Mergi la conţinutul principal

Ping-pong cu pensionarii

Sute de braileni, fosti salariati ai unor firme cu renume din Braila, dar care intre timp s-au desfiintat, sint acum in imposibilitatea de a beneficia de prevederile legale privind recalcularea pensiilor. Practic, intre ei si obtinerea plusului la pensie se interpune de mai multi ani o birocratie excesiva, creata de interminabilele frictiuni intre Casa Judeteana de Pensii (CJP) si Arhivele Nationale pe tema competentei de emitere a unor adeverinte care stau la baza recalcularii. Pare o situatie fara iesire la acest moment, intrucit arhivele a 18 societati dizolvate sint in depozitul Casei Judetene de Pensii Braila, iar aceasta sustine ca nu are cum sa elibereze adeverintele de care oamenii au nevoie. Cu toate acestea, reprezentantii Arhivelor Nationale au inregistrat cazuri in care astfel de fosti salariatii au fost indrumati gresit de functionarii CJP Braila pentru a obtine adeverinte. Astfel, pensionarii sint bagati intr-un carusel al nervilor, desi nu au nici o vina ca ambele institutii se contreaza intr-o problema care, pina la urma, ii arde pe oameni direct la buzunar: in urma reanalizarii dosarelor ei spera ca vor primi mai multi bani la pensie. De cealalta parte, Directia Judeteana a Arhivelor Nationale a explicat ca, de fapt, CJP Braila a adoptat o pozitie rigida si intransigenta, dusa spre extrem, desi are la indemina o modalitate facila de a rezolva rapid solicitarile celor care au nevoie de documente pentru a cere recalcularea pensiilor. Conducerea Arhivelor sustine ca pentru cele 18 firme unde CJP Braila a preluat statele de salarii, nici nu ar mai fi nevoie de adeverinte pentru fostii salariati care vor recalcularea pensiei. Astfel, razboiul declaratiilor intre Casa Judeteana de Pensii si Arhivele Nationale pe marginea controversatului subiect a intrat intr-un nou episod: acela al dezvaluirilor din culise si acuzatiilor directe.

Solutia de compromis pentru "Dunacor", extinsa pentru toate societatile desfiintate

Frictiunile intre cele doua institutii pe tema adeverintelor de vechime in munca pentru recalcularea pensiilor au aparut de mai bine de un an si au avut drept catalizator cazul fostului Combinat chimic "Dunacor". Dupa cum se cunoaste, societatea a intrat in faliment la citiva ani dupa 1989 si, rind pe rind, salariatii au fost disponibilizati. O parte dintre ei s-au pensionat, dar dupa aparitia reglementarilor care permit reevaluarea stagiului de cotizare si implicit a cuantumului pensiei, au inceput sa faca demersuri pentru a intra in posesia unor documente oficiale de la "Dunacor", care sa le ateste vechimea in munca. Astfel de adeverinte a emis fara probleme SC "Sierra Quadrant", lichidatorul combinatului, insa dupa radierea societatii, atributiile in acest sens ale "Sierra" s-au incheiat. Oamenii au intrat in panica si au incercat sa se lamureasca cine le va emite in continuare actele de care aveau nevoie la recalcularea pensiei si s-au indreptat, atit spre CJP Braila, dar si spre Arhivele Nationale. Nici una dintre aceste institutii nu a fost dispusa sa preia arhiva, invocind in apararea lor argumente legale si pasind responsabilitatea de la una la alta. Disperati, oamenii s-au adresat Ministerului Internelor, de unde au primit un raspuns imbucurator din partea ministrului secretar de stat Marin Patuleanu: arhiva "Dunacor" poate fi preluata de o firma care sa le elibereze oamenilor actele atit de necesare. Mai mult, Legea Arhivelor Nationale a fost modificata astfel incit sa fie stabilite foarte clar responsabilitatile. Concret, s-a prevazut ca obligativitatea preluarii arhivelor si in special a statelor de plata este in sarcina Arhivelor Nationale dar numai dupa ce acestei institutii i se vor asigura fondurile necesare suplimentarii activitatii, inclusiv personal si logistica aferenta. Problema a fost ca, de anul trecut si pina in prezent, au fost efectuate trei rectificari bugetare fara ca Arhivelor sa li se acorde atentia promisa. Solutia provizorie gasita a fost aceea a extinderii aplicabilitatii ordinului rezolutoriu al ministrului secretar de stat, Marin Patuleanu. Actualii detinatori ai arhivelor unor societati desfiintate au obligatia de a elibera adeverinte fostilor salariati, asumindu-si in acelasi timp responsabilitatea legala fata de veridicitatea datelor inscrise in actele emise. Pentru unele dintre societatile desfiintate exista in prezent un detinator al arhivelor care sa elibereze adeverinte fostilor angajati, asa cum este cazul "Uberum" SRL Braila pentru arhiva fostului "Dunacor" sau cel al "Agentour Donau Trans", care detine statele de plata pentru mai multe foste IAS-uri si CAP-uri din judet sau pentru fostul "Galco" SA Galati, toate aceste societati fiind lichidate de multa vreme. Astfel, daca pentru multe dintre societatile desfiintate problema eliberarii adeverintelor a fost cit de cit rezolvata, se mentine blocajul pentru 18 societati, foste ferme vegetale si de animale, precum si firme de procesare din industria alimentara printre care "Orezicola", Baldovinesti, "Zagna" Vadeni, "Comsuin", "Sincar", "Oremixt" Latinu sau chiar unitati bancare, asa cum este cazul "Bankcoop" Braila, ale caror arhive au fost preluate chiar de catre CJP Braila.

"Nu se pot transforma Arhivele Nationale intr-un notariat de stat"

Cu privire la aceasta situatie, conducerea Arhivelor Nationale a explicat ca au fost inregistrate cazuri in care pensionari, fosti salariati ai "Zagna" Vadeni, au fost pasati catre Arhive de catre functionarii de la CJP. "Cei de la CJP Braila spun ca nu pot emite astfel de adeverinte pentru ca legea nu le permite. Problema este ca nici nu este nevoie sa le emita, pentru ca solicitantul ar fi trebuit ca imediat ce primeste un astfel de act sa vina sa-l depuna tot la CJP si ar fi un nonsens. Practic, ar trebui ca in momentul in care se prezinta un pensionar, fost salariat al uneia dintre cele 18 societati dizolvate ale caror arhive le-a preluat CJP, functionarii acestei institutii sa consulte documentele din depozitul lor si apoi sa opereze eventuale modificari in dosarul de pensie, fara sa emita nici un fel de adeverinta", a explicat directorul executiv al Directiei Judetene a Arhivelor Nationale, Giani Oltianu. El a mai punctat ca in cazul institutiei pe care o conduce nu se poate pune problema ca ar fi rea-vointa in relatia cu pensionarii care vin sa ceara adeverinte, intrucit pentru entitatile economice ale caror arhive le-a preluat au fost eliberate fara probleme actele solicitate de petenti. "Noi am preluat in mod accidental arhive ale unor angajatori inainte de 1989, asa cum este cazul arhivelor de la consiliile comunale sau consiliul municipal. Dupa 1989, noi nu am mai preluat documente de interes practic pentru fostii salariati ai unor societati desfiintate. Si, dupa parerea mea, nu poate fi transformata institutia noastra intr-un notariat de stat asa cum se incearca acum. Avem cu totul alte atributii si obligatii. In ceea ce priveste modificarea adusa Legii Arhivelor Nationale, imediat ce ni se vor asigura conditiile necesare preluarii arhivelor de la societati comerciale desfiintate o vom face fara probleme", a incheiat sursa citata. De altfel, la avizierul institutiei este afisat un comunicat in care este prezentata lista celor 18 societati ale caror state de salarii se afla in gestiunea CJP Braila.

"Nu voi actiona in afara cadrului legal"

Conducerea CJP Braila a respins din start propunerea reprezentantilor "Arhivelor Nationale". O initiativa de acest tip care are in vedere recalcularea pensiilor fara adeverintele necesare inseamna, potrivit directorului executiv Stefan Sinpetru, a iesi din cadrul legal. "Recalcularea pensiilor, in temeiul actelor normative in vigoare presupune doua aspecte. Pe de o parte, daca dincolo de ceea ce a rezultat ca urmare a procesului mare de recalculare, o persoana mai poate aduce documente suplimentare in legatura cu sporurile si cu perioadele lucrate, o poate face. Pe de alta parte, persoana in cauza trebuie sa scrie o cerere, prin care sa solicite acest drept, cerere la care trebuie sa anexeze adeverintele in cauza. Recalcularea pensiilor fara aceste adeverinte inseamna iesirea din cadrul legal", ne-a declarat Stefan Sinpetru, director executiv al CJP Braila.
In sprijinul celor afirmate acesta a invocat OUG nr. 4/2005 care la art. 7 aliniatul 3, prevede ca decizia referitoare la punctajul mediu anual poate fi modificata "la cerere, in baza actelor doveditoare prezentate de pensionar, intocmite conform prevederilor legale, din care rezulta alte date si elemente decit cele utilizate la recalculare, referitoare la drepturi cu caracter salarial care, conform Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sint luate in considerare la stabilirea punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare realizate pina la data de 1 aprilie 2001". Directorul CJP a tinut sa precizeze ca institutia pe care o conduce se subordoneaza numai Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) care a precizat in mod expres ca sarcina eliberarii adeverintelor revine Arhivelor Nationale. "Ceea ce ne dorim foarte mult este armonizarea legislatiei la nivelul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse - CNPAS si a celei de la Ministerul Internelor si Reformei Administrative - Arhivele Nationale, astfel incit sa se deblocheze situatia. Nu voi actiona in afara cadrului legal pentru ca raspund. Practic, conducerea Arhivelor Nationale s-a lovit de faptul ca pentru aplicarea legii trebuie sa infiinteze o structura specializata. Aceasta deja nu mai este problema Casei Judetene de Pensii", a subliniat Sinpetru. Directorul institutiei a spus ca exista aproximativ 200 de persoane care au nevoie de eliberarea acestor adeverinte.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro