Mergi la conţinutul principal

Birocraţia care îţi taie gazele

O reglementare de ordin recent te pune pe drumuri şi cheltuială dacă eşti un consumator de gaz care vrei să fii corect şi în siguranţă, adică vrei să-ţi faci verificarea sau revizia reţelei din propria casă. Dacă ai nenorocul să nu fi primit la cumpărarea apartamentului, de exemplu, proiectul şi documentaţia tehnică a reţelei de gaz de la vechiul proprietar, sau pur şi simplu ai rătăcit aceste acte, eşti în pom. Şi pomul, în aer. Trebuie să scoţi în plus cel puţin 400 de lei ca să ieşi basma curată din toată tărăşenia, în afară de costul efectiv al lucrării, alţi circa 100 de lei. În lipsa documentaţiei tehnice nu-ţi face nimeni verificarea sau revizia instalaţiei! De unde această birocraţie? Sursa este Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, care prin ordin de preşedinte a stabilit că orice astfel de lucrare se face doar cu prezentarea proiectului tehnic. Solicitarea este, dintr-un anumit punct de vedere, cât se poate de logică: este normal ca verificatorul să ştie toate detaliile privind reţeaua şi să poată depista orice intervenţie neautorizată asupra acesteia. Doar că efectul asupra celor care nu mai au actele respective este dezastruos, întrucât presupune o birocraţie monumentală care în esenţă nu-şi are rostul, dat fiind faptul că oricum actele există la compania de gaz, că doar pe baza lor ai obţinut OK-ul pentru branşare şi punerea în funcţiune a instalaţiei şi a punctelor de consum.

Zeci de brăileni ne-au semnalat faptul că s-au trezit puşi într-o situaţie limită de către compania de gaz care îi anunţase că le expiră valabilitatea celei mai recente verificări ori revizii tehnice a reţelei din casă, şi că au obligaţia de a relua operaţiunea cu un operator autorizat. Lucrurile se complică prin prisma faptului că, mai nou, consumatorilor li se cere să prezinte în mod obligatoriu şi proiectul tehnic realizat la momentul în care oamenii şi-au montat centrale de apartament, ori şi-au făcut contorizarea individuală la gaz. Fără acest dosar, nu le face nimeni verificarea sau revizia, iar asta înseamnă risc de amendă, mergând până la debranşarea de la gaz.
"Am cumpărat apartamentul în care locuiesc de la un intermediar şi, fără să-mi dau seama, nu mi-a dat şi proiectul tehnic al reţelei de gaz din casă. Acum, primesc o notificare de la gaz că trebuie făcută verificarea la 2 ani şi nu pot să fac lucrarea pentru că nu am documentaţia tehnică. Firma cu care voiam să fac lucrarea mi-a cerut bani în plus ca să-mi refacă documentaţia, iar costul în plus nu este tocmai confortabil, undeva la 400 lei. Nu înţeleg de ce această birocraţie dat fiind faptul că, până la urmă, punerea în funcţiune a centralei de apartament nu s-a făcut fără aceste acte şi documente pe care eu, ca nou proprietar, nu le am. Le au în schimb cei de la gaz. Nu înţeleg de ce mă pun pe mine să cheltui bani în plus când proiectul este tot la ei", ni s-a plâns Vasile P.
"La mine situaţia este mai aparte în sensul că firma care mi-a făcut proiectul şi instalaţia de gaz când mi-am pus centrala a dat faliment. Nu mai există. Acum, la revizia de 10 ani, am constatat că nu mai am acasă dosarul cu proiectul respectiv. Pur şi simplu l-am rătăcit. Cei de la gaz mă ameninţă cu sancţiuni mergând până la debranşare dacă nu fac revizia, iar eu nu ştiu ce să fac. Mă gândesc că, până la urmă, actele alea au fost depuse şi la gaz şi putea foarte bine să-mi elibereze o copie, gratis, că doar pe cheltuiala mea s-au făcut prima dată toate actele acelea. De ce să scot eu acum câteva milioane de lei în plus, să tocmesc o altă firmă care să-mi refacă, din câte înţeleg, acea documentaţie tehnică?", se întreabă Luminiţa G.
"La părinţii mei, oameni în vârstă, peste 70 de ani, le-a venit notificarea pentru verificare, dar nu mai găsim proiectul tehnic. Noroc că umblăm noi, copiii, pentru ei să refacem dosarul că altfel se trezeau debranşaţi. Mă întreb cu groază cum se descurcă în toate aceste proceduri şi cu alergătura de rigoare, bătrânii care nu au copiii sau nepoţii lângă ei?", spune Georgiana V.

Noile reguli condiţionează verificările şi reviziile la reţeaua de gaz de prezentarea proiectului tehnic

O consultare a informaţiilor prezentate pe pagina web a furnizorului de gaz Engie România la capitolul "Verificarea şi revizia instalaţiilor" vine să facă lumină în aceste situaţii. Se face acolo menţiunea că în conformitate cu procedura aprobată prin Ordinul nr. 179/2015, efectuarea verificării/reviziei tehnice periodice se face, în baza: Contractului de prestări servicii, încheiat cu un operator economic autorizat (O.E.) de Autoritatea de Reglementare in Domeniul Energiei (A.N.R.E.); a Notificării trimise de Furnizorul de gaze naturale, în acest caz, ENGIE Romania; şi a Documentaţiei tehnice ce a stat la baza execuţiei instalaţiei de utilizare a gazelor naturale, avizată de către O.S. (operatorul de sistem) sau de către un verificator de proiecte atestat, după caz.
"În cazul în care clientul final nu deţine documentaţia tehnică, acesta are obligaţia să solicite, direct sau prin intermediul O.E. (operatorului economic) cu care a încheiat contractul de prestări servicii, o copie a acesteia de la O.S. sau de la O.E. autorizat de Autoritatea de Reglementare in Domeniul Energiei (A.N.R.E.) care a executat iniţial instalaţia de utilizare. Dacă O.S. sau O.E. autorizat A.N.R.E. care a executat iniţial instalaţia de utilizare nu deţine documentaţia tehnică sau aceasta nu corespunde cu tipul şi debitul nominal al aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi de la locul de consum, clientul final are obligaţia să reconstituie, prin intermediul unui O.E. care deţine autorizaţie A.N.R.E. pentru proiectarea instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale, tip PDIB, în baza unui contract de prestări servicii, documentaţia tehnică, conform Ordinului nr. 179/2015, art. 6, pct-ele 6),7),8)".
Am încercat să aflăm care este oferta companiei "Asigaz Rezident" - partener al Engie România pentru execuţia unei verificări în lipsa documentaţiei tehnice, însă după o jumătate de oră de insistenţe telefonice la call-center Distrigaz Sud Reţele - Serviciul de relaţii cu clienţii, la un număr în permanenţă ocupat, reporterii "Obiectiv" au renunţat la acest demers. Ca idee, o verificare/revizie de reţea costă 115 lei, iar dacă în plus se doreşte şi o verificare tehnică periodică a centralei pe gaz costul final urcă la aproape 290 lei.

Refacerea dosarului costă cam 400 lei

Unul dintre patronii locali ai unei firme autorizate să facă verificări şi revizii tehnice la reţele de gaz ale consumatorilor casnici ne-a explicat că noua regulă este într-un fel binevenită: "Eu, dacă mă duc să fac o revizie tehnică la om în casă, trebuie să văd exact care era documentaţia tehnică şi proiectul pentru că avem aici două scenarii: fie lucrarea iniţială nu i-am făcut-o eu şi logic nu am de unde să ştiu ce ar trebui să aibă omul în casă, fie noi am făcut proiectul şi trebuie să-l avem oricum în faţă. În ambele situaţii scopul este acela de a depista orice intervenţie ilegală la reţea. Adică putem constata că în loc de un aragaz şi un convector, omul are acum un aragaz şi o centrală, fără să fi trecut asta în proiectul tehnic. Sau la fel de bine găsim că a făcut modificări în casă, a dărâmat pereţi şi a schimbat traseul tevii de gaz. Toate acestea se observă doar dacă avem în faţă proiectul. Într-adevăr, lucrurile se complică dacă firma care a făcut iniţial proiectul nu mai există, iar omul a pierdut actele. În această situaţie practic noi mergem la operatorul de reţea să scoatem documentaţia originală, cu întreaga procedură presupusă. Iar dacă apar diferenţe între scripte şi realitate îi refacem omului dosarul tehnic, iar asta costă". Din discuţia cu mai multe firme de profil a reieşit că, în medie, tariful perceput pentru refacerea dosarului tehnic este de circa 400 lei, la care se adaugă şi lucrarea efectivă de verificare, alţi aproximativ 100 lei.
De precizat că verificarea tehnică a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale se realizează, periodic, la maximum 2 ani sau la cererea clientului final, în timp ce revizia tehnică se face la maximum 10 ani; după întreruperea utilizării instalaţiei de utilizare pentru o perioadă de timp mai mare de 6 luni; după orice eveniment care ar fi putut afecta instalaţia de utilizare; la cererea clientului final.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro