Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Zece tramvaie de ultimă generaţie pentru Brăila

• municipiul nostru va beneficia de acestea graţie unui parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, care deja a lansat procedura de achiziţie • alte două tramvaie ar urma să fie cumpărate de municipalitate în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană • partea proastă este că, cel mai probabil, tramvaiele ultramoderne vor fi ţinute în depou o perioadă nedeterminată, până când va fi pusă la punct calea de rulare de pe raza municipiului • la ora actuală, din cei 54 de kilometri linii de tramvai administrate de “Braicar”, doar 11,2 km au beneficiat de modernizare în ultimii ani • restul sunt într-o stare precară, pe alocuri având parte de cârpeli care pun în pericol atât tramvaiele cât şi construcţiile învecinate, ce sunt afectate de vibraţii • o astfel de situaţie ne-a fost semnalată de un locatar al străzii Costache Negruzzi din Brăiliţa • vestea bună e că Primăria lucrează în prezent la atragerea de fonduri europene pentru reabilitarea în întregime a liniilor de tramvai din municipiu

 

Brăila va beneficia în curând de 10 tramvaie de ultimă generaţie cumpărate de

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, instituţie care a lansat marţi, 15 ianuarie, licitaţia de achiziţie. Alături de Brăila, sunt incluse în acest program şi Ploieştiul, care va primi 20 de tramvaie, şi Galaţiul, care va primi 10. Potrivit site-ulului economica.net, valoarea achiziţiei este estimată la 320 de milioane de lei (68 milioane de euro), adică 1,7 milioane de euro/bucata.

Conform Caietului de Sarcini, tramvaiele trebuie să fie noi, cu o lungime de 18 metri, cu podea 100% coborâtă pe toată suprafaţa disponibilă pentru pasageri, cu viteza maximă de circulaţie de 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră. Durata de viaţă a tramvaielor trebuie să fie de cel puţin 30 ani (8 ani fără reparaţii generale). Vehiculele trebuie să fie unidirecţionale, dotate cu rampe pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor şi a persoanelor cu mobilitate redusă. Nu sunt acceptate modelele de tramvaie bidirecţionale.

Tramvaiele trebuie să aibă minim trei uşi duble de serviciu comandate electronic şi acţionate electric, cu lăţimea minimă de un metru, pentru urcarea şi coborârea călătorilor, accesibile pe partea dreaptă a tramvaiului în direcţia de mers. Se mai solicită capacitate de 100 locuri, scaune tapisate, vopsea cu proprietăţi antigrafitti, aer condiţionat, sistem audio, sistem supraveghere video, echipamente e-ticheting. Data limită de depunere a ofertelor este 27 februarie a.c. Costurile de achiziţie vor fi acoperite în proporţie de 98% din fonduri europene.

 

Tramvaie noi, pe căi de rulare vechi

După parcurgerea tuturor procedurilor birocratice, noile tramvaie vor ajunge efectiv la Brăila, în cel mai optimist scenariu, cam spre sfârşitul acestui an. Problema este că, odată intrate în posesia “Braicar”, nu vor putea fi introduse imediat în circuit, ci vor sta, cel mai probabil, în depou, până când căile de rulare vor fi puse la punct aşa încât să nu existe riscul ca aceste tramvaie de ultimă generaţie să se defecteze la foarte scurt timp după ce au fost puse în funcţiune.

Asta deoarece, cu excepţia câtorva tronsoane reabilitate recent, cum ar fi cele de pe bulevardul Dorobanţilor, de pe Calea Călăraşilor - de la Barieră până la Bulevardul Independenţei - şi de pe Calea Galaţi - între Bulevardul Dorobanţilor şi pod Brăiliţa - starea liniilor de tramvai din Brăila este destul de precară, chiar periculoasă pe alocuri. De exemplu, pe Str. Costache Negruzzi din cartierul Brăiliţa, liniile s-au rupt în câteva locuri, din cauza tasării terenului, iar “Braicar” a rezolvat problema cu ajutorul unor suduri de suprafaţă, executate cam din topor. Locatarii străzii se plâng că, atunci când actualele tramvaie din dotarea “Braicar” trec cu viteză peste acele porţiuni sudate mai că nu sar de pe linii, iar pământul vibrează atât de tare încât au impresia că e cutremur. “Noi nu mai facem diferenţa între cutremur şi zguduiturile provocate de tramvaiele care trec peste liniile astea peticite. Vibrează pământul sub picioare şi se mişcă lustrele pe plafon. Avem toţi pereţii crăpaţi, ne e frică să nu ni se dărâme casele”, ne-a spus brăileanul Ion Cristache, domiciliat pe Str. Costache Negruzii, nr. 114. Acesta afirmă că situaţia durează de circa 6 ani, timp în care a făcut nenumărate sesizări către “Braicar” şi chiar, în disperare de cauză, când a văzut că nu se face nimic concret pentru rezolvarea problemei, a blocat de câteva ori circulaţia tramvaielor, împreună cu mai mulţi vecini. “Am avut «meciuri» grele cu Braicarul şi cu Primăria. Ne-au adus în stare de ne-am pus în faţa tramvaielor, că altfel nu ne băga nimeni în seamă. Singurul lucru pe care l-au făcut a fost să sudeze liniile, în loc  să înlocuiască porţiunile afectate şi să lucreze inclusiv la fundaţia căii de rulare. În acte, figurează că au făcut reparaţie ca lumea, dar în realitate e doar o cârpeală”, se declară convins Ion Cristache. Bărbatul spune că a făcut apel la conducerea “Braicar” ca măcar să îi oblige pe vatmani să reducă viteza când trec peste porţiunile sudate, însă aproape niciodată nu se respectă acest lucru. “Vatmanii merg mai încet doar dacă mă văd pe stradă, că mă cunosc şi ştiu că fac scandal, după atâţia ani în care mi-am mâncat zilele cu ei. Dacă nu suntem la poartă, eu sau alţi vecini, nu mai ţin cont de nimic, trec cu viteză peste sudurile alea, de ni se dărâmă casele din cauza vibraţiilor. Noaptea, la fel, merg cu viteză, nu dau nici doi bani pe problema noastră. Unde s-or fi grăbind, nu ştiu, că aproape de fiecare dată tramvaiele sunt goale. Nu se mai urcă aproape nimeni în ele, că toată lumea preferă să meargă cu maxi-taxi şi cu autobuzele, de când s-au făcut traseele astea care trec prin cartier. Tramvaiele nu prea mai au niciun rost să circule pe aici, le ţin în funcţiune degeaba, ca să ne strice nouă casele”, spune brăileanul indignat.

Directorul “Braicar” SA, Cornel Săndulescu, ne-a declarat că ştie situaţia de pe Str. Costache Negruzzi dar că, deocamdată, în afară de sudarea liniilor rupte, nu se pot face lucrări mai complexe. “Acele căi de rulare făcute pe tehnologia veche, dale de beton cu şină îngropată, şi-au depăşit de mult durata normată de exploatare, de 25 de ani. Din totalul de 54 kilometri căi de rulare aflate în exploatarea Braicar - lungime ce include şi traseul din afara municipiului, până la Combinat -, doar 11,2 km au beneficiat de lucrări de modernizare, iar aici mă refer la liniile de pe Dorobanţi, de pe Calea Călăraşilor şi de pe porţiunea reabilitată a Căii Galaţi. Restul urmează să intre în modernizare în cadrul unor programe la care lucrează la ora actuală Primăria Brăila”, ne-a informat directorul Săndulescu. Cât priveşte problema reclamată de locatarii străzii Costache Negruzzi, acesta a dat asigurări că vatmanii sunt instruiţi permanent să reducă viteza pe porţiunile unde liniile sunt sudate. “Aceste instrucţiuni sunt înscrise în foile de parcurs. Facem şi verificări în teren pentru a vedea dacă sunt respectate”, afirmă directorul “Braicar”.

 

Planurile Primăriei Brăila

Pentru aducerea căilor de rulare a tramvaielor la standardele actuale, Primăria Brăila încearcă în prezent să acceseze fonduri europene, pe Axa Prioritară 4.1 - obiectivul strategic reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ. Viceprimarul Doiniţa Ciocan ne-a informat că se lucrează la cinci proiecte de reabilitare a unor artere rutiere pe care există în prezent linii de tramvai. Este vorba despre: 1. Parc Monument - Str. Grigore Alexandrescu (cartier Radu Negru); 2. Bulevardul Independenţei; 3. Calea Galaţi, de la intersecţia cu bulevardul Independenţei până la bulevardul Dorobanţilor; 4. Şoseaua Baldovineşti - aici se intenţionează scoaterea liniilor de tramvai şi modernizarea carosabilului în vederea introducerii unor trasee deservite de autobuze electrice; 5. străzile din cartierul Brăiliţa unde există linii de tramvai. “Data limită de depunere a cererilor pentru accesarea finanţării pentru aceste proiecte este 30 martie 2019. În momentul de faţă, avem elaborată documentaţia tehnico-economică pentru primele patru proiecte, iar valoarea estimată este de 52 milioane de euro. Al cincilea proiect, cel referitor la străzile din cartierul Brăiliţa, se află încă în faza de realizare a documentaţiei, astfel că deocamdată nu avem o valoare estimată. Pentru toate cele cinci proiecte vor fi depuse cererile de finanţare până pe 30 martie”, ne-a dat asigurări viceprimarul Doiniţa Ciocan. Autorităţile locale speră ca toate proiectele să fie acceptate la finanţare, astfel încât să se poată trece la faza licitaţiilor pentru desemnarea constructorilor şi la lucrările efective de modernizare. În cel mai fericit caz, licitaţiile vor fi finalizate în 2020, iar lucrările de modernizare ar trebui să fie gata în maxim 3 ani, deci până în 2023. Vestea bună este că, la pachet cu modernizarea străzilor respective, vor fi achiziţionate, în cadrul aceloraşi proiecte, două tramvaie de ultimă generaţie şi şase autobuze electrice. Acestea urmează să se adauge celor 10 tramvaie pentru care Ministerul Dezvoltării a demarat deja licitaţia de achiziţie. În plus, tot în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, Brăila va mai achiziţiona încă 11 autobuze electrice. Astfel, oraşul nostru ar urma să beneficieze, în total, de 12 tramvaie noi şi 17 autobuze electrice.

Întrebat de reporterul nostru dacă noile tramvaie vor fi puse în circulaţie înainte de finalizarea modernizării căilor de rulare, viceprimarul Doiniţa Ciocan ne-a spus că, deocamdată, nu s-a luat o decizie în acest sens. “Ideal ar fi să avem infrastructura reabilitată înainte de a le pune în funcţiune”, ne-a declarat, totuşi, viceprimarul Ciocan.




Categorie articol: 

Comentarii