Mergi la conţinutul principal

Scandalul “Caporal Muşat”

• locuitorii complexului rezidenţial de la fosta unitate militară Caporal Muşat sunt extrem de revoltaţi pentru că termenele proiectului investiţional au fost cu mult depăşite • oamenii se plâng că străzile nu au fost asfaltate bine, altele deloc, că nu au iluminat public funcţional, că se adună munţi de gunoaie în cartier, că nu mai au spaţii verzi pentru copii • situaţia este şi mai gravă cu cât s-au adunat datorii de peste 100.000 lei la apă, fiind şi un proces pe rol între dezvoltator şi Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila, iar unii dintre locatari au refuzat să mai plătească • reprezentatul dezvoltatorului, Alexandru Ivan, susţine că multe dintre acuzaţii sunt exagerate • deşi recunoaşte că proiectul a întârziat, acesta afirmă că este mulţumit de ce s-a realizat până acum şi promite că în primăvara acestui an investiţia va fi gata

 

Situaţie extrem de tensionată la ansamblul rezidenţial care se dezvoltă în Brăila, în zona unde funcţiona cândva fosta cazarmă militară de la Caporalul Muşat. Unii proprietari din cartierul de case din zona Şoselei Buzăului se declară complet nemulţumiţi de dezvoltator, de faptul că proiectul încă nu este gata nici în 2019, deşi li s-a promis, iniţial, că investiţia se va finaliza în 2015. O parte dintre aceştia au vizitat, la finele anului trecut, redacţia cotidianului “Obiectiv - Vocea Brăilei” pentru a-şi spune nemulţumirile şi susţin că nici până astăzi lucrurile nu s-au rezolvat, deşi problemele ridicate de ei au intrat şi în atenţia presei naţionale. Proiectul imobiliar vizează realizarea a 200 de case în stil american aşezate de-a lungul unor străzi asfaltate, cu alei, grădini şi spaţii verzi. Promisiunile s-au realizat cu mici excepţii pentru primul lot de case, însă spre nemulţumirea locatarilor încă trenează în ceea ce priveşte Lotul 2. Oamenii se plâng că deşi şi-au vândut fostele apartamente pentru a-şi lua o casă în acest cartier modern, o parte se află încă în plin şantier, printre moloz şi gunoaie. De asemenea, nemulţumiţii susţin că nu s-a rezolvat problema iluminatului stradal, că străzile nu au fost asfaltate bine, că nu pot să îşi încheie contracte individuale la utilităţi şi că dezvoltatorul nu le-a asigurat racordarea la acestea şi că au fost nevoiţi să recurgă la soluţii de avarie. În acelaşi context, oamenii s-au arătat îngrijoraţi că s-au adunat şi datorii la apă de peste 100.000 lei, situaţie pentru care se derulează în prezent un proces între dezvoltator şi Compania de Utilităţi Publice “Dunărea” Brăila, motiv pentru care unii au refuzat să îşi mai plătească apa consumată.

Reprezentantul dezvoltatorului (SC Dezvoltare şi Vânzări Imobiliare SRL), Alexandru Ivan, susţine că lucrurile nu stau chiar aşa. Deşi recunoaşte că s-a întârziat destul de mult la încheierea proiectului, sursa citată consideră o parte dintre acuzaţii  exagerate, mai ales că a reuşit să construiască în 4 ani cam 25.000 mp. Cât despre predarea ansamblului către Primărie, Ivan a explicat că nu poate face acest lucru cât timp proprietarii refuză să se racordeze la reţelele principale, obligaţie care le revine din punctul său de vedere. Oricum, acesta a promis că încearcă să încheie lucrările în cartier în primăvara acestui an.

