Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Marfa, frate!

Transportul de persoane in regim maxi-taxi precum si cel de taxi au ajuns Cenusareasa transporturilor. Aceasta, in comparatie cu transportul de marfa, indiferent ca este terestru sau naval. Cel putin asa reiese din analiza rezultatelor financiare aferente anului 2007, raportate de operatorii de transport inregistrati in judetul Braila. Conform datelor oficiale, cele mai multe societati cu obiect de activitate transportul de persoane au anuntat ca au incheiat 2007 cu profit foarte mic sau chiar au inregistrat pierderi. Cel mai mare perdant este operatorul de transport la care municipalitatea este actionar unic - "SC "Braicar" SA - intrucit pierderea raportata aferenta anului 2007 a fost de aproape 1,3 milioane lei. Asta spre deosebire de colegii de la transport de marfa, care se pot lauda cu rezultate excelente. Diferentele mari de profit ridica, totusi, niste semne de intrebare si se pune problema cum de s-a ajuns in situatia in care activitatea de transport calatori sa nu fie profitabila. Aceasta in conditiile in care nevoia de miscare a brailenilor e, de la an la an, tot mai mare, lucru care se vede cel mai bine in orele de virf. Transportatorii taxi si maxi-taxi dau vina pe regimul haotic in care activitatea pe care o deruleaza este reglementata si fac referire la o serie de discriminari de ordin fiscal, practicate de legiuitor. In plus, spun ca este normal sa aiba rezultate nesatifacatoare in contextul in care in ultimii ani au investit in achizitia de masini noi, confortabile. Din dorinta de a da o explicatie plauzibila acestor rezultate, insa, marii operatori trec cu vederea o serie de nereguli semnalate in timp de presa locala dar si de calatori, confirmate de altfel si de institutiile cu atributii de control pe acest sector: evaziunea fiscala prin neeliberarea de bilete si munca la negru. In acest mod, lunar, zeci de mii de euro ocolesc zona fiscalizata a unei activitati corecte de transport de persoane.

Transportul de marfuri este mai profitabil

Datele statistice privind activitatea firmelor din sectorul transporturi de marfuri terestre si navale indica faptul ca 2007 a fost un an relativ bun pentru operatorii navali. Intr-un Top Profit pe domeniul transporturi, primele locuri sint ocupate de operatori in domeniul transporturi de marfa, asa cum este cazul "Romnav", "Anvisor Trans", "Apogeus Com", "Gerogiano Trans" ori "Transemisan", ocupantii primelor 5 locuri in clasament. De mentionat ca primii 10 clasati in acest top au realizat impreuna un profit net de aproximativ 5 milioane lei, din care aproape jumatate este contributia "Romnav". Concret, firma mentionata a incheiat 2007 cu un profit de 2,15 milioane lei, dublu fata de 2006, raportat la o cifra de afaceri de 24 milioane lei. De altfel, acest operator este singurul care a reusit sa treaca de pragul "profit peste 1 milion de lei" intrucit urmatorii 9 clasati, cumulat reusesc sa ajunga la circa 2,7 milioane lei. De exemplu, "Anvisor Trans" care se ocupa de transport rutier de marfuri, ocupanta locului 2, a raportat un profit de aproximativ 521.000 lei, iar "Apogeus" Com, cu acelasi domeniu de activitate, a raportat profit de 385.000 lei. Nici una dintre firmele intrate in Top 10 nu se ocupa de transportul de calatori. Acestea se regasesc abia pe la mijlocul clasamentului extins, care include 50 de firme de profil si inregistreaza profituri sub o suta de mii de lei.

Operatorii maxi-taxi abia au reusit sa obtina profit

Principalele firme care executa servicii de transport in comun de persoane si care au concesionat trasee in municipiu sint "Lentimed", "Aventin Trade", "Mantrans", "TCF Imex", "Trans Europax", "Minibus 2002" si "Gebamy Trans". Pozitionarea acestora in Top Profit este urmatoarea: SC "Gebamy Trans Impex" ocupa locul 25, cu un profit aferent anului trecut de aproximativ 56.000 lei, urmata pe 26 de "Aventin Trade" cu 55.000 lei si "Lentimed" pe locul 28, cu 51.000 lei profit. Rezultat pozitiv au reusit sa obtina si "Mantrans" (circa 18.000 lei), "Minibus 2002" - aproximativ 7.200 lei sau "Trans Europax" cu 3.700 lei. In schimb, din rindul operatorilor maxi-taxi, a iesit in pierdere SC "TCF Imex" intrucit rezultatul cu minus a fost de circa 137.000 lei.
De mentionat ca in cazul "TCF Imex" operatorul si-a adjudecat, in urma licitatiei organizate de Primarie in primavara anului 2005, doua trasee de invidiat (liniile 16 si 17) care asigura legatura intre mai multe cartiere importante ale orasului. Revenind la comparatia initiala cu operatorii de transport de marfa, trebuie precizat ca acesti operatori maxi-taxi abia au reusit sa realizeze un profit cumulat de circa 190.000 lei, deci de aproape 25 de ori mai mic.

Taximetristilor le-a mers cel mai prost anul trecut

Nici operatorilor taxi nu le-a mers mai bine anul trecut, intrucit cele mai cunoscute firme de profil din oras au raportat pierderi sau, cu mici exceptii, un profit minuscul. Astfel, firma "Univip Serv" care opereaza cu brand-ul "Taxi Univip"a incheiat 2007 cu o pierdere de aproape 150.000 lei raportat la o cifra de afaceri de circa 700.000 lei, in timp ce SC "Tax Geany Mar", detinatoare a brand-ului "Geany Mar" o secondeaza cu o pierdere de 133.000 lei, la o cifra de afaceri de aproape 900.000 lei. De precizat ca pentru aceste doua firme si 2006 a fost un an prost, intrucit raportarile au fost tot negative. Tot cu pierdere a incheiat anul trecut si "Extern Trans", care opereaza cu brand-ul "DanTaxi'94" rezultatul cu minus fiind de 22.000 lei. Singurul operator de profil care a obtinut profit, mic ce-i drept, este "Ceflone Impex" cea care administreaza brand-ul "Kamy Taxi". Firma de taxi a realizat in 2007 un plus de aproximativ 5.000 lei, raportat la o cifra de afaceri de 1,5 milioane lei, iar aceasta dupa ce cu un an in urma raportase o pierdere de 135.000 lei. In ceea ce priveste activitatea asociatiei care lucreaza cu brand-ul "Taxi As", al doilea operator ca marime din oras dupa "Dan Taxi '95", trebuie mentionat ca aceasta a fost constituita de fondatori, adica de persoanele fizice autorizate care deruleaza activitatea de taximetrie, ca o organizatie nonprofit.

Peste 700 de salariati isi desfasoara activitatea in sectorul transporturi

La capitolul personal, in domeniul transporturilor, pe teritoriul municipiului figureaza ca angajati, numai la firmele clasate pe primele 10 locuri in Top Profit, peste 700 de persoane. De mentionat ca statistica nu include societati cu sediul in Bucuresti si care sint prezente in Braila prin structuri fara personalitate juridica, asa cum este cazul companiei Caile Ferate Romane. Revenind, cei mai multi salariati provin din sectorul transport de marfa si cel de persoane in regim maxi-taxi. Concret, in decursul anului trecut, potrivit raportarilor transmise Ministerului de Finante, firmele de transport marfa atit rutier cit si naval au avut, in medie, circa 320 de salariati, majoritatea angajati ai primei clasate in top - SC "Romnav" SA, 182 de persoane. Si in domeniul transportului de persoane in regim maxi-taxi figueaza mai multi angajati, o statistica in acest sens indicind aproximativ 300 de persoane, dintre care o treime salariati ai SC "Aventin Trade", urmata de "TCF Imex" si "Mantrans" cu 54, respectiv 50 de persoane. In ceea ce priveste taximetria, oficial, din raportarile operatorilor de profil, reiese ca la firmele mari de taximetrie sint angajate circa 100 de persoane, majoritatea la "Kamy Taxi" si "Taxi Univip" (38 respectiv 30 de salariati).

Investitiile in masini noi au afectat rezultatul financiar anual

Referitor la rezultatele finaciare timide ale operatorilor de transport de persoane, presedintele CNT Braila, Niculae Cimbrola, a explicat ca de vina este reglementarea lacunara a acestui domeniu de activitate care ofera subterfugii "baietilor destepti". In plus, si neimplicarea Fiscului in asigurarea unei pozitii egale in rindul jucatorilor din piata, conduce la denaturarea echilibrului economic in acest sector de activitate. "Subterfugii de genul neplata TVA sub un anumit prag al cifrei de afaceri ori estimarea bazei de aplicare a taxei forfetare conduc la inregistrarea unor diferente majore la capitolul costuri intre “smecherii” care folosesc aceste portite legislative si “contribuabilii fraieri” care respecta prevederile legale", a explicat Cimbrola. De asemenea, el a precizat ca in ultimii ani majoritatea operatorilor de transport persoane au facut o serie de investitii, prin achizitionarea de masini noi pentru a innoi parcul auto, iar toate acestea se traduc in cheltuieli care, in final, afecteaza rezultatul financiar. "Cam toti operatorii, atit maxi-taxi cit si taxi, au cumparat masini noi, performante, care ofera un confort sporit calatorilor. De altfel, aproximativ 90% din parcul auto reprezinta masini cu o vechime sub 3 ani. Astfel de investitii se regasesc in cheltuieli care influenteaza rezultatul final", a punctat sursa citata.
Trebuie precizat ca inca de la intrarea pe piata a operatorilor maxi-taxi au aparut numeroase semnale legate de un fenomen care a capatat in timp valori alarmante: evaziunea fiscala prin neeliberarea de bilete de calatorie. In plus, fenomenul s-a dezvoltat si in cazul taximetristilor care efectuau curse fara sa deschida ceasul de taxare. A fost nevoie de introducerea aparatului de taxat care elibereaza bon fiscal, pentru a pune friu tendintei de generalizare a evaziunii fiscale in sector. Si fenomenul munca la negru a fost si inca mai este o problema, atit pentru taxi cit si pentru maxi-taxi. Cazurile au fost confirmate si de autoritatile care au competente de control in acest sector de activitate, au fost aplicate si amenzi, dar in continuare sint semnalate nereguli in aceasta activitate.

"Braicar" a trecut pe minus

Cel mai mare operator local de transport in comun de calatori, SC "Braicar", societate la care municipalitatea este actionar unic, a incheiat anul trecut cu o pierdere de aproape 1,3 milioane lei, dupa ce in 2005 si 2006 obtinuse, totusi, profit. De mentionat ca datoriile totale ale unitatii s-au acumulat pina la 45,76 milioane lei, fata de 8,51 milioane in 2006 sau 11,72 milioane in 2005. De asemenea, societatea a beneficiat in ultimii ani si de o investitie garantata de municipalitate, in sensul achizitiei de mijloace de transport noi, este vorba despre autobuzele marca BMC. In plus, unitatea a reusit sa aduca si citeva garnituri de tramvaie second hand, care au innoit parcul si asa invechit al mijloacelor de transport alimentate electric. De curind, societatea a perfectat o colaborare cu un partener strain caruia ii renoveaza citeva tramvaie de epoca, urmind sa primeasca la schimb garnituri de tramvai second-hand.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii