Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Săptămâna Mondială a Spaţiului la Colegiul “Murgoci”

• instituţia a găzduit, recent, o sesiune de cercetări ştiinţifice, ca parte a proiectului “Spaţiul uneşte lumea!” • una dintre temele abordate a fost poluarea luminoasă, elevii venind cu soluţii pentru această problemă

 

Săptămâna Mondială a Spaţiului, cel mai mare eveniment public din lume dedicat celebrării spaţiului, ce are loc anual, în perioada 4-10 octombrie, a fost sărbătorită de elevii şi profesorii de la Colegiul Naţional “Gh. M. Murgoci” şi Şcoala Gimnazială “Anton Pann”. Aceştia au organizat o serie de activităţi în cadrul proiectului “Spaţiul uneşte lumea!”, titlul fiind de altfel şi tema de anul acesta a evenimentului internaţional. Proiectul face parte din parteneriatul educaţional În spaţiu e loc pentru toată lumea”, încheiat în urma unui protocol semnat între Ministerul Educaţiei şi Agenţia Spaţială Română (ROSA), coordonator naţional al WSW (World Space Week).

Astfel, pe 4 octombrie, Săptămâna Mondială a Spaţiului a fost deschisă cu o  sesiune de comunicări ştiinţifice ce a avut loc în amfiteatrul Colegiului “Murgoci”. Elevii din clasele a V-a, a VII-a, a-IX-a, a X-a şi a XI-a, coordonaţi de prof. Nazeli Boicescu, Daniela Covaci, Daniela Drăghici, Mihaela Giurcă, Viorica Moşescu şi Roxandra Murea, au abordat teme diverse din cadrul proiectului. Una dintre acestea a fost “poluarea de lumină”, radiaţia luminii care ajunge direct sau indirect la cer, în timpul nopţii. Elevii au arătat că poluarea luminoasă nu este o consecinţă a iluminatului public, dar este o consecinţă a iluminatului public inadecvat. Din cauza design-ului necorespunzător al lămpilor private de iluminat sau al modului în care sunt aşezate pe piloni, mai mult de 30% din lumina produsă este pierdută, pentru că ajunge direct către cer. Este ca şi cum am merge la cumpărături şi am pierde 30% din banii pe care îi avem în buzunar din cauză că acesta este rupt. Mai mult, cercetătorii au descoperit că poluarea luminoasă nu înseamnă numai o pierdere mare de bani, dar şi un risc mai mare de producere al accidentelor rutiere.

Din fericire, problema are soluţii. Iluminatul străzilor are, sau ar trebui să aibă, un scop: iluminarea străzilor, trotuarelor sau aleilor. Dacă o lampă produce o parte din lumină peste nivelul orizontal, atunci lumina nu mai ajunge pe jos, deci nu ajută vizibilitatea pe timp de noapte. În plus, în loc să ajute, lumina ajunge în ochii trecătorilor şi şoferilor. Însă un simplu capac peste lampa de stradă poate redirecţiona lumina către pământ şi să o mute din ochii trecătorilor.

“Este datoria noastră, nu ca astronomi, dar ca cetăţeni, să reparăm iluminatul incorect şi să prevenim poluarea de lumină. Cu acest proiect încercăm să informăm opinia publică despre riscurile pe care le are iluminatul incorect asupra accidentelor de maşină şi asupra irosirii banilor. Dintre toate tipurile de poluare, cea produsă de lumina artificială este cel mai uşor de prevenit şi corectat!”, au susţinut elevii la sesiunea de comunicări ştiinţifice.

În cadrul proiectului au fost organizate şi alte activităţi. Una dintre acestea se numeşte “Priveşte cerul din... clasă!” şi a constat în instalarea pe telefoane a aplicaţiei Sky View - “Explore de Universe”, prin care se poate localiza constelaţia Orion în timp real. O altă activitate a fost o vizită la Complexul Muzeal de Ştiintele Naturii “Răsvan Angheluta”din Galaţi, acolo unde elevii au vizionat filmul “În căutarea altor lumi. Călătorie prin Sistemul Solar” şi au vizitat sala telescoapelor în care se desfăşoară activităţi de cercetare.

“Dorinţa noastră este să dezvoltăm în rândul copiilor şi tinerilor de toate vârstele competenţele de comunicare, să creştem interesul pentru ştiinţele spaţiale şi să întărim spiritul de echipă”, susţine prof. Mihaela Florina Giurcă, directoarea Colegiului “Murgoci”.

Proiectul „Spaţiul uneşte lumea!” a fost coordonat de prof. Roxandra Murea şi prof. Viorica Mosescu de la Colegiul “Murgoci”, alături de prof. Nicoleta Dincă de la Şcoala “Anton Pann”.




Categorie articol: 

Comentarii