Primarul Municipiului Brăila, Marian Dragomir nu dorit să comenteze prea mult subiectul, însă a explicat pentru presa centrală că acest contract s-a încheiat înainte de mandatul său şi a recunoscut că este unul extrem de vag. Mai exact, că nu este prevăzut un termen ferm prin care să se poată aplica penalităţi sau amenzi dezvoltatorului dacă lucrările nu sunt realizate în termenul stabilit. Dragomir a adăugat că nemulţumiţii se pot adresa instanţei de judecată.

 

Nemulţumirile locatarilor

Trebuie punctat că în acest proiect imobiliar sunt implicate două societăţi: SC Welt Dunia Estate SRL (cu sediul în - Focşani, judeţul Vrancea) şi  societatea Dezvoltare şi Vânzări Imobiliare SRL din Bucureşti. Partea cea mai mare a proiectului îi revine totuşi celei de-a doua societăţi. Oamenii se plâng că dacă la lotul 1 lucrurile stau ceva mai bine, cu excepţia faptului că străzile nu sunt iluminate şi asfaltul turnat pe drumuri nu îi mulţumeşte, la lotul 2 locatarii încă trebuie să suporte faptul că stau în plin şantier, printre moloz şi gunoaie. Iar problema cea mai gravă, susţin aceştia, este că nu se pot racorda la reţelele de utilităţi şi se merge pe soluţii de avarie în sensul că locuinţele din lotul 2 sunt alimentate electric prin organizare de şantier. Şi asta, pentru că dezvoltatorul nu încheie lucrarea pentru a o preda Primăriei, astfel că oamenii să îşi poată încheia contracte individuale. Aceştia au vorbit şi despre o datorie la apă de peste 100.000 lei, explicând faptul că ei îi plătesc dezvoltatorului cât consumă, iar acesta dă mai departe banii la CUP “Dunărea”. Însă proprietarii recunosc că la un moment dat au refuzat să îşi mai achite facturile când au aflat de existenţa acestui litigiu pentru că se tem că firmele care se ocupă de realizarea cartierului ar putea da faliment iar ei vor rămâne cu paguba. Locatarii din cartierul de la Caporalul Muşat au mai precizat că au făcut sesizări către o serie de instituţii, printre care Primăria Brăila, Prefectura, Garda de Mediu, Inspectoratul Judeţean în Construcţii, Direcţia de Sănătate Publică, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, dar nimeni nu a luat vreo măsură concretă.

“Cartierul acela este împărţit în două bucăţi. Lotul 1 şi Lotul 2. La Lotul 1 lumea este racordată la energie electrică, la gaze, au contracte individuale. Deşi străzile au ajuns cum au vrut ei (n.r. - dezvoltatorul) să ajungă. În mod normal ar trebui să fie asfaltate. S-a turnat un beton ieftin, care deja a crăpat şi arată cum arată. Dar cea mai mare problemă este că ne refuză predarea către Primărie şi nu putem încheia separat contractele la apă. Noi ca să încheiem contracte individuale de apă cu CUP «Dunărea», avem nevoie ca dezvoltatorul să predea către Primărie. Dar are datorii foarte mari la apă. Am înţeles că se judecă cu CUP Dunărea pentru că nu ar fi reală datoria. Dar cei de acolo spun că da. Nu se ştie. Iar noi suntem la mijloc. Pe noi mereu ne bagă la mijloc şi se şi folosesc de noi”, au spus locatarii, nemulţumiţi.

Potrivit acestora, în prezent în cartierul respectiv locuiesc aproximativ 100 de familii. Oamenii s-au plâns că deşi în proiectul iniţial erau prevăzute spaţii verzi pentru locuri de joacă ale copiilor, în cele din urmă nu s-ar mai fi ţinut cont de asta şi s-a ajuns la construcţia altor locuinţe pe zona respectivă.

Mai mult, locatarii l-au acuzat pe dezvoltator că ar fi aruncat moloz în spatele cartierului, deşi trebuie punctat totuşi că mizeria de acolo a apărut şi din cauza şantierului deschis la vremea respectivă în partea opusă a zonei rezidenţiale, unde se încerca realizarea unui complex comercial de către “Apan”, proiect care a fost “îngropat”.

Locuitorii din cartier au prezentat şi o sesizare scrisă, lungă de câteva pagini, în care şi-au spus nemulţumirile şi pe care au transmis-o către toate instituţiile amintite, solicitând să se efectueze controale şi să se aplice amenzi.

“Concesionarul nu urgentează sistematizarea terenului, a acceselor necesare prin asfaltarea străzilor, iluminat public etc. Situaţie care pune într-o lumină nefavorabilă imaginea oraşului Brăila, datorită faptului că louitorii «unui cartier rezidenţial», aşa cum a fost denumit, în anotimpul ploios sau iarna sunt nevoiţi să străbată pe întuneric «uliţe» înnămolite sau pline cu băltoace, chiar în centrul oraşului. (...) O problemă nerezolvată prin sesizările anterioare, rămâne aceea a nepredării de către dezvoltator către Primărie a loturilor de teren ce constituie căi de acces şi reţele de utilităţi publice pentru a fi introduse în inventarul domeniului public al Municipiului Brăila, situaţie care ne pune pe noi în imposibilitatea de a încheia contracte individuale de furnizare a apei cu SC CUP Dunărea Brăila SA. Nu în ultimul rând, reiterăm neîndeplinirea unei obligaţii contractuale de bază pentru proprietarii străzilor Gen. Alexandru Tell şi următoarele (din Lotul II), referitoare la lipsa cu desăvârşire a utilităţilor, respectiv - gaze naturale şi reţea electrică. Dacă locuitorii din primul lot beneficiază de gaze naturale şi electricitate furnizată în baza unor contracte individuale, proprietarilor din Lotul II nu li s-a montat nici măcar magistrala principală de gaz până în faţa casei sau nu li s-a instalat reţeaua de electricitate, şi cu toate acestea plătesc taxă de concesiune”, se plâng locatarii, printre altele, în adresa respectivă.

Proprietarii susţin că Primăria a răspuns solicitării lor, însă fără vreo soluţie, doar cu precizarea că va înainta petiţia mai departe către dezvoltator.

 

Replica Dezvoltatorului

Contactat de redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei”, reprezentantul dezvoltatorului (SC Dezvoltare şi Vânzări Imobiliare SRL), Alexandru Ivan, susţine că lucrurile nu stau chiar aşa de rău. Mai exact, deşi recunoaşte că s-a întârziat destul de mult la încheierea proiectului, consideră că o parte dintre acuzaţii sunt exagerate, mai ales că el este de părere că zona arată bine şi că a reuşit să construiască în 4 ani cam 25.000 mp. Cât despre predarea ansamblului către Primărie, Ivan a explicat că nu poate face acest lucru cât timp proprietarii refuză să se racordeze la reţelele principale, obligaţie care le revine. Cert este că în contractul încheiat în 2013 între Primărie şi Dezvoltator se specifică faptul că acesta din urmă are obligaţia “să realizeze sistematizarea terenului, a acceselor necesare precum şi a racordurilor şi instalaţiilor de utilităţi aferente”. Cu alte cuvinte, o noţiune destul de vagă şi interpretabilă în privinţa modului în care trebuie făcute racordările. Ivan a continuat ideea, explicând că abia după racordarea individuală a locatarilor se poate asfalta şi în lotul II, astfel încât să se predea amplasamentul adminstraţiei.

“Sunt aceleaşi probleme pe care le-au sesizat şi la instituţiile de stat, în urma cărora am avut şi controale şi nu s-a descoperit absolut nimic în neregulă. În ceea ce priveşte sistematizarea, în acel şantier există în posesia noastră, până la finalizarea lor un număr de 8 străzi, dacă nu mă înşel, din care 4 sunt finalizate complet, cu toate reţelele - apă, canalizare, electricitate şi gaz. Acesta este Lotul 1. La Lotul 2, sunt finalizate 100% reţelele care erau în obligaţia noastră, de gaze, apă şi canalizare. Iar pentru reţeaua de electricitate a ieşit deja certificatul de urbanism, urmează să obţinem autorizaţia şi într-un timp foarte-foarte scurt vom trage şi reţeaua de electricitate. Procedurile acestea în ceea ce priveşte utilităţile, după cum ştiţi, pot dura până la 24 luni. Noi am obţinut toate documentele pentru Lotul 2 în ceea ce priveşte reţeaua de gaze, acum un an şi jumătate. De-abia acum câteva luni au venit cei de la firma care a executat lucrarea. Nu depinde de noi. Prin urmare, străzile care au rămas neasfaltate, nu sunt asfaltate pentru că branşamentele se fac la cererea fiecărui proprietar. Noi nu avem obligaţia decât de a face reţelele stradale. În momentul în care proprietarii întârzie să îşi depună documentele pentru a efectua branşamentele noi nu avem cum să finalizăm strada. Am pus de mai multe ori nişte straturi de piatră pentru a proteja cumva locatarii de noroi, dar s-au făcut mai multe lucrări ulterioare şi strada s-a stricat. Am făcut asta de nenumărate ori, şi încercăm să o reparăm de fiecare dată după ei, deşi nu ar fi obligaţia noastră. În momentul în care toate branşamentele vor fi executate, imediat vom finaliza şi noi străzile”, a declarat Ivan.

Acesta a explicat că în prezent ar mai fi 3 străzi cu probleme, care au doar piatră, deşi din punctul său de vedere nu există o problemă privind utilităţile, dacă proprietarii se racordează la sursa principală.

 

Problema datoriei la Compania de Utilităţi şi alte nemulţumiri

Ivan a explicat că în ceea ce priveşte datoria la CUP Dunărea, este vorba despre un proces cu Compania de Apă, aflat pe rol la Judecătoria Brăila, pentru două facturi pe care le consideră “umflate”, în sensul că de la un consum lunar de 700 mc, s-a sărit brusc la 7.000 mc în lunile de vară. Până nu se va clarifica problema, Ivan a precizat că nu are de ce să plătească acele sume la CUP Dunărea. Pe de altă parte, acesta susţine că proprietarii comit un abuz la rândul lor când refuză să îi plătească pentru ceea ce consumă, astfel că odată încheiată problema va solicita rezilierea contractului la apă, dacă situaţia persistă. Cert este că o parte a datoriei aparţine proprietarilor, care au recunoscut acest aspect, însă au motivat că le-a fost teamă să îi mai dea bani dezvoltatorului atât timp cât acesta nu a plătit mai departe către Compania de Apă. Potrivit lui Ivan s-a cerut o expertiză pentru a se vedea clar în ce măsură s-a facturat consumul de apă în lunile respective şi s-a ajuns la diferenţele uriaşe de costuri. În ciuda încercărilor redactorilor “Obiectiv - Vocea Brăilei” de a lua un punct de vedere oficial din partea CUP Dunărea pe această temă, nu am primit un răspuns. Cert este că potrivit portal.just.ro, pe 17 ianuarie a avut loc un nou termen în procesul dintre dezvoltator şi Companie, însă a fost amânat de Judecătoria Brăila pentru 7 februarie.

Cât despre problema stâlpilor de iluminat, reprezentantul dezvoltatorului a explicat că situaţia se va rezolva în ianuarie 2019 şi că încearcă să finalizeze şi restul lucrărilor din cartier până în primăvară. Despre casele care se construiesc acum pe spaţii care până nu demult erau considerate “zonă verde”, Ivan a precizat că de la bun început pe terenul respectiv s-a dorit realizarea de locuinţe, însă a fost o mică înţelegere cu proprietarii ca până la momentul începerii respectivelor construcţii spaţiul de acolo să funcţioneze ca loc de joacă pentru copii.

“De la Mediu s-a dat o sancţiune de 1.000 lei. Raportul de mediu, din păcate nu îl am acum la îndemână, dar ei au făcut o sesizare că muncitorii aruncă deşeuri pe fostul amplasament pe care l-a avut în concesiune societatea APAN. În urma controlului de la Garda de Mediu - şi s-a menţionat în raportul de mediu -, s-a constatat că acele deşeuri erau aruncate de către locatari pentru că s-au găsit ambalaje de deodorant, pastă de dinţi, cutii de becuri, de mobilă şi aşa mai departe. Deci lucruri care nu aveau cum să provină de la noi. Garda de Mediu pe noi ne-a sancţionat cu 1.000 lei amendă, pentru nişte procese verbale pe care nu le-am avut în anul 2014 în urma demolării, nicidecum cu acest subiect legat de gunoaie. În acelaşi timp trebuie spus că locatarii aruncau gunoiul acolo pentru că într-adevăr nu aveau pubele pe stradă şi au reclamat la Primărie că nu le-am pus noi pubele la dispoziţie. Dar asta nu era obligaţia noastră. Acele străzi sunt publice iar ei plătesc taxă de salubrizare la Primăria Municipiului Brăila. Noi nu aveam nicio obligaţie să le aducem pubele pentru că taxa nu se plăteşte către noi”, a explicat Ivan despre sesizările legate de gunoiul din cartier.

Una peste alta, reprezentantul dezvoltatorului a punctat că înţelege supărările oamenilor, însă lucrurile nu s-au putut întâmpla cu rapiditatea pe care ar fi dorit-o toată lumea, din varii motive.

“Există probleme cu întârzieri foarte mari pe zona reţelelor de utilităţi şi ne-au ţinut şi pe noi pe loc în privinţa finalizării drumurilor. Că în rest, din punctul meu de vedere, în afară de finalizarea drumurilor nu văd alte probleme. Eu consider că absolut tot proiectul va fi finalizat în primăvara anului 2019. Proiectul a început în 2014 la sfârşit. A durat foarte mult demolarea. Noi am luat terenul în 2013 şi ne-am chinuit foarte-foarte mult cu demolarea şi evacuarea tuturor deşeurilor din acel amplasament”, a conchis acesta.

 

Dragomir susţine că Primăria nu are cum să intervină

După cum am precizat, acest caz a intrat şi în atenţia presei de la nivel naţional. Deşi nu a dorit să comenteze foarte mult subiectul pe plan local, primarul Marian Dragomir a dat totuşi o declaraţie pentru emisiunea “Inspectorul Pro” a postului de televiziune PROTV. Edilul-şef a explicat că acest contract realizat între dezvoltator şi municipalitate datează dinainte de mandatul său şi chiar a recunoscut că are anumite deficienţe în ceea ce priveşte modul în care se respectă clauzele contractuale şi măsurile ce se pot lua.

“Nu este prevăzut un termen ferm în care se poate aplica o penalitate sau o amendă în cazul în care nu se realizează într-un orizont de timp. Eu am lucrat destul de mult timp în imobiliare şi cred că acest contract ar fi putut avea nişte clauze mult mai clare. Din punctul meu de vedere, contractul permite dezvoltatorului să forţeze un pic lucrurile”, a declarat Dragomir pentru ProTV.

Trebuie precizat totuşi că inclusiv locatarii au recunoscut că primarul a participat la discuţii cu ei şi dezvoltatorul, însă din păcate fără să se ajungă la rezolvarea problemelor.

Rămâne de văzut în ce măsură situaţia se va îmbunătăţi în viitor. Cert este că redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei” i-au contactat din nou, zilele trecute, pe locatarii din Cartierul “Caporal Muşat”, iar aceştia s-au plâns că lucrurile încă nu s-au îmbunătăţit.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro