Mergi la conţinutul principal
CUP Dunărea pusă la zid de instanţă

Apa de ploaie. RĂZBOIUL

• Judecătoria şi Tribunalul Brăila au tranşat problema apei de ploaie în favoarea consumatorilor, în sensul că au obligat CUP Dunărea la refacerea calculelor pentru apa de ploaie în cazul unui brăilean, Stafidă Mihail Nicolae, care şi-a adunat curajul şi dovezile pentru a ataca în instanţă facturile companiei • omul a câştigat la două instanţe bătălia şi deschide astfel calea şi altora ca el să ceară acelaşi lucru • atenţie! ambele instanţe au reliefat şi existenţa unei clauze abuzive în contractul cu abonaţii: prevederea potrivit căreia o factură poate fi contestată în maxim 10 zile de la comunicare • liberalii brăileni au fost cei care au făcut ieri publică reuşita brăileanului, solicitând public CUP Dunărea refacerea calculelor pentru toţi abonaţii

 

Operatorul public de apă-canal-epurare CUP Dunărea a pierdut la instanţă bătălia taxei pe apa de ploaie. Compania a fost chemată în judecată de un brăilean - abonat casnic, nemulţumit de faptul că în facturile primite pentru serviciul de utilitate publică a fost “generos” taxat şi pentru apa de ploaie. Omul a cerut date oficiale de la Administraţia Naţională de Meteorologie privind cantităţile de precipitaţii înregistrate în Brăila, şi a constatat că în facturile primite cantităţile de apă erau mai mari. Judecătoria Brăila i-a admis omului plângerea, iar pe fond i-a dat dreptate. Mai mult, în etapa a doua, Tribunalul Brăila, ca instanţă superioară, a respins apelul formulat de CUP Dunărea. În paralel, instanţa a sesizat existenţa unei clauze abuzive în contractul pe care CUP Dunărea îl are cu toţii abonaţii săi, mai precis clauza privind posibilitatea contestării facturii în termen de maximum 10 zile de la comunicare. În final, magistraţii brăileni au decis că operatorul de apă-canal trebuie să-i refacă omului facturile pentru perioada 2014 - 2016 şi să-i restituie diferenţele încasate în plus. Impactul unei astfel de decizii este unul major, în sensul că la fel ar putea proceda şi alţi brăileni solicitând instanţei să constate că au fost supra-taxaţi pentru apa pluvială. Dacă vor câştiga şi ei, CUP Dunărea va trebui să-şi refacă toate calculele, pentru toţi abonaţii, astfel încât să ţină cont de decizia magistraţilor brăileni care, iată, au tranşat în favoarea consumatorilor o problemă spinoasă care-i nemulţumeşte pe toţi brăilenii: facturarea apei de ploaie. De cealaltă parte, operatorul de apă-canal spune că va respecta decizia instanţei dar că se va consulta la nivelul organizaţie patronale a producătorilor şi furnizorilor de apă din România, precum şi la nivelul ANRSC, ca autoritate naţională de reglementare în domeniul serviciilor cu privire la impactul hotărârii de instanţă în ce priveşte clauza abuzivă.

 

Magistraţii brăileni au tranşat problema apei pluviale în favoarea abonaţilor

Precedent îmbucurător pentru brăilenii abonaţi ai operatorului public de apă-canal-epurare, Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila: societatea a pierdut recent, la a doua instanţă, procesul intentat de un abonat brăilean, Nicolae Mihail Stafidă, domiciliat în municipiu, pe bulevardul Al I. Cuza, în zona de case. Pe scurt, omul a deschis în 2016 acţiunea la Judecătoria Brăila unde s-a plâns de faptul că operatorul public i-a facturat în perioada 2014 - 2016 o cantitate de apă de ploaie mai mare. Omul a cerut date oficiale privind precipitaţiile înregistrate în Brăila celor de la Administraţia Naţională de Meteorologie - regionala Constanţa, de care aparţine şi judeţul nostru. Când a făcut calculele a constatat că în facturile primite cantitatea de apă pluvială facturată era mai mare decât arătau datele de la ANM. “În motivarea cererii, reclamantul  arată în esenţă că în perioada 2014 - 2016 pârâta a emis facturi fiscale în care cantitatea de apă meteorică nu este calculată corect conform anexei 3 la contractul de furnizare a apei potabile nr. 26461/19.04.2011 modificat prin anexa nr 1/2013. A mai arătat că toate facturile emise în anul 2015 au ca element comun apă meteo 10 mc, rezultând că valoarea coeficientului K din formula de calcul prevăzută în anexa 3 la contract este constantă pe tot parcursul anului. A precizat că pentru verificarea corectitudinii datelor a solicitat ANM Centrul Meteorologic Regional Dobrogea, cantităţile de apă meteo pentru 2015 Brăila şi urmare a comparării datelor din facturi cu informaţiile furnizate de agenţie (...) a constatat diferenţe valorice încasate ilegal. A arătat, de asemenea, că solicitarea de recalculare pe baza datelor reale transmise de ANM şi prin folosirea corectă a indicatorilor de scurgere (...) a fost adresată companiei în 22.03.2016 fără a primi răspuns”, se arată în decizia motivată a Tribunalului Brăila, comunicată în decembrie 2017 reclamantului. Un alt aspect interesant este acela că magistraţii au constatat şi existenţa unei clauze cu caracter abuziv în contractul pe care toţi îl avem cu operatorul CUP Dunărea Brăila, şi anume cea referitoare la termenul de contestare a facturii. Mai precis, clauza stipulează că, în maxim 10 zile de la comunicare facturii, abonatul poate contesta actul respectiv, prevedere pe care instanţa a apreciat-o ca fiind abuzivă: “Analizând clauza amintită instanţa a reţinut că aceasta nu a fost rezultatul unei negocieri între părţi în condiţiile încheierii unui contract preformulat, că ea creează un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor şi este contrară cerinţelor bunei-credinţe şi în detrimentul consumatorului. În concret, instanţa reţine că stabilirea termenului de 10 zile în condiţiile în care acesta curge de la data comunicării facturii nu dă în realitate consumatorului dreptul de a contesta factura emisă întrucât pentru constatarea unor eventuale diferenţe între valoarea facturată şi cea efectiv consumată necesită o perioadă mai mare pentru efectuarea de verificări”, a apreciat instanţa. Procesul de la Judecătoria Brăila, demarat în mai 2016, s-a încheiat în aprilie 2017, aşadar la aproape un an diferenţă, iar apelul formulat de CUP Dunărea a fost soluţionat cu respingerea sa ca nefondat, în decembrie anul trecut când de altfel s-a făcut şi comunicarea către părţi a deciziei motivate a instanţei.

 

Dănăilă: “CUP Dunărea să recalculeze facturile de apă meteorică pentru fiecare client pe ultimii trei ani!”

Cazul lui Stafidă a fost făcut public chiar ieri, în cadrul unei conferinţe de presă a PNL Brăila care a povestit cum a ajuns să fie informat despre litigiul în discuţie. Preşedintele organizaţiei judeţene Alexandru Dănăilă a precizat că brăileanul i-a contactat anul trecut în cadrul campaniei pe care PNL Brăila a lansat-o pentru colectarea de semnături din partea comunităţii locale pentru anularea taxei pe apa de ploaie. Liberalul brăilean a insistat asupra impactului juridic enorm pe care decizia Judecătoriei şi Tribunalului Brăila ar trebui să o aibă asupra activităţii CUP Dunărea. Dănăilă a subliniat că, de fapt, compania ar trebui singură să recalculeze tuturor abonaţilor săi cantităţile de apă pluvială şi să elimine din contract clauza abuzivă pe care au reliefat-o magistraţii care s-au ocupat de acest caz. “Domnul Stafidă şi-a câştigat dreptul ca cei de la CUP Dunărea să îi recalculeze facturile. Pentru un singur an - 2015 -, dumnealui a fost taxat de cei de la CUP cu o sumă dublă faţă de cantitatea de apă de ploaie pe care ar fi trebuit să o plătească în mod normal. Ar fi trebuit să plătească undeva la jumătate din 420 lei. Deci au încasat 200 lei în plus pentru un singur an de la un singur client. Daţi-vă seama că în Municipiul Brăila sunt peste 60.000 de locuinţe. Dacă  înmulţim 60.000 şi înmulţim cu toţi anii de când se face acest abuz, o să ne dea nişte sume COLOSALE pe care CUP Dunărea le-a încasat. Mai mult decât atât, cantitatea de apă deversată în staţia de epurare este aşa cum noi am spus anterior, mult mai mică decât cantitatea de apă meteo care este facturată cetăţenilor. Deci practic, noi, nu facem altceva decât să îndestulăm bugetul celor de la CUP Dunărea. Tot ceea ce se întâmplă acolo se întâmplă pe banii noştri. (...) Avem aici situaţia de la Constanţa, de la Administraţia Naţională de Meteorologie. Şi pentru Brăila, dacă ne uităm pe internet o să vedem că sunt nişte valori minime şi maxime. Deci cantitatea de apă pe care CUP Dunărea o facturează nu este luată după o statistică pe Municipiul Brăila, ci de pe una generală pe regiune. Şi aceasta, la nivel maxim distorsionează grav rezultatul unei facturi. Adică, dacă în luna ianuarie 2015, de exemplu, sunt 27,1 mm de precipitaţii pe mp, cei de la CUP Dunărea au luat de pe site-ul ANM valoarea maximă. Şi asta este pentru fiecare lună. Daţi-vă seama ce diferenţă de preţ au încasat de la toţi cetăţenii! Inclusiv Asociaţiile de Proprietari sunt în situaţia asta. Fiecare locatar de la bloc a plătit această apă de ploaie prin asociaţia de proprietari. (...) În afară de sumele acestea încasate ilegal, cei de la CUP Dunărea nici nu au avut ce să spună la instanţă. Acolo au făcut referire la o clauză abuzivă din contract prin care orice client este obligat să conteste o factură în 10 zile, iar instanţa a constatat că acest termen este prea scurt pentru un client să poată să se documenteze şi să conteste factura respectivă cu documente. Este o clauză abuzivă alături de altele pe care le avem cu toţii în contractele cu CUP Dunărea. (...) Deci şi contractul CUP Dunărea va trebui modificat, iar ei va trebui să facă acest lucru din oficiu. Dacă nu, va exista o acţiune din partea noastră, pentru că inclusiv PNL este consumator de apă şi avem contract. Vom face o acţiune pentru modificarea acestuia”, a declarat sursa citată.

De asemenea, Dănăilă a subliniat că în perioada următoare organizaţia locală a PNL va iniţia o acţiune împreună cu toţi cetăţenii care vor să îşi recupereze banii de la CUP Dunărea, pentru a obliga operatorul de apă-canal-epurare să recalculeze facturile în dreptul apei meteorologice. “Avem nevoie şi noi să repetăm toate procedura făcută de domnul Stafidă. Să cerem de la ANM informaţiile, să vedem facturile. (...) Prima parte probabil că va fi undeva în două luni - două luni şi jumătate. După care vom strânge în continuare dosare şi vom merge mai departe. Vom face şi o adresă către CUP Dunărea în primul rând. Şi vom aştepta să vedem dacă în următoarele două luni vor rezolva problema pe cale administrativă. Să recalculeze facturile de apă meteorică pentru fiecare client pe ultimii trei ani! Să facă ceea ce e corect! Pentru că altfel este infracţiune”, a spus sursa citată.

 

Mangiurea: “Vom aplica decizia instanţei”

De cealaltă parte conducerea CUP Dunărea a explicat că va respecta şi aplica decizia instanţei: “Practic, noi nu mai avem altă cale de atac. Odată cu decizia Tribunalului hotărârea rămâne definitivă şi o vom aplica. Trebuie însă să subliniez faptul că în ce priveşte cazul punctual al consumatorului reclamant lucrurile sunt mult mai complexe decât s-a reţinut la instanţă, iar o explicaţie completă o voi da zilele următoare în cadrul unui material de presă detaliat. În ce priveşte aspectul referitor la clauza abuzivă, va trebui, mai departe, să mă consult cu colegii în cadrul Asociaţiei Române a Apei, ca organizaţie profesională patronală, dar şi la nivelul ANRSC ca autoritate naţională de reglementare în domeniul serviciilor de utilitate publică pentru a vedea impactul juridic în ce priveşte această decizie, dat fiind faptul că discutăm totuşi despre un contract-cadru aprobat la nivel naţional”, ne-a declarat directorul CUP Dunărea Brăila, Silviu Mangiurea. De asemenea, sursa citată a mai subliniat că toate calculele şi facturarea serviciilor prestate către brăileni se fac numai cu respectarea legislaţiei în domeniu. Vom reveni.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro