Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Şcoala brăileană, din nou în top

• pentru al cincilea an consecutiv, înainte de contestaţii, judeţul nostru s-a clasat pe primul loc în ierarhia naţională • 91 din totalul de 93 de şcoli au înregistrat o promovabilitate de peste 50% • aproape jumătate dintre candidaţi au luat examenul cu medii între 8 şi 10 • la română s-au luat 59 de note de 10, iar la matematică 58 • cele trei simulări pe an şi efortul susţinut al profesorilor şi elevilor au condus la rezultatele excelente din ultimii ani

 

Brăila se poate mândri, din nou, cu cei mai buni copii din ţară! Asta o demonstrează rezultatele înregistrate de elevii noştri la Evaluarea Naţională din acest an, judeţul Brăila fiind pe primul loc în ierarhia naţională, cu un procent de promovabilitate (înainte de contestaţii) de peste 92%. Examenul nu a fost promovat cu note mici, aproape jumătate dintre elevi reuşind să obţină medii între 8 şi 10. La limba română, proba a fost promovată de 97,6% dintre candidaţi, 59 de absolvenţi reuşind să facă o lucrare de 10. La matematică, procentul notelor mai mari sau egale cu 5 a fost de 83,2%, lucrările a 58 de elevi fiind impecabile şi notate cu 10. Rezultatele de anul acesta nu ar trebui să mai suprindă pe nimeni, iar asta pentru că în ultimii 5 ani, Brăila nu a fost detronată niciodată de pe prima treaptă a podiumului. Care este cheia succesului? Cum fac elevii noştri să fie mereu primii? Ei bine, din discuţiile avute cu reprezentanţii învăţământului brăilean, am aflat că sunt trei mari “secrete”: profesorii de la clasă, cele trei simulări pe an şi munca elevilor. Desigur, nu trebuie omis din această ecuaţie nici faptul că foarte mulţi părinţii îşi duc copiii şi la medidaţii, pentru a obţine o notă cât mai mare la examene.

 

Bucurie mare pentru elevi, profesori şi părinţi! Cu o rată de promovabilitate de 92,4% la Evaluarea Naţională (înainte de contestaţii), Brăila rămâne pe primul loc în ierarhia naţională, poziţie pe care a ocupat-o, consecutiv, în ultimii 5 ani.

Potrivit unei statistici realizate de Ministerului Educaţiei, pe locul II se află judeţul Cluj - 90%, iar pe locul III Municipiul Bucureşti - 89,3%.

 

La examenul din acest an au participat 108.252 elevi, rata de promovabilitate, înainte de contestaţii, fiind de 76,9%.

În judeţul nostru, la această sesiune a examenului s-au înscris 1.758 de elevi. Prezenţa la proba de limba română a fost de 99,2%, iar la matematică  de 99,1%. În ceea ce priveşte mediile obţinute de elevii noştri, aproape jumătate dintre ei (peste 46%) au obţinut note între 8 şi 10, circa 36% au avut medii între 6 şi 7,99. Doar 133 de candidaţi (6,7%) nu au reuşit să obţină media de trecere.

Pe discipline, la română, proba a fost promovată de 97,6% dintre elevi şi doar 41 de absolvenţi (2,4%) nu au obţinut nota de trecere. Cele mai multe note s-au situat în intervalul 8 şi 8,99 - 29%, urmate de cele în intervalul 9 şi 9,99 - 27,9%. La această materie s-au înregistrat 59 de note de 10.

La matematică, elevii au întâmpinat câteva dificultăţi în rezolvarea subiectelor, procentul celor care nu au reuşit să scoată nota 5 fiind de 13,7%. Totuşi 83,2% au promovat această probă. Cele mai multe note s-au situat în intervalul 9 şi 9,99 - 19,2%, iar 8 şi 8,99 - 16,7%. Lucrările a 58 de elevi au fost notate cu 10.

 

Jumătate dintre şcolile din Brăila, promovabilitate 100%

În urma unei analize realizate pe baza informaţiilor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Brăila, a rezultat că, din totalul celor 93 de şcoli, 91 au avut o rată de promovabilitate de peste 50%. Mai mult, la 45 de unităţi de învăţământ, adică aproape jumătate, toţi elevii au promovat testarea: 24 de şcoli din mediul urban şi 21 din rural. Doar la două unităţi şcolare s-a înregistrat un procent de sub 50%.

Astfel, unităţile de învăţământ din urban cu promovabilitate 100% sunt: “Ana Aslan”, “Murgoci”, “Bălcescu”, Liceul de Arte, “Perpessicius”, “N. Oncescu” Ianca, “C. Angelescu” Ianca, “Iorga”, “Cerna”, “Puşkin”, “Anton Pann”, “Aurel Vlaicu”, “D. Cantemir”, “E. Teodoroiu”, “F. Neagu”, “G. Coşbuc”, “Gh. Naum”, “I. Băncilă”, “I. Creangă”, “M. Viteazul”, “M. Dragomir”, “M. Sadoveanu”, “N. Chercea”, “R. Tudoran” şi “Sf. Andrei”.

Promovabilităţi ridicate s-au înregistrat şi la “M. Eminescu” - 98,91%, “Al. I. Cuza” - 98,50%, “V. Alecsandri” - 96,15% şi “I. L. Caragiale” - 94,11%. Doar Liceul cu Program Sportiv a avut un procent de 72,6. A existat totuşi şi o şcoală cu 0% promovabilitate. Este vorba despre “N. Kazantzakis”, acolo unde singurul candidat înscris nu s-a prezentat la examen.

În oraşele Făurei şi Însurăţei situaţia se prezintă astfel: “G. Vâslan” Făurei - 85,71%, “N. Titulescu” Însurăţei - 87,5%.

În ceea ce priveşte unităţile de învăţământ din mediul rural, chiar dacă au avut mai puţini candidaţi în examen în comparaţie cu unităţile din municipiu, promovabilitate maximă s-a înregistat la şcolile din comunele: Chiscani, Corbu Nou, Deduleşti, Dudeşti, Măgureni, Mircea Vodă, Movila Miresii, Roşiori, Scorţaru Nou, Siliştea, Stăcuţa, Şuţeşti, Tichileşti, Latinu, Ţacău, Unirea, Urleasca, Valea Cânepii, Viziru şi Şcoala Profesională Grădiştea.

La polul opus, cele mai scăzute procente s-au înregistrat în Colţea - 44,44%, Victoria - 54,54% şi Bordei Verde - 57,14%.

 

11 medii perfecte

Dacă la Evaluarea Naţională de anul trecut niciun elev nu a reuşit să obţină media maximă, anul acesta 11 elevi au făcut o lucrare perfectă la ambele probe ale examenului. Astfel, absolvenţii de 10 sunt: Andra Iulia Ciucaşu, Elena Cristiana Dogărescu - ambele de la Şcoala “M. Dragomir”, Teodor Daniel Dincă - “Murgoci”, Diana Maria Enciu - “Sf. Andrei”, Nimeea Oprişan, Alexandra Pascu - ambele de la “Bălcescu”, Bianca Gabriela Popîrţac - “Iorga”, Georgian Claudiu Popoacă - “D. Cantemir”, Victor Emanuel Prister - Liceul de Arte, Elena Stochici - “Perpessicius” şi Andra Vlad - “I. Creangă”.

Alţi 10 elevi au avut media 9,95, iar 17 candidaţi au înregistrat medii mai mari sau egale cu 9,90. Un număr mare de elevi, 181 mai exact, au avut medii peste 9,50, iar 404 elevi medii peste 9.

Clasamentul naţional al mediilor de 10 arată astfel: Bucureşti - 106 medii; Iaşi - 37 medii, Maramureş şi Buzău - 24 medii.

 

De cinci ani consecutiv, Brăila e în top

În ultimii cinci ani, din 2013 şi până în 2017, Brăila a ocupat prima poziţie pe ţară în urma rezultatelor obţinute de elevi la Evaluarea Naţională. În continuare vă propunem o scurtă trecere în revistă a performanţelor înregistrate de candidaţii brăileni la acest examen, în perioada 2013-2016.

2016 - Anul trecut, Brăila şi-a menţinut prima poziţie în ierarhia judeţelor, cu o promovabilitate de 89,2%. Pe locul doi s-a aflat Clujul cu 88,9%, iar pe trei Municipiul Bucureşti cu 87,2%. La polul opus, rate scăzute s-au înregistrat în judeţele Giurgiu - 55,1%, Teleorman - 60%, Mehedinţi şi Călăraşi - ambele cu 64,9%. La nivel naţional, 75% dintre candidaţi au obţinut medii peste 5. Anul trecut s-au înregistrat 11 note de 10 la română şi 39 la matematică.

2015 - Primul loc în topul judeţelor la Evaluarea Naţională, cu 92,4% elevi promovaţi. S-au înregistrat 19 medii maxime, ceea ce, pe acest segment, ne-a situat pe locul 4 naţional. În Top 50 de şcoli realizat de Ministerul Educaţiei după mediile obţinute de elevi la Evaluare, Brăila a ocupat trei locuri: Colegiul “Murgoci” - locul 7, Şcoala “Ion Creangă” - locul 27 şi Colegiul “Bălcescu” - locul 32.

2014 - În 2014, promovabilitatea a fost de 87,32%. În acel an, Brăila a mai bifat o reuşită: cele mai multe medii maxime - 23. Pe discipline, la limba şi literatura română s-au obţinut 41 de note maxime, iar la matematică 125 de note de 10. La nivel naţional, 71% dintre candidaţi au luat medii de trecere.

2013 - Cele două probe ale examenului au fost promovate de 89,82% dintre elevi. La limba şi literatura română, promovabilitatea a fost de 95,45%, iar la matematică 86,72%. În acel an peste 900 de elevii brăileni au avut medii peste 8, adică aproape jumătate dintre candidaţi au reuşit să obţină note frumoase. De altfel, s-au înregistrat 293 de note maxime la matematică şi 58 la limba română. Un număr de 42 de elevii au obţinut media 10 la Evaluare.

 

Reţeta succesului: trei simulări pe an, profesori dedicaţi şi elevi competitivi

Uitându-ne pe rezultatele excelente obţinute de elevii brăileni la Evaluarea Naţională în ultimii 5 ani, nu putem să nu ne întrebăm care este reţeta succesului, cum au reuşit elevii să ajungă pe prima treaptă a podiumului şi să se menţină acolo în tot acest timp. Din discuţiile avute cu reprezentanţii învăţământului brăilean, putem rezuma reuşitele de la examene în felul următor: trei simulări pe an, profesori dedicaţi şi elevi competitivi.

“În primul şi în primul rând, eu cred că rezultatele acestea au venit din dorinţa noastră de a face performanţă, în sensul în care toată lumea a empatizat cu această dorinţă, profesorii, directorii, elevii şi părinţii. Nu întâmplător, cele două simulări pe care noi le organizăm la nivel de judeţ, pe lângă cea naţională, sunt nişte antrenamente pentru copii, care îi ajută”, ne-a declarat Cătălin Canciu, inspector şcolar general.

La rândul său, Iulian Danielescu, directorul Colegiului “Bălcescu” şi şeful ISJ Brăila în perioada 2012-2015, este de părere că mare parte dintre aceste rezultate se datorează profesorilor care muncesc zi de zi cu copiii la clasă. 

“În primul rând, trebuie apreciată munca tuturor profesorilor participanţi la aceste rezultate. A tuturor profesorilor din judeţ. Este o mândrie şi o apreciere a lor, în primul rând. Presupunând că, oriunde, copiii sunt la fel, valoarea, excelenţa, este datorată profesorilor care îi pregătesc cu seriozitate. Iar în egală măsură, trebuie apreciaţi elevii şi părinţii, pentru că aceste rezultate înseamnă muncă din partea elevilor şi sprijin din partea familiei. Da, subiectele au fost uşoare, dar pentru toţi elevii din această ţară. Dacă noi avem nişte rezultate frumoase, nu înseamnă că pentru ai noştri au fost mai uşoare şi pentru alţii mai grele. De asemenea, cele trei simulări pe an ajută elevul şi părintele să ştie unde se situează şi este de apreciat şi coordonarea Inspectoratului în organizarea lor. Pentru că, în urma rezultatelor de la simulări, părinţii încep să îşi pună nişte semne de întrebare, să îi mobilizeze, chiar şi pe ultima sută de metri pentru unele discipline. Eu am încredere că toţi profesorii din tot judeţul Brăila îşi fac meseria cât pot ei de bine, astfel încât să obţinem aceste rezultate”, ne-a spus Danielescu.

Un alt element care contribuie la reuşită este spiritul competitiv al elevilor. Asta crede Cătălin Stănică, inspector de matematică în cadrul ISJ Brăila, cel care, în 2013, a iniţiat proiectul privind organizarea a două simulări judeţene, pe lângă cea naţională.

“De doi ani lucrările se corectează în alt judeţ, rezultatele sunt cât se poate de obiective. Secretul este că avem o echipă de profesori buni, care au ajuns la o anumită maturitate, iar cei care sunt tineri sunt preluaţi de cei care au mai multă experienţă. Totodată, e o luptă de a învăţa, de a câştiga, e un spirit care s-a transmis. Ai ajuns odată numărul 1, nu te îmbăta cu apă rece. Iar la Brăila s-a continuat. Vorbind de matematică, dacă un elev a lucrat ce am recomandat noi, adică variantele de subiecte, sigur a reuşit. Copiii au înţeles că acesta este un examen, nu un concurs. Un examen la care trebuie să reuşească nu doar pentru 5 , ci să ia 10. Copiii îşi doresc să ia note mari, să fie cât mai buni. În 2013 am propus să facem 3 simulări pe an şi atunci am fost pe primul loc şi la bac şi la Evaluare”, a afirmat Stănică.

 

Circa 1.000 elevi nu au dat Evaluarea Naţională

Potrivit conducerii ISJ Brăila, din cei peste 2.800 de elevi care figurau înscrişi la începutul anului şcolar în clasa a VIII-a, circa 1.000 de elevi nu au susţinut examenul de Evaluare Naţională. Vorbim de corigenţi, repetenţi, elevi cu situaţii neîncheiate, sau copii care şi-au manifestat dorinţa de a nu susţine Evaluarea Naţională deoarece vor să urmeze o şcoală profesională.

“Din numărul total al elevilor care nu au susţinut examenul sunt circa 300-400 de elevi pe care îi pierdem în fiecare an. Ei nu mai vor să mai meargă la şcoală. De aceea noi încercăm să facem mai multe clase de învăţământ profesional şi tehnic, pentru a avea şansa să înveţe o meserie şi să îşi facă un viitor”, ne-a declarat Cătălin Canciu, inspector şcolar general.

Legat de vocile care susţin că Brăila are promovabilitate mare la examene deoarece profesorii nu îi lasă să participe la Evaluare şi pe elevii mai slabi, Canciu a ţinut să precizeze: “Nu facem lucrul acesta ca să avem noi o imagine bună. Eu, în calitate de profesor de geografie, nu am lăsat să participe la examen niciun copil care nu mi-a demonstrat că merită, adică că poate să obţină media 5 la disciplina mea. Nu poţi să iei media de trecere, nu ai de ce să participi la examen. Munceşti mai mult şi apoi vei reuşi. Căci nu este corect faţă de copiii care au învăţat”, a mai adăugat inspectorul şcolar general.




Categorie articol: 

Comentarii