Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Proiectarea Podului peste Dunăre bate pasul pe loc

• asocierea italo-japoneză care a câştigat contractul de proiectare şi construcţie a podului a transmis Companiei de drumuri şi autostrăzi (CNAIR) o listă de probleme de soluţionarea cărora depinde demararea efectivă a proiectului • dacă CNAIR nu se grăbeşte cu rezolvarea lor, întârzierile astfel provocate se vor traduce în costuri suplimentare şi prelungiri de termene 

 

La nici o lună de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor la ambiţiosul proiect de infrastructură “Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea”, contractorul general, asocierea italo-japoneză “Astaldi S.p.A. – IHI Infrastructure Systems CO. LTD” a transmis celor de la Compania de drumuri şi autostrăzi (CNAIR), cu care au semnat contractul, o serie de atenţionări privind neîndeplinirea unor obligaţii de către CNAIR. Mai departe, dacă acestea nu sunt soluţionate atunci asocierea va formula revendicări constând în creşteri de preţuri şi extensii de timp. Într-un răspuns transmis celor de la Digi24.ro, CNAIR precizează că “În cadrul contractului de proiectare şi execuţie «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila» nu au fost formulate revendicări. Antreprenorul Asocierea Astaldi S.p.A. – IHI Infrastructure Systems CO. LTD a emis un număr de 10 notificări prin care şi-a manifestat intenţia de a revendica costuri suplimentare şi extensie de timp, fără să specifice sumele şi extensia de timp la care se consideră îndreptăţit”. Altfel spus, notificările cu pricina reprezintă atenţionări ale companiei privind neîndeplinirea unor obligaţii de către CNAIR, iar dacă nu sunt soluţionate atunci contractorul general va formula revendicări constând în creşteri de preţuri şi extensii de timp faţă de termenii iniţiali din contract.

Nemulţumirile asocierii câştigătoare a contractului în valoare de 433 milioane euro se leagă de faptul că nu pot demara activităţile de proiectare fără a şti mai înainte care sunt şi unde vor fi relocate reţelele de utilităţi din zona viitorului pod şi discutăm aici despre reţele de apă-canalizare, irigaţii, energie electrică, telefonie şi gaze. De altfel, CNAIR şi-a asumat obligaţia că va rezolva aceste probleme, iar drept dovadă a demarat 3 proceduri de achiziţie publică de servicii de specialitate în cele 3 domenii majore de interes:

- Procedura “Proiectare şi execuţie Relocări/Protejări conducte edilitare (apă şi canal) şi reţele de irigaţii necesare pentru execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (a fost depusă în data de 13.02.2018 o singură ofertă care se află în evaluare);

- Procedura “Proiectare şi execuţie Relocări/protejări reţele electrice şi de telefonie necesare pentru execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (a fost anulată în data de 27.02.2018 pentru că nu a fost depusă nicio ofertă);

- Procedura “Proiectare şi execuţie relocări/protejări conducte de transport gaze naturale necesare pentru execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” (a fost depusă în data de 08.03.2018 o singură ofertă care se află în evaluare).

În acelaşi registru grav, probleme sunt, de asemenea, şi cu achiziţia serviciului de “Întocmire documentaţii cadastrale, rapoarte de evaluare şi asigurare servicii juridice de asistenţă şi reprezentare în vederea dobândirii prin expropriere/ transfer a imobilelor necesare proiectării şi execuţiei obiectivului de investiţie «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila», pe raza localităţilor Brăila şi Vădeni, judeţul Brăila, şi localităţile Smârdan şi Jijila, judeţul Tulcea”. Aici experţii care s-au arătat interesaţi de acest contract au contestat deja caietul de sarcini. CNSC le-a dat parţial dreptate, a dispus remedierea problemelor reclamate de către aceştia şi a stabilit un nou termen de depunere a ofertelor, pentru luna viitoare.

Reamintim că, în prima parte a lunii octombrie anul trecut, CNAIR a anunţat că adjudecatarul licitaţiei pentru proiectul investiţional “Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea” este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA.

Mai detaliat, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260,25 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro). De aceşti bani, asocierea declarată câştigătoare va trebui să proiecteze şi să construiască podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km. Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Ordinul de începere a lucrărilor deja a fost dat încă de luna trecută. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.




Categorie articol: 

Comentarii