Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Maşina morţii

• un şofer în vârstă de 59 de ani şi-a pierdut viaţa, luni seară, după ce maşina pe care încerca să o repare a pornit şi l-a călcat • tragicul eveniment s-a produs în curtea depoului “Braicar” din cartierul Radu Negru • Poliţia Brăila şi Inspectoratul Teritorial de Muncă fac anchete pentru a stabili împrejurările în care bărbatul şi-a pierdut viaţa • teoretic, în fişa postului nu era prevăzută şi atribuţia de a repara autovehiculul, însă, potrivit unor surse, se pare că aceasta a devenit o practică în rândul şoferilor • poliţiştii au deschis dosar penal pentru ucidere din culpă şi pentru nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă • autoutilitara care l-a ucis pe bărbat este folosită la tractarea autobuzelor, este veche de peste 25 de ani şi doar ce fusese “reparată” în dimineaţa aceleiaşi zile • primele informaţii arată că Vasile Dinicu ar fi lăsat maneta de viteză acţionată, în momentul în care ar fi intrat sub autovehicul pentru a-l porni • unii angajaţi susţin că atât de defectă era maşina, încât maneta se acţiona singură din cauza trepidaţiilor

 

Problemele de la operatorul de transport public în comun “Braicar” au culminat, luni seară, cu un deces: un bărbat în vârstă de 59 de ani, angajat ca şofer, a murit după ce a fost strivit de autoutilitara pe care se chinuia să o repare. Deşi în fişa postului său şi în oricare altă fişă a conducătorilor auto de la “Braicar” nu există această atribuţie, se pare că repararea maşinilor a devenit o practică printre şoferi, potrivit unor surse, dar şi comentariilor lăsate de către cititori pe pagina de internet a cotidianului “Obiectiv-Vocea Brăilei”. Asta s-a întâmplat şi cu Vasile Dinicu, şofer de peste 30 de ani la “Braicar”, ce şi-a dat ultima suflare, luni seară, sub roţile unei autoutilitare, în curtea depoului din Radu Negru. De curând fusese mutat pe singura maşină de intervenţie a societăţii pe partea auto, mai exact el era cel care “aduna” autobuzele ce se defectau pe traseu şi le aducea la depou. Vasile şi-ar fi început programul la ora 19.00, deşi ar fi fost văzut la depou şi în jurul orei 12.00, când ar fi scos maşina din garaj, acolo unde ar fi fost reparată. Vechea problemă a maşinii respective, potrivit unor angajaţi, ar fi fost că nu pornea până nu băteai cu un obiect în electromotor, ceea ce presupunea ca o persoană să se bage sub autoutilitară pentru a face această operaţiune. Varianta descrisă, marţi, de către autorităţi a fost că maneta cutiei de viteză ar fi fost acţionată, iar în momentul în care maşina a pornit s-a întâmplat tragedia. Această variantă este crezută de o parte din foştii colegi ai lui Vasile, care nu-şi explică de ce un om cu atâta experienţă nu a asigurat maşina înainte de a se băga sub ea pentru a o repara. “A lăsat maşina în viteză, iar când a reuşit să o pornească, autoutilitara a plecat de pe loc, moment în care l-a strivit. Avea o mare experienţă, lucra de peste 30 de ani la «Braicar» şi sigur ştia că maşina nu trebuia lăsată în viteză. A fost o eroare umană, o neatenţie, altfel nu ne putem explica moartea colegului nostru”, ne-a povestit un angajat al societăţii, sub protecţia anonimatului.

Totuşi, reporterii “Obiectiv-Vocea Brăilei” au aflat, la scurt timp după producerea tragediei, că maneta era lăsată “pe liber” în momentul în care şoferul s-ar fi băgat sub autovehicul. Această ipoteză este încă vehiculată de alţi angajaţi, foşti colegi ai lui Vasile. “Maşina era defectă. Se ştia de problema electromotorului pe care trebuia să-l lovească cu un cârlig pentru a porni. Din ce am auzit şi noi, maşina trepida atât de tare, căci mai avea şi alte probleme la cutia de viteze, încât, deşi o lăsai pe liber, intra singură în viteză, în ce treaptă nimerea. Asta credem că s-a întâmplat luni seară. Nea' Vasile a lăsat maşina pe liber, iar când a atins electromotorul şi a pornit, maneta a intrat într-o treaptă de viteză şi a pornit. Şi nici nu prea e pantă acolo, ca să spui că din această cauză a plecat maşina de pe loc. Mai mult decât atât, şoferii profesionişti, cum era şi colegul nostru, atunci când opresc maşinile, nu le lasă niciodată în viteză, pentru că pierd aer. De aceea nu credem că maşina a fost lăsată intenţionat în viteză”, ne-a declarat un angajat al “Braicar”, sub protecţia anonimatului.

Poliţia a fost anunţată despre accidentul de muncă mortal în jurul orei 19.50, prin apel la 112. Persoana care a sunat i-ar fi spus dispecerului că un bărbat a fost lovit de un autobuz lăsat nesupravegheat. Odată ajunşi la faţa locului, poliţiştii au observat că autobuzul era, de fapt, o autoutilitară folosită la tractarea autobuzelor, iar victima zăcea fără suflare sub autovehicul, cu urme de violenţă în zona capului şi a abdomenului. După ce au efectuat cercetare la faţa locului, oamenii legii au deschis dosar penal pentru ucidere din culpă, dar şi pentru nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, urmând ca ancheta să se deruleze până la aflarea tuturor împrejurărilor în care Vasile Dinicu şi-a pierdut viaţa la locul de muncă.

 

ITM a deschis anchetă, directorul Săndulescu aşteaptă concluziile inspectorilor

 

Cadavrul a fost transportat la Serviciul de Medicină Legală pentru necropsie, iar concluzia medicilor legişti a fost că acea comprimare a capului şi a toracelui i-a fost fatală victimei, neavând nicio şansă de supravieţuire.

Imediat după anunţarea tragicului eveniment la 112, pe lângă poliţişti, la faţa locului a sosit şi o echipă a Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila. “Evenimentul a fost comunicat Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila, s-a deplasat aseară (luni seară - n.r.) la faţa locului o echipă a ITM împreună cu poliţia. Am început cercetările noastre. Este un eveniment soldat cu un deces, iar în acest moment nu ştim cu exactitate ce s-a întâmplat. Urmează să contactăm o echipă de expertiză. Pare-se că nu pornea maşina, s-ar fi băgat sub maşină, ar fi dat cu ceva la electromotor şi ar fi pornit maşina şi ar fi trecut peste el, astea sunt primele informaţii obţinute aseară. Dar urmează să facem cercetări şi să vedem exact ce s-a întâmplat”, ne-a declarat Liviu Arhire, inspectorul şef al ITM Brăila.

Directorul “Braicar”, Cornel Săndulescu, s-a rezumat la următoarea declaraţie: “Aştept concluziile anchetei ITM. Este un eveniment cu final tragic, din nefericire”. În schimb, unii angajaţi au acceptat să vorbească, sub protecţia anonimatului, despre problemele din curtea (şi la propriu, şi la figurat) “Braicar”. “De obicei, oamenii se mai ocupă şi de partea de mecanică. A fost o eroare umană. Maşina avea o problemă la electromotor, iar el (Vasile Dinicu - n.r.) nu a lăsat-o pe liber, nu a scos-o din viteză, iar când a pornit, l-a călcat...Nu intra în atribuţiile lui de serviciu să repare maşina. Era un om cu peste 30 de ani vechime ca şofer la «Braicar». Această maşină este singura pe care o avem pentru depanare pe partea auto, e o maşină veche de cel puţin 25 de ani. I se făcuseră ceva reparaţii recent. Vasile trebuia să intre în tura de noapte, cred că pe la 19.00 îi începea programul. După ce se încheia programul autobuzelor pe traseu, el transporta acasă angajaţii”, ne-a declarat unul dintre angajaţi.

Reamintim că, potrivit primelor informaţii obţinute de reporterii “Obiectiv-Vocea Brăilei” la scurt timp după producerea tragediei, maneta schimbătorului de viteză nu ar fi fost acţionată, ci din contră ar fi fost lăsată “pe liber”. Ancheta începută de poliţie, dar şi cea a ITM vor face lumină în acest caz.

 

La un pas de tragedie în repetate rânduri

 

Nu de puţine ori, problemele operatorului de transport public în comun s-au făcut simţite în traseu, punând în pericol viaţa călătorilor, dar şi a angajaţilor. Aici amintim de autobuzul care a rămas fără o roată în timpul mersului, în luna februarie 2019. Faptul că din sens opus nu veneau maşini şi că autovehiculul cu pasageri nu avea viteză au făcut ca incidentul să nu aibă un deznodământ nefericit. Amintim de un pasager care a căzut din autobuz într-o curbă, pentru că uşile s-au deschis în timpul mersului, la începutul lunii martie 2019. Călătorul ar fi plecat pe picioarele lui de la locul cu pricina, în timp ce şoferul s-a prezentat la Poliţie pentru a raporta incidentul, după care ar fi fost certat de superiori pentru că a recunoscut în faţa oamenilor legii defecţiunile tehnice ale autovehiculului. La aproximativ două săptămâni distanţă, un alt călător a surprins într-o filmare făcută cu telefonul uşile unui autobuz ce se deschideau în timpul mersului. Amintim de autobuzele superficial dezinfectate pe timpul epidemiei de gripă din ţară din această iarnă, când directorul Cornel Săndulescu declara că “zilnic se spală autovehiculele şi că toate care intră la spălat au şi operaţiuni de dezinfectare”, dar în realitate existau doar două femei de serviciu care nu reuşeau să acopere toate atribuţiile de serviciu. Amintim de autobuzele supraaglomerate şi de zecile de călătorii care aşteaptă cu jumătăţile de oră în staţiile un autobuz. Să mai amintim de zecile de imagini care circulă pe Facebook cu autobuze ce lasă în spate dâre de fum, semn că sunt defecte, dar sunt lăsate să iasă pe traseu în aceste condiţii, iar din partea Poliţiei nu am observat nicio măsură luată până acum? Că nu i-a întrebat nimeni pe cei de la “Braicar” cum au trecut acele autovehicule de inspecţia tehnică periodică, unde anume se face aceasta şi cu ce preţ?




Categorie articol: 

Comentarii