angajate în exerciţiul bugetar al anului 2014, şi o dată pentru că a semnat un angajament legal pentru exerciţiul financiar al anului 2015, în valoare de 3.240.410 lei fără TVA, respectiv 711.630, 61 Euro fără TVA, fără a avea disponibile credite bugetare aprobate în acea valoare şi pentru acea destinaţie", se arată în documentul formulat de inspectorii Ministerului Sănătăţii.
Se reclamă, astfel, încălcarea Legii Finanţelor Publice (500/ 2002), OMS 1792/2002 şi OUG 34/2006, privind achiziţiile publice. În termen de 60 de zile, managerul Iugulescu şi departamentele Juridic, Economic, Achiziţii Publice trebuie să repare situaţia, eventual, "angajaţii să urmeze cursuri de achiziţii publice pentru a nu se mai repeta situaţia".

Servicii medicale nedecontate şi fără factură, timp de trei ani: prea mulţi angajaţi TESA, mizerie şi infecţii nozocomiale

Corpul de Control a verificat şi legalitatea decontării serviciilor medicale şi a constatat că, în 2013, unitatea a realizat servicii medicale peste valoarea contractată cu CJAS de 12.933.961 lei, în 2014, servicii medicale peste valoarea contractată de 8.769.228, 10 lei, iar în primul semestru al anului în curs, servicii de 4.965.685,65 lei, şi nici n-a emis facturi.
Valoarea totală a prejudiciului este, per-total, de 25.457.925, 21 lei, fiind astfel încălcate Legea Finanţelor Publice, Legea Contabilităţii şi mai multe ordine ministeriale. În aceste condiţii, fiindcă n-a emis facturi, este greu de înţeles cum va recupera spitalul banii pentru serviciile medicale efectuate, mai ales că facturile din anii precedenţi nu mai pot fi onorate de CJAS, fiind cheltuieli din altă execuţie bugetară.
Toate aceste nereguli au fost constatate în contextul în care spitalul are prea mulţi "făcători şi plimbători de hârtii": "Deşi organigrama prevede 77 de angajaţi cel mult în cadrul compartimentului TESA, aici sunt 90 de angajaţi, depăşirea nefiind justificată". Regulamentul Intern a fost dat unei firme spre realizare, deşi există departament distinct în cadrul spitalului, iar acest Regulament Intern nu respectă Codul Muncii şi are "funcţii care nu sunt prevăzute în statul de plată (n.r. ex. evaluator), articole care se repetă, pagini neştampilate de finanţatorul CJ, nu este corelat cu structura funcţională a spitalului, statul de funcţii nu este constituit". Probleme şi în organigramă: "Unitatea de transfuzie sanguină este în subordinea directorului medical, nu a managerului, iar directorul are în subordine Verificarea Metrologică". Ba chiar, statele de funcţii din anii 2013- 2015, pe când Stancu se lupta cu DNA-ul şi ANI, au fost aprobate mai înainte de aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli. Au fost încălcate acte normative în privinţa organizării personalului, brancardierii la Neurologie, Bloc Operator sau Chirurgie, deşi posturile sunt în departamentele pentru personal auxiliar. Culmea: în statele de funcţii nu sunt rezervate posturi pentru şefii de secţii, manager, comitet director, doar pentru specialişti: medici, asistenţi...În 2014 şi 2015, sporurile au fost acordate ilegal, nerespectându-se normativele în vigoare. Acum, toată lumea trebuie să dea banii înapoi şi de recalcularea sporurilor pentru cei 2.000 de angajaţi şi executarea lor se ocupă comitetul director, în frunte cu managerul. "Nu e supradimensionat compartimentul TESA, sunt posturi care apăreau aici, deşi funcţionează în UPU, iar firma care ne-a făcut regulamentul intern nu ne-a lăsat documentul în format electronic, să-l putem modifica, abia acum ne facem un regulament intern flexibil şi adaptat", a mai spus dr. Iugulescu.
La fel, s-a mers pe o lege veche, în cazul concursurilor pentru posturile de asistent, infirmier: "Ocuparea posturilor s-a realizat fără respectarea art. 31 din OUG 83/2014, iar concursurile din data de 30.06. 2015 până pe 15.07.2015 s-au făcut ilegal, spitalul neavând contract pentru 2015 cu CJAS şi, implicit, nici bugetul aprobat pentru 2015".
O altă mare şi gravă problemă este mizeria găsită în spital: "aparatură plină de praf la UPU, pereţi şi ferestre cu tâmplărie scorojită, 27 de infecţii nozocomiale numai în luna iulie". Din acest motiv a fost amendat spitalul cu 15.000 de lei, cu 800 lei personalul RUNOS şi 500 de lei asistenta care ţinea puiul în frigiderul pentru probe de sânge. Evident, spitalul a primit ordine de conformare.
"Am primit, de câteva zile raportul Corpului de Control, l-am studiat şi analizat, am inventariat problemele şi în scurt timp vom trece la analizarea fondului problemelor. S-a format deja o echipă de control, care va intra pe rol", ne-a declarat Viorel Mortu, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Brăila. Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro