Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Joia viitoare, grevă la “Braicar”

• organizaţia sindicală a anunţat programul mişcărilor de protest, iar joi, 24 mai, este ziua în care salariaţii companiei vor fi în grevă de avertisment • cel mai probabil, în prima parte din iunie se va declanşa şi greva generală • aproape 80% dintre salariaţii “Braicar” au girat prin semnătură declanşarea mişcărilor de protest, precum şi calendarul protestelor 

 

Brăilenii care se bazează pe mijloacele de transport în comun pentru a ajunge în fiecare dimineaţă la muncă trebuie să-şi refacă socotelile întrucât, săptămâna viitoare, mai precis joi, 24 mai, în intervalul orar 5.00 - 7.00, adică fix când pleacă lumea la schimbul I, autobuzele şi tramvaiele nu vor ieşi în trasee. Astfel călătorii nu vor avea la dispoziţie decât taxiurile pentru a ajunge la muncă. Întreruperea lucrului este cauzată de faptul că sindicatul salariaţilor din SC “Braicar” şi conducerea companiei nu au reuşit să închidă negocierile anuale ale contractului colectiv de muncă pe capitolul fierbinte “creştere salarială”. Aşa că sindicaliştii vor declanşa în ziua amintită greva de avertisment, urmând ca, în cazul în care nici după această acţiune de protest nu vor ajunge la o soluţie de compromis cu conducerea companiei, să se ajungă la declanşarea grevei generale, cel mai probabil undeva în prima parte a lunii viitoare. 

Federaţia Sindicatelor din Transporturi Transloc şi Servicii Publice, structură la care sindicatul de la “Braicar” este afiliat, a emis vineri, 18 mai, un comunicat de presă în care enumeră problemele rămase nesoluţionate şi îşi exprimă susţinerea faţă de acţiunile de protest anunţate, adică greva de avertisment şi greva generală din 5 august: “Conducerea Federaţiei ATU-România, ţinând cont de toate etapele parcurse conform Legii 62/2011 a Dialogului Social, consideră îndreptăţite revendicările membrilor Sindicatului Liber Transloc Brăila, asigurându-i de toată susţinerea şi logistica de care au nevoie pentru a finaliza în mod pozitiv, în interesul membrilor de sindicat, acest conflict. (...) Facem precizarea că toate solitările noastre se încadrează în prevederile legale ale Codului Muncii şi legislaţiei în vigoare, iar presiunile la care sunt supuşi salariaţii pentru că au avut curajul să-şi susţină revendicările prin semnarea tabelelor în vederea declanşării conflictului sunt inacceptabile şi contrar prevederilor legale. O parte dintre problemele rămase în litigiu în urma negocierilor colective sunt: Stabilirea coeficienţilor minimi de ierarhizare pentru salariaţi conform competenţelor profesionale, în funcţie de pregătire; Stabilirea unei Grile de salarizare cu un pas identic între nivele; Încadrarea tuturor categoriilor de salariaţi în limitele de salarizare conform noii grile propuse, cu respectarea coeficienţilor minimi de ierarhizare; Reglementarea modului de plată conform codului Muncii pentru cei care lucrează continuu, mai mult de 5 zile consecutiv (se lucrează mai mult de 14 zile fără libere); Stabilirea unui calendar privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă; Stabilirea repartizărilor lunare pentru toţi salariaţii”.

La rândul său, Sindicatul Transloc de la “Braicar” a precizat că a depus deja lista de semnături din partea salariaţilor care au fost chestionaţi în privinţa