Mergi la conţinutul principal

Încă un pas. Licitaţie pentru un teren de 7,86 ha unde va funcţiona şantierul pentru Pod

• asta a aprobat, ieri, CLM Brăila în cadrul unei şedinţe extraordinare • este vorba despre un teren de 78.549 mp al Primăriei, situat pe DN 22B (Şoseaua Dig Brăila-Galaţi) • iniţiativa vine ca urmare a unei solicitări a asocierii firmelor Astaldi şi IHI, care vor construi podul peste Dunăre şi au nevoie de un spaţiu unde să îşi desfăşoare activitatea • consilierii PNL au propus un amendament privind acordarea dreptului de superficie câştigătourului licitaţiei pe o perioadă de 49 de ani şi nu de 5 ani, aşa cum este în proiect, însă fără succes • aceştia au punctat că fiind licitaţie publică, terenul ar putea ajunge totuşi la o altă societate, aşa că procedurile trebuie să fie cât mai deschise • garanţia de participare a fost fixată la 100.000 lei

 

Încă un pas administrativ pentru construcţia podului peste Dunăre a fost bifat, ieri, în cadrul unei şedinţe extraordinare a CLM Brăila. Este vorba despre aprobarea scoaterii la licitaţie publică, cu strigare, a unui teren al municipalităţii de 78.549 mp, situat în Brăila, DN 22B - Km 4^520, NCP 91898 (Şoseaua Dig Brăila-Galaţi), ca urmare a solicitării grupului de firme ASTALDI S.p.A. şi IHI Infrastructure Systems CO. LTD, astfel încât să organizeze acolo un şantier pentru pod. După cum a explicat edilul-şef Marian Dragomir, licitaţia ar putea avea loc în luna ianuarie 2019. Primarul a precizat că fiind vorba despre societăţi private, municipalitatea nu a putut oferi prin atribuire directă terenul, astfel că se va organiza o licitaţie publică, la care orice firmă interesată poate să participe, conform prevederilor legale.

“Cei de la ASTALDI au solicitat un teren pentru organizarea de şantier. Acolo vor să îşi facă staţia de betoane, staţia de ciment, birouri administrative, să îşi parcheze parcul auto, utilajele, să îşi aducă anumite componente pentru pod şi aşa mai departe. Noi am analizat iniţial varianta prin care să dăm terenul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi apoi CNAIR să îl transmită către Asocierea Astaldi-IHI, dar nu se poate o astfel de variantă. Cele două fac într-adevăr un proiect de importanţă naţională, dar ele sunt nişte societăţi comerciale care au participat la o licitaţie şi au profit. Iar punerea la dispoziţie a unui teren gratuit se constituie ajutor de stat şi intră în zona infringement. Dacă facem socoteala, preţul de pornire al licitaţiei nu este unul foarte mare, ci este similar cu al altor terenuri din zona respectivă”, a declarat Dragomir.

Concret, membrii CLM Brăila au aprobat scoaterea la licitaţie a terenului pe o perioadă de 5 ani. De asemenea, s-a aprobat preţul caietului de sarcini în cuantum de 300 lei şi o garanţie de participare de 100.000 lei. Preţul de pornire al licitaţiei a fost stabilit la 2,71 lei/mp/an (cu precizarea că preţul superficiei se actualizează anual în funcţie de cursul leu/euro).

După cum a explicat primarul, pe spaţiul respectiv în prezent nu se mai întâmplă nimic. Potrivit raportului proiectului de hotărâre, acest teren vizat de Asocierea ASTALDI-IHI are următoarele vecinătăţi: la nord SC Azorom SRL, la Est - DN 22B, la Sud - o proprietate privată şi la Vest un alt teren al Primăriei.

Durata contractului va putea fi prelungită prin act adiţional, la cererea superficiarului, pentru o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială, în condiţiile unei notificări scrise, transmise Municipiului Brăila de către superficiar cu minimum 3 luni înainte de expirarea Contractului şi cu aprobarea Consiliului Local Municipal.

 

Ce obligaţii are adjudecatarul

Înainte de a scoate la licitaţie, municipalitatea a comandat un raport de evaluare. Studiul a fost întocmit de societatea de consulting, evaluare, management şi marketing Sierra Quadrant Consulting Grup SA, care a stabilit şi preţurile estimative pentru licitaţie. Potrivit caietului de sarcini, câştigătorul licitaţiei pentru teren se obligă să: realizeze un studiu geotehnic; să sistematizeze terenul şi să construiască toate căile de acces necesare, precum şi a racordurilor şi instalaţiilor aferente obiectivului; să desfiinţeze, pe cheltuială proprie, toate lucrările existente pe teren; să amplaseze construcţiile şi să se asigure că funcţionarea ulterioară a acestora se va face potrivit legislaţiei în vigoare privind protecţia factorilor de mediu (nu trebuie să se desfăşoare în zonă activităţi susceptibile de a polua aerul, apa şi solul, decât cu acordul expres al instituţiilor abilitate, fără a perturba locuinţele din zonă); să împrejmuiască terenul şi să asigure accesul, la pachet cu răspunderea de starea tehnică şi securitatea împrejurimilor astfel încât să fie preîntâmpinat orice acces neautorizat; să ia măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor şi să obţină aviz de la ISU Brăila; să conecteze amplasamentul, pe propria cheltuială, la utilităţi şi să doteze cu dispozitive de protecţie; să încheie un contract de ridicare a deşeurilor cu operatorul de salubritate din zonă; să depună în 12 luni de la semnarea contractului a tuturor avizelor, acordurilor şi documentelor necesare pentru eliberarea autorizaţiei de construire; să finalizeze lucrările de execuţie (în funcţie de obiectivul economic ce urmează a fi realizat) în 24 de luni de la obţinerea autorizaţiei de construire; nu în ultimul rând, trebuie să respecte Planul Urbanistic General aprobat de CLM Brăila.

 

Contre la CLM după ce liberalii au vrut ca terenul să fie dat pentru 49 de ani

Trebuie precizat că subiectul scoaterii la licitaţie a terenului de 7,86 ha a stârnit o serie de contre la nivelul consilierilor. Liberalul Petrică Popa a cerut lămuriri de la edilul-şef în privinţa situaţiei în care o altă societate decât Asocierea Astaldi-IHI se va prezenta la licitaţie şi va câştiga. Primarul a punctat că iniţial a încercat să transmită terenul către CNAIR, care să îl dea mai departe către societăţile care vor realiza podul, însă varianta nu a fost acceptată de Compania Naţională. Astfel, a rămas doar varianta scoaterii la licitaţie publică. În cazul în care altă firmă ar câştiga terenul şi ar dezvolta acolo un obiectiv economic, Dragomir a precizat că şi Consiliul Judeţean şi Comuna Vădeni au terenuri în zonă, astfel că grupul Astaldi s-ar putea replia.

La rândul său, PNL-istul Adrian Tabarac a insistat pe ideea că terenul ar fi trebuit predat totuşi către CNAIR pentru a se evita situaţii în care o licitaţie pare a fi făcută cu dedicaţie.

“Acest caiet de sarcini şi acest proiect de pe ordinea de zi de astăzi poate ridica nişte semne de întrebare. Poate părea un proiect cu dedicaţie. Să fie pe 49 de ani, aşa cum au fost şi celelalte. Nu înseamnă că dacă un contract este pe 49 de ani trebuie neapărat să rămână atât. El se poate oricând întrerupe”, a declarat Tabarac.

Edilul-şef a precizat că terenul putea fi dat în mod gratuit unei instituţii publice, unei asociaţii de utilitate publică, dar nu unei societăţi comerciale care face profit, caz în care singura variantă a fost organizarea unei licitaţii. Mai mult, acesta a precizat că orice societate este liberă să participe dacă doreşte, însă nu este niciun secret că scoaterea la licitaţie publică poate porni de la solicitarea unei firme care are deja un plan pentru zona respectivă, aşa cum s-a mai întâmplat şi cu alte ocazii.

“Este acelaşi caiet de sarcini ca la toate licitaţiile. Este acelaşi regulament ca la absolut toate licitaţiile. Diferă suprafeţele. În rest, procedura este identică. Durata contractului poate fi stabilită de CLM prin vot. Aş dori să vă uitaţi un pic pe cărţile de drept, deoarece, dacă se încheie un contract pe 49 de ani şi se reziliază anticipat, cu siguranţă una dintre părţi va avea de plată despăgubiri către cealaltă. Dacă aveţi amendamente faceţi o propunere”, a replicat Dragomir.

În cele din urmă liberalii au precizat că nu li se pare corect faptul că la această licitaţie se discută despre predarea terenului pentru o perioadă de 5 ani, în condiţiile în care şi alte societăţi ar putea fi interesate să participe. Petrică Popa a propus ca amendament termenul pentru folosirea terenului să fie de 49 de ani, însă propunerea sa a picat, cu 5 voturi “pentru” din partea PNL-iştilor prezenţi şi 19 “împotrivă”.

În cele din urmă, proiectul a fost adoptat în unanimitate, în forma sa iniţială.

Reamintim faptul că, recent Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a anunţat pe site-ul propriu faptul că a depus la Uniunea Europeană cererea de finanţare pentru podul peste Dunăre încă din 3 decembrie. Valoarea totală a proiectului este de  2.588.859,095 lei, iar autorităţile au anunţat că lucrările vor începe în această lună, cu bani de la guvern, urmând apoi să se facă decontarea de către UE.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro