Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

#foaiagoala! Protest la simularea examenului de bacalaureat

• ieri, elevii de clasa a XI-a şi a XII-a au susţinut prima probă scrisă, cea la limba şi literatura română • simularea examenului se desfăşoară sub presiunea protestului #foaiagoala, elevi de la mai multe licee din ţară  manifestându-şi astfel nemulţumirea faţă de sistemul de învăţământ • şi la Brăila a existat o elevă care a ales să predea o foaie albă la finalul probei

 

Ieri, peste 4.000 de liceeni brăileni au fost aşteptaţi la simularea naţională a probei de limba şi literatura română din cadrul examenului de bacalaureat. La fel ca la Evaluarea Naţională, organizarea simulării bacalaureatului s-a desfăşurat sub presiunea protestelor, Consiliul Naţional al Elevilor îndemnând candidaţii să boicoteze examenul şi să dea foaia goală, nemulţumiţi de întreg sistemul de învăţământ, de la modul de predare la cel de evaluare. Şi nu numai.

Printre liceenii din toată ţara care au ales să se alăture în acest fel protestului s-a numărat şi o elevă de clasa a XI-a din Brăila. Lucia G. ne-a spus că ar fi ştiu să rezolve subiectele primite însă a ales să dea foaia albă la finalul probei pentru că nu vede rostul simulării la clasa a XI-a.

“Din punctul meu de vedere, la momentul actual simulările nu au absolut niciun sens pentru că în clasa a XII-a dăm teste doar din modele de simulări şi primim note doar pe testele respective. Aşadar nu văd rostul simulării la clasa a XI-a. Pune presiune pe noi! Nu ne ajută cu nimic! Această simulare este un cumul de stres în plus. Susţin acest protest, iar la proba de matematică voi face la fel. Voi da foaia goală. Cred că este momentul pentru o schimbare în ceea ce priveşte examenele naţionale”, susţine Lucia.

După ce în ultimele zile în spaţiul public au apărut mai multe reacţii care condamnă protestul iniţiat de elevi, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Brăila, Rareş Voicu, a ţinut să precizeze că tot acest manifest nu este un moft al tinerilor, ci un semnal de alarmă că sistemul de învăţământ trebuie reformat.

“Nu este un răsfăţ acest protest cum am citit în presă sau o modalitate prin care noi să scăpăm de simulare pentru că nu am învăţat aşa cum s-a mai vehiculat. Sub nicio formă! Elevii dau foaia goală pentru că lucrurile nu sunt ok, ele nu mai pot continua aşa şi ceva trebuie să se schimbe. Asta am urmărit noi prin toată campania şi prin tot procesul acesta: să ne facem auzită nevoia de schimbare, iar aceasta să ajungă până la factorii decidenţi. Până acum noi eram un fel de masă pe care o puteau manipula într-un fel sau altul şi pe care se făceau modificări oricum voiau ei şi oricând voiau ei. Ne-a ajuns! Îi îndemnăm pe colegii noştri să fie vocali, să fie curajoşi şi să ţină minte atunci când vor intra în sala de examen că schimbarea nu a fost făcută de către cei care au privit sau au tăcut. Niciodată! Este nevoie de o schimbare şi dacă nu pentru noi măcar pentru cei care vin”, ne-a spus Rareş Voicu, preşedintele CJE Brăila.

Simularea probei de limba şi literatura română a început la ora 9:00, în toate liceele din ţară, iar elevii au avut de rezolvat subiecte unice. La clasa a XII-a, la primul subiect, elevii au avut de rezolvat mai multe cerinţe pe baza unui text la prima vedere din Ion Barbu. La subiectul al doilea aceştia au avut de evidenţiat relaţia dintre idea poetică şi mijloacele artistice în poezia “Toamnă de suflet” a lui Tudor Arghezi, iar la ultima parte liceenii au avut de realizat un eseu în care să prezinte “particularităţi de construcţie a unui personaj într-un roman interbelic”.

La clasa a XI-a, elevii au avut de rezolvat la primul subiect mai multe cerinţe pornind de la un fragment din “Amintiri” de Ioan Slavici, iar la subiectul al II-lea, aceştia au avut de prezentat perspectiva narativă dintr-un fragment semnat de Cella Serghi. La ultima parte elevilor le-a “picat” un eseu în care să prezinte “particularităţi ale unei comedii studiate”.

În judeţul nostru, prezenţa la probă a fost numeroasă, după cum reiese din  datele Inspectoratului Şcolar Judeţean: clasa a XI-a - 94,5%, clasa a XII-a - 93%.

Simularea examenului de bacalaureat continuă cu proba obligatorie a profilului (20 martie) şi proba la alegere a profilului şi specializării (21 martie). Rezultatele vor fi afişate pe 29 martie.

 

De ce protestează elevii?

Pe 10 martie, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a demarat campania “Dăm #foaiagoală la simulările naţionale!”, campanie prin care îndeamnă elevii care susţin simulări ale examenelor naţionale să dea foaia goală sau să scrie ce îi nemulţumeşte la sistemul de învăţământ. Motivele protestului sunt reprezentate de toate problemele din sistemul de învăţământ, mai ales nemulţumirile cu privire la examenele naţionale, de la desfăşurarea la fundamentarea acestora.

“La momentul actual, este neclar ce se evaluează în cadrul Evaluării Naţionale şi Bacalaureatului. Se poate observa cu uşurinţă că, în cadrul ambelor examene, accentul este pus asupra cunoştinţelor deţinute şi a capacităţii de a reţine informaţii, în detrimentul competenţelor dobândite. Ministerul şi societatea civilă trebuie să răspundă la un minim esenţial de întrebări: Ce competenţe trebuie să dobândească elevii? (Profilul de formare al absolventului este un document necesar) Ce competenţe sunt cu adevărat utile elevilor? Ce competenţe se evaluează la EN/BAC? Ce competenţe ar trebui să fie evaluate? Ce probe ar trebui să aibă absolvenţii în cadrul celor două examene naţionale? Evaluarea Naţională este un mod potrivit de tranziţie de la ciclul gimnazial la cel liceal?”, susţin într-un comunicat de presă reprezentanţii elevilor.

În opinia CNE, evaluările au ajuns un scop, nu un mijloc. Asta deoarece în loc de a completa exerciţii care să îi ajute să dobândească un set de competenţe necesare, elevii sunt puşi să rezolve zeci de variante de subiecte pentru Evaluarea Naţională/Bacalaureat, cu scopul de a lua o notă cât mai mare, dar fără a ţine seama de inutilitatea acestui lucru. Mai mult, CNE susţine că elevii împreună cu părinţii şi cadrele didactice se complac în risipirea timpului copiilor, în detrimentul educării acestora.




Categorie articol: 

Comentarii