Mergi la conţinutul principal
Brăila scapă greu de fenomenul "atențiilor" date în spitale

Sănătate pe șpagă

• potrivit datelor cuprinse în Mecanismul de Feedback al Pacientului - 2023, un sistem de evaluare al Ministerului Sănătății din unitățile spitalicești, Brăila se clasa pe locul II, din regiunea de Sud-Est a țării, în privința condiționării actului medical • în luna iunie a.c., nivelul șpăgii raportate de pacienții din Brăila a fost de 4,58%, cu mult peste media națională de 1,85% • cu alte cuvinte, încă se cere șpagă în unele spitale din Brăila, conform respondenților care au completat chestionarul electronic după externare

 

Asigurarea unor salarii mai mari în spitale a dus la diminuarea fenomenului șpăgii, dar nu și la eradicarea lui. Cel puțin asta arată datele colectate de ministerul Sănătății prin Mecanismul de Feedback al Pacientului, publicate pe data.gov.ro, în ceea ce privește situația din Brăila, din acest an. De exemplu, în luna iunie, nivelul șpăgii raportate de pacienții din Brăila a fost de 4,58%, mai mare decât media națională care a fost de 1,85%. Însă trebuie menționat că mult prea puțini pacienți sau aparținători aleg să răspundă chestionarului din Mecanismul de Feedback al Pacientului și poate că nici nu sunt toți sinceri. Astfel, conform acestor date, în luna iunie a.c., la Spitalul de Pneumoftiziologie (TBC) Brăila au fost raportate doar răspunsuri negative la întrebarea - ”Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente ?”, unde s-au înregistrat 12 ”Nu” prin sms și 20 prin web. La Spitalul de Psihiatrie Brăila, la aceeași întrebare din chestionar, un singur pacient sau aparținător a răspuns ”Da” prin sms, și alte 28 de persoane au răspuns ”Nu” în ceea ce privește șpaga. La Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) Brăila, majoritatea răspunsurilor au fost ”Nu”, iar la această evaluare au participat 219 persoane. Aici însă, părerile pacienților au fost împărțite. Cu alte cuvinte, tot la SCJU Brăila, la întrebarea legată de condiționarea actului medical au mai fost înregistrate și 16 răspunsuri ”Da”, din care 2 prin sms și 14 prin web. De asemenea, potrivit aceluiași mecanism de evaluare al pacientului, tot în luna iunie, la Spitalul Orășenesc Făurei s-au raportat doar 6 răspunsuri de ”Nu” și niciun răspuns afirmativ.

Uitându-ne pe harta șpăgii mai vedem că în luna iunie a acestui an, județul Brăila ocupa locul II între județele regiunii de Sud-Est într-un top al județelor unde se cer ”atenții” în spitale: Călărași - 4,96%, Brăila - 4,58%, Ialomița - 3,61%, Buzău - 3,31%, Vrancea - 2,65%, Constanța - 1,92% și Tulcea - 0 % .

 

Pacient: ”Domnul doctor a refuzat categoric.”

Recent, Cosmina M. a fost pacient al Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila și ne-a povestit din experiența sa cum a decurs totul. S-a declarat foarte mulțumită de reacția medicului curant, dar nu a putut spune același lucru și despre atitudinea unor asistente medicale. ”I-am băgat niște bănuți în buzunar medicului și i-a scos imediat. Mi i-a pus pe noptiera din salon, foarte iritat de situație și nu mai era nimeni în salon. Domnul doctor a refuzat categoric. Eu am vrut doar să-i dau în semn de mulțumire pentru cum a avut grijă de mine, deci după ce m-a operat. Nu înainte. Două asistente, în schimb, s-au purtat jalnic, probabil că așteptau ceva înainte. Foarte arogante și deranjate mereu dacă le rugai ceva. Oftau continuu. Infirmierele în schimb, de nota 10. Săracele, muncesc foarte mult. Da, am completat și eu acel chestionar, dar oare se uită cineva pe el, să zici că se schimbă ceva? Nu știu ce să zic...”, ne-a mărturisit Cosmina M. , o fostă pacientă a SCJU Brăila.

 

Șpăgi mai puține în luna următoare - iulie

Dacă urmărim părerile pacienților sau aparținătorilor o lună mai târziu, adică în luna iulie a.c., o să observăm că au fost reclamate mai puține ”atenții” și acestea doar la un singur spital din cele patru din municipiul și județul Brăila. E clar că fenomenul nu dispare peste noapte. Diferența de raportare ar putea fi explicată prin faptul că este perioada concediilor și multe investigații sau intervenții chirurgicale mai puțin urgente au fost programate mai târziu. Astfel, conform acestor date, în luna iulie 2023, în toate cele patru spitale din Brăila, cele mai multe răspunsuri din chestionarele adresate pacienților privind integritatea personalului medical din unitățile spitalicești au fost favorabile, în sensul că majoritatea pacienților care au completat chestionarele, au răspuns ”Nu” la întrebarea – ”Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?”. Totuși, încă nu putem spune că în spitalele din Brăila a dispărut complet fenomenul șpăgii. De ce spunem asta? Pentru că același mecanism de feedback al pacientului arată că, tot în luna iulie, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Brăila, 7 pacienți au răspuns ”Da” pe pagina web, la întrebarea legată de condiționarea actului medical. Alți respondenți au bifat ”Nu”, fiind raportate în acest sens 226 de răspunsuri, prin sms și web. Repetăm însă că aceste cifre sunt transmise doar pe baza datelor din Mecanismul de Feedback al Pacientului și nu sunt verificate.

În ceea ce privește evaluarea integrității din celelalte unități spitalicești din Brăila, respectiv Spitalul de Pneumoftiziologie (TBC) Brăila, Spitalul de Psihiatrie și Spitalul Orășenesc Făurei, toate răspunsurile din chestionarele emise prin mesaj telefonic sau e-mail au fost ”Nu”. Ce-i drept, nici aici nu sunt multe feedback-uri. Și o să vă dăm și exemple. La Spitalul TBC, doar 11 persoane au răspuns ”Nu” prin sms și 20 prin poșta electronică. La Spitalul de Psihiatrie, 14 persoane au răspuns ”Nu” prin sms și 15 prin e-mail. Cel mai mic feedback a fost înregistrat la Spitalul Orășenesc Făurei, unde au fost în total 6 răspunsuri de ”Nu”, respectiv unul prin mesaj și 5 prin poșta electronică.

Mecanismul de evaluare al Ministerului Sănătății este un chestionar electronic, care se emite, de regulă, după perioada spitalizării unui pacient. Acest formular conține 10 întrebări care vizează printre altele și calitatea actului medical și a serviciilor din spital, după cum urmează:

 

1. Cât de mulțumit sunteți de serviciile medicale oferite de spital?

2. Cât de mulțumit sunteți de activitatea și implicarea medicului? 

3. Cât de mulțumit sunteți de curățenia din spital?

4. A fost nevoie să cumpărați medicamente sau alte materiale sanitare?

5. Cât de mulțumit sunteți de activitatea și implicarea asistentelor medicale?

6. Ați primit explicații clare cu privire la diagnostic și tratament ?

7. Ați recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acest spital ?

8. Starea dumneavoastră de sănătate este mai bună după externare ?

9. Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente ?

10. Doriți să raportați responsabilului Anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?

La celelalte întrebări, răspunsurile au variat de la ”foarte nemulțumit” la ”foarte mulțumitși nu au fost diferențe prea mari între părerile respondenților.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro