Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Străzi din Chercea “chelite” de vegetaţie şi de pomii fructiferi

• mulţi locatari reclamă faptul că pe străzile intrate recent la asfaltare şi modernizare vegetaţia de la porţi a fost efectiv defrişată • “De ce se taie tot, de ce dispar spaţiile verzi, care ar trebui protejate prin lege?” se întreabă contrariată o cititoare, care ne-a trimis o sesizare pe această temă la redacţie • mai mult, liberalii brăileni susţin că lucrările se derulează în baza unui proiect făcut în pripă, care a poziţionat spaţiile verzi lângă case şi trotuarele lângă partea carosabilă • primarul Dragomir spune că există un motiv întemeiat pentru această abordare • edilul şef mai precizează că unele străzi sunt atât de înguste încât nu mai este loc pentru spaţii verzi • acolo unde pot fi amenajate, totuşi, spaţii verzi, Primăria intenţionează să planteze copaci din aceeaşi specie, pe acelaşi aliniament, astfel încât să rezulte o amenajare peisagistică modernă

 

Lucrările de asfaltare a străzilor din partea de nord a cartierului Chercea avansează într-un ritmul surprinzător de bun, iar locatarii zonei se bucură că, în sfârşit, vor scăpa de praf şi de noroaie. Bucuria unora dintre ei este umbrită, însă, de un aspect pe care nu l-au luat în calcul atunci când au aflat că urmează ca străzile lor să intre în modernizare. Este vorba despre faptul că vegetaţia din faţa porţilor, inclusiv pomii fructiferi, este îndepărtată pentru a se face loc noilor trotuare. Unii dintre locatari sunt efectiv indignaţi de faptul că se “rade” tot ce înseamnă spaţiu verde şi nu înţeleg de ce vegetaţia nu este păstrată, aşa cum s-a întâmplat pe străzile din cealaltă jumătate a cartierului, care au fost asfaltate în urmă cu câţiva ani (celebrul proiect implementat de firma grecească “Athena”, pornit pe vremea primarului Lungu, continuat în mandatul lui Cibu şi finalizat în primul mandat al lui Simionescu n.n.).

“Au început lucrările de asfaltare a străzilor din cartierul Chercea. Înţeleg că trebuie făcut acest lucru dar DE CE SE TAIE TOT??? De ce dispar spaţiile verzi care ar trebui cât de cât protejate? Legea 24/2004 reglementează administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor, în vederea asigurării factorilor de mediu şi a stării de sănătate a populaţiei. Oare domn' primar nu ştie de existenţa acestei legi? Asfaltare s-a mai făcut în cartierul Chercea acum ceva ani, dinspre gara CFR până la strada Comuna din Paris, şi nu s-au distrus spaţiile verzi, nu s-au tăiat toţi copacii care asigură umbra necesară în zilele caniculare... Părerea mea este că actualul primar nu are un Plan de Urbanism bine pus la punct. Probabil nici nu are cine să îl facă, la cum se fac angajările în Primărie...”, ne-a transmis brăileanca Alina C., prin intermediul unei sesizări adresate redacţiei noastre. Aceasta acuză faptul că în Chercea s-au tăiat inclusiv nuci, copaci protejaţi de lege.

Problema spaţiilor verzi de pe străzile aflate în lucru în cartierul Chercea a fost abordată şi de principalul partid de opoziţie din Brăila. Liberalii au acuzat Primăria, în cadrul unei conferinţe de presă, că a permis ca lucrările din cartierul amintit să se deruleze în baza unui proiect întocmit superficial şi plin de erori. Astfel, pe lângă faptul că s-a defrişat, practic, toată vegetaţia, liderii PNL Brăila au adus în discuţie şi modul cum au fost proiectate spaţiile verzi, acolo unde acestea mai există. A fost dată ca exemplu situaţia de pe Şos. Focşani, aflată în plin proces de reabilitare şi modernizare, pe tronsonul cuprins între strada Comuna din Paris şi Şoseaua de Centură. Mai mult de jumătate din acest tronson, care până acum avea doar două benzi, va fi lărgită la patru benzi, câte două pe fiecare sens de mers, amenajându-se şi trotuare pe ambele părţi. Porţiunea unde existau deja patru benzi beneficiază doar de refacerea covorului asfaltic şi reamenajarea trotuarelor. Proiectarea trotuarelor şi a spaţiilor verzi s-a făcut, însă, exact pe dos faţă de cum ar fi trebuit, susţin liberalii brăileni.

“Adrian Tabarac (consilier local şi preşedintele organizaţiei municipale a PNL Brăila n.n.) s-a dus pe teren şi împreună cu echipele de muncitori s-a uitat pe planuri şi a văzut că e greşit: spaţiul verde era lipit de case, iar trotuarul era lângă stradă. Deci oamenii nu puteau să intre în case decât pe pământ. Multe dintre casele de acolo sunt din paiantă, multe nu au fundaţii foarte puternice, iar umezeala de la spaţiul verde care ar trebui să fie udat continuu de cei de la Seroplant, putea să le provoace probleme. Dar nu numai asta e problema. Nu puteai să intri în curte! Nu aveai alee, practic”, a declarat Alexandru Dănăilă, preşedintele PNL Brăila. Acesta a atins şi problema felului haotic cum s-a procedat la îndepărtarea copacilor de pe spaţiile verzi. “Mi-a reclamat cineva că au scos copacii aiurea. Au scos un copac, l-au luat şi l-au dus în altă parte. Copaci fructiferi. Discutau între ei muncitorii unde să îi ducă. Dar după aia şi-au dat seama că acolo era bine să fie spaţiu verde. După ce au scos toţi copacii, pe unii i-au tăiat, au distrus tot spaţiul verde, au distrus amenajările oamenilor...”.

Liberalii acuză administraţia pesedistă de la Primărie că ar fi vrut să facă lucrările din Chercea anul viitor, în timpul campaniei electorale a alegerilor europarlamentare, dar că, după ce PNL a început să pună problema organizării unui referendum pentru demiterea primarului, a renunţat la acest plan şi a pornit asfaltările mai devreme decât era prevăzut. Din acest motiv, proiectarea s-a făcut în grabă şi cu erori, susţin Dănăilă şi Tabarac.

 

Explicaţiile primarului Dragomir

Primarul Marian Dragomir a catalogat acuzaţiile liberalilor legate de intenţia de a face lucrările din Chercea în perioada unei campanii electorale ca fiind “cele mai mari aberaţii auzite vreodată”. Cât priveşte proiectul propriu-zis şi faptul că spaţiile verzi au fost poziţionate lângă pereţii caselor, iar trotuarele lângă partea carosabilă, Dragomir afirmă că aceasta a fost viziunea proiectanţilor, oameni cu experienţă în domeniu. S-ar fi procedat aşa pentru că unele case sunt mai ieşite în afară, iar trotuarul nu ar fi avut o linie dreaptă. “Sunt case făcute în urmă cu câteva zeci de ani care sunt ieşite cu 20 - 50 de centimetri dincolo de linia de hotar, pe domeniul public. N-o să ne apucăm acum să dărâmăm pereţii ieşiţi în afară, ca să fie totul la linie, aşa cum ar fi fost normal... De aceea s-a prevăzut în proiect ca spaţiul verde să fie pe partea cu casele, iar trotuarul să fie pe partea cu strada, ca să poată fi trasat drept, să existe o liniaritate. Totuşi, în urma discuţiilor avute cu cetăţenii, pe Şoseaua Focşani proiectul a fost refăcut, fiind schimbată poziţia trotuarului şi a spaţiului verde, de la un colţ până la celălalt colţ”, ne-a declarat primarul Dragomir. Acesta a precizat că, pe străzile mai înguste, unde nu este suficient spaţiu pentru trotuare late, fie s-a renunţat complet la spaţiile verzi, fie acestea au fost menţinute pe partea dinspre case.

Cât priveşte tăierea pomilor fructiferi din dreptul curţilor, primarul Marian Dragomir a spus că pe străzile înguste nu mai puteau fi lăsaţi pomi, pentru că n-ar fi mai fost loc pentru trotuare, iar pe străzile mai late s-a preferat îndepărtarea pomilor de specii diferite - unii plantaţi de locatari, alţii ieşiţi din seminţe, fiecare pe unde s-a nimerit -, pentru a se putea face un proiect unitar, cu amenajare peisagistică modernă. “Vor fi puşi copaci din aceeaşi specie, pe acelaşi aliniament. Pe Şoseaua Focşani, de exemplu, am vrea să plantăm tei”, ne-a mai spus primarul. Dragomir a precizat, totuşi, că nu are idee să fi fost tăiat vreun nuc protejat de lege.

Problemele legate de spaţiile verzi şi de trotuare pe străzile aflate acum în lucru sunt generate şi de felul cum au fost trasate de la bun început aceste străzi. Astfel, străzile asfaltate în urmă cu circa zece ani, de firma “Athena” se află în partea de cartier care pe vremuri a fost o comună situată la marginea Brăilei. Pe vremea lui Nedelcu Chercea, filantropul care a dat numele actualului cartierul, s-au făcut străzi late şi aerisite, pe care s-au putut amenaja trotuare şi spaţii verzi. Străzile aflate acum în lucru sunt apărute mai recent, într-o perioadă când nu se mai punea prea mare preţ pe regulile de urbanism, astfel că sunt înguste şi înghesuite. Unele dintre ele sunt atât de înguste încât nu se poate amenaja decât un singur sens de mers, cu două trotuare mici şi fără spaţii verzi.

COAUTOR ARTICOL: 



Categorie articol: 

Comentarii