Un surogat a trebuit însă inventat, ca să aibă şi guvernul o justificare pentru banii tocaţi de pomană. Descentralizarea este acum perla coroanei între isprăvile cu care se laudă ai lui Ponta. Dar, ca mai toate proiectele importante ivite în ultimii 24 de ani, şi acesta rămâne neterminat cine ştie pentru câtă vreme de acum înainte. Mai nou, intenţia guvernului de a majora consistent preţul benzinei, pe motivul constituirii fondurilor pentru noi artere rutiere, se derulează după acelaşi calapod. Preşedintele se opune din răsputeri promovării legii bugetului, unde este menţionată creşterea accizei pe combustibili, deşi este conştient că poate doar să amâne inevitabilul. Întrebarea nepusă încă este: va ieşi lumea în stradă, precum bulgarii, pentru a face guvernul să se răzgândească în privinţa noului val de scumpiri pe cale să să fie declanşat? În calitate de şef al statului, Băsescu nu poate instiga la revoltă, aşa cum şi-au permis să facă liderii USL la începutul lui 2012, dar mesajul subliminal este cât se poate de clar.
Pe de altă parte, Ponta şi miniştrii săi nu sunt în stare să-şi argumenteze solid justificările privind creşterea accizei cu 7 eurocenţi pe litrul de combustibil. Două hărţi diferite, una prezentată de premier şi una pe site-ul guvernului, au încercat să arate pe ce drumuri moderne (hai să le spunem autostrăzi) se vor duce banii strânşi astfel, dar tocmai aceste deosebiri - una implicând chiar oraşul nostru, ba legat de Buzău, ba legat de Focşani via Galaţi - au iritat şi mai mult criticile antiguvernamentale.
Există însă un document oficial, ignorat până acum de toată lumea, care arată că adevărul este undeva la mijloc: Recensământul circulaţiei rutiere, realizat de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN, organismul tehnic al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România). Rezultatele, publicate pe site-ul www.cestrin.ro, arată de exemplu că traficul pe ruta Sibiu-Braşov-Bucureşti este mai intens decât pe varianta Sibiu-Rm. Vâlcea-Piteşti-Bucureşti, deşi distanţele sunt relativ egale, iar între Piteşti şi Capitală există autostradă. Aşadar, oamenii lui Ponta ar putea să mute controversa pe date tehnice, dacă ar şti unde să se uite.
În schimb, afluxul pe direcţia Buzău-Brăila-Galaţi este consistent mai mare, adică dublu, faţă de cel pe varianta Focşani-Galaţi-Brăila. În acest caz, ar trebui să existe o explicaţie oficială pentru alegerea acesteia din urmă. Palatul Victoria nu a furnizat însă niciun argument - nici că baronul Oprişan are nevoie de autostradă la scară precum baronul Dragnea, dar nici că traficul dinspre Bucureşti spre Focşani sau spre Alexandria ar impune această strategie.
Muţenia guvernamentală în acest caz (ca şi în altele) are, prin urmare, câteva explicaţii: ori este o nouă lovitură (furt, mai bine zis) dată banilor publici - ipoteza pe care marşează Băsescu, ori e vorba de binecunoscuta incompetenţă a clasei politice în ceea ce priveşte
interesele naţionale - concluzia celor mai mulţi dintre români. Însă cea mai plauzibilă este aceea a prafului electoral aruncat în ochii alegătorilor. Pe banii lor, bineînţeles!