* potrivit Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila (ITM), în contextul actual, legiuitorul a considerat că este necesar să se acorde microîntreprinderilor anumite alternative * astfel, s-au modificat și simplificat procedurile în ceea de privește fișa postului și evidența orelor de muncă * totodată, obligația întocmirii Regulamentului intern a fost eliminată în cazul microîntreprinderilor * potrivit estimărilor, vor beneficia de noile prevederi circa 500.000 de microîntrerpinderi
Noutăți în domeniul muncii, favorabile microîntreprinderilor, adoptate de Guvern în perioada aprilie-mai 2021.
Potrivit comunicatului remis de Inspectoratul Teritorial de Muncă, "având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătățire continuă a relațiilor de muncă, legiuitorul consideră că este necesar să se acorde agenților economici care au statut de microîntreprindere (conf. art. 4 alin. 1 lit. a din Legea nr. 346/2004) anumite alternative, în contextul situației actuale (de risc epidemiologic) și nu numai, fiind, astfel, adoptată Ordonanța de Urgență nr. 37 din 5 mai 2021 pentru modificarea și completarea <LLNK 12003 0923 2P1 0 32>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial nr. 474 din 6 mai 2021".
Potrivit estimărilor oficiale, de prevederile privind flexibilizarea relațiilor de muncă prin simplificarea procedurilor specifice activității de resurse umane vor beneficia aproximativ 500.000 de microîntreprinderi din toată țara, inclusiv din Brăila.
Concret, au fost supuse modificării art. 17 alin. 4, art. 119 alin. 2 și art. 241 din Legea nr. 53/2003 republicată, completată și modificată (Codul Muncii), după cum urmează:
a) Fișa postului, anexa la contractul individual de muncă (CIM) - care cuprinde atribuțiile, responsabilitățile și sarcinile postului ocupat de salariat - "pentru salariații microîntreprinderilor atribuțiile specifice postului se pot comunica verbal, iar la solicitarea scrisă a salariatului, angajatorul va fi obligat să-i comunice în scris fișa postului";
b) Dacă angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru, conform modificării intervenite, "pentru salariații mobili, salariații care desfășoară muncă la domiciliu și salariații microintreprinderilor definite la art.4 alin. 1 lit. a din Legea nr. 346/2004 modificată, angajatorul va ține evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare angajat, în condițiile stabilite cu aceștia prin acord scris";
c) Regulamentul intern se intocmește de către angajator, cu excepția microintreprinderilor (...), astfel că se propune eliminarea acestei obligații în cazul categoriei de unități microîntreprinderi.
Actul normativ integral poate fi accesat la urmatorul link:
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/242069, se mai precizează în comunicatul semnat de Liviu Arhire, inspectorul șef al ITM Brăila.