Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Telemunca - acord de voință al părților

* potrivit legii, salariații au posibilitatea de a munci de acasă sau din oricare alt loc în afara sediului angajatorului numai dacă activitatea desfășurată este îndeplinită cu ajutorul tehnologiei * telemunca se face în baza unor reguli stabilite la nivelul angajatorului și trecute în contractul de muncă * refuzul salariatului de a presta activitate în regim de telemuncă nu poate constitui motiv de sancționare disciplinară

 

Inspectorii de muncă brăileni vor demara verificări în cadrul campaniei naționale privind munca la domiciliu sau "telemunca", inițiată de Inspecția Muncii București. Verificările sunt precedate însă de o amplă campanie de informare a angajatorilor și a angajaților, în condițiile prelungirii stării de alertă. 

Potrivit Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila (ITM), salariații au posibilitatea de a munci de acasă sau din oricare alt loc în afara sediului angajatorului, însă numai dacă activitatea desfășurată este îndeplinită cu ajutorul tehnologiei informației și comunicațiilor. Această activitate este cunoscută drept "telemuncă" și este reglementată de Legea nr. 81/2018, intrată în vigoare la data de 5 aprilie 2018.

"Actul normativ reglementează telemunca ce reprezintă o formă de organizare a muncii în care activitatea salariaților este desfășurată efectiv într-un loc diferit de sediul angajatorului, cu ajutorul tehnologiei. Telemunca poate fi desfășurată doar prin acordul de voință al angajatorului și al salariatului, în baza unui contract individual de muncă. Concret, telemunca este "forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor", precizează Liviu Arhire, inspectorul șef al ITM Brăila.

Un salariat care, acum, lucrează în condiții obișnuite de muncă nu va fi trecut automat la statutul de "telesalariat" decât cu acordul său, dar nici nu va putea trece la regimul de "telesalariat" dacă angajatorul nu este de acord.

Potrivit reglementărilor legale, telemunca se bazează pe acordul de voință al părților și este prevăzută în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia (pentru personalul nou angajat) sau prin act adițional la CIM. Refuzul salariatului de a consimți la prestarea activității în regim de telemuncă nu poate constitui motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și nu poate constitui motiv de sancționare disciplinară.

Telemunca se face în baza unor reguli stabilite dinainte la nivelul angajatorului, iar în contractul de muncă se vor stipula, în plus față de unul obișnuit, clauze speciale cum ar fi: precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă; perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator; locul desfășurării activității de telemuncă, convenit de părți; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului; modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat.

Potrivit inspectorilor ITM, angajatorul este obligat să asigure toate condițiile necesare pentru ca telesalariatul să lucreze în alt loc decât sediul firmei (echipamentele necesare prestării activității, instalarea lor, instruirea în domeniul securității și sănătății în muncă, instrucțiuni de lucru).

Pe de altă parte, și telesalariatul are de îndeplinit o serie de obligații față de angajator, de exemplu: să-și desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, precum și în conformitate cu clauzele contractului individual de muncă; să respecte regulile specifice și restricțiile stabilite de către angajator cu privire la rețelele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispoziție; să permită angajatorului accesul în vederea stabilirii și realizării măsurilor de securitate și sănătate în muncă ori în vederea cercetării evenimentelor.

Telesalariatul beneficiază, ca orice alt salariat, de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul angajatorului.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii