Mai exact, ei solicită o creştere salarială cu 10%, echivalentul a aproximativ 100 lei pentru fiecare angajat, iar conducerea "Braicar" nu poate oferi decât o indexare cu rata inflaţiei, adică un procent de majorare de 2,9%. Conflictul de la "Braicar" a ajuns să fie tapetat şi pe masa primarului, care a încercat să evite o posibilă grevă anunţată de sindicalişti.
Edilul-şef a punctat că, la salariul pe care îl au, angajaţii "Braicar" beneficiază şi de unele sporuri, care în unele cazuri ajung la o creştere de 70 sau 75%, că autobuzele achiziţionate în ultima vreme s-au luat cu banii Primăriei şi nu din profitul societăţii, profit care este în scădere de la an la an.
Dar cum să nu fie în scădere profitul "Braicar"? Toţi brăilenii care circulă cu mijloacele operatorului local de transport în comun din subordinea municipalităţii ştiu cum merg treburile în urbea noastră. Ca să facem o radiografie a situaţiei, putem parcurge orice traseu al autobuzelor, pentru că în toate zonele se întâmplă acelaşi lucru. În primul rând, călătorii care nu au abonamente nu au de unde să îşi procure bilet, pentru că nu există automate în toate staţiile, iar acolo unde sunt, de cele mai multe ori, nu funcţionează. Sau îţi "fură" banii, sau sunt blocate. Ce se întâmplă în aceste condiţii? Călătorii circulă fără bilet; unii, mai şmecheri, merg în spatele maşinii şi colorează atmosfera, iar alţii, urcă prin faţă şi îi dau şoferului contravaloarea biletului. De ce nu eliberează şoferul bilet?
Pentru că nu interesează pe nimeni câţi călători circulă zilnic în asemenea condiţii. Nici măcar echipele de control care iau cu asalt uneori mijloacele de transport, terorizând călătorii cu atitudini haiduceşti şi scăpându-i printre degete pe tupeişti şi scandalagii, nu pot explica acest lucru. Inexplicabil pentru călători este şi graficul după care circulă autobuzele în oraş. Dacă vrei să ajungi din zona Viziru, de exemplu, în centru, ai nevoie de o maşină cu numărul 4. Şi aştepţi; 5, 10, 15 minute. Nu vine nimic. Dacă ai abonamentul în buzunar, mai aştepţi. Dacă nu, iei un maxi-taxi. La orizont se vede o maşină care, o bucată de drum, merge pe acelaşi traseu: 5 sau 3, până în Bariera Călăraşilor. De acolo, poţi lua autobuzul 2 sau 10. Paradoxal, toate vin în acelaşi timp: 2, 4, 10, un lanţ de autobuze, până la Catedrală. Şi merg în coloană, până în centru. Dacă ai pierdut coloana, aştepţi alte 5, 10, 15 minute. Vi se pare corect?
Iau pulsul evenimentelor. Zilele trec în reluare. Ploaia de vară curge peste oraş şi aştept să se spargă lumina în găoacea de valuri.
Ca o respiraţie a fluviului, copacii se agaţă de nori şi rămân atârnaţi între cer şi pământ, încătuşaţi de alge.
P.S. Pe ultima sută de metri, cineva mi-a reamintit că lipseşte o za; dincolo de proteste, de nemulţumiri, de păreri, de ani buni, la "Braicar" sunt aceleaşi probleme. Şi aceeaşi conducere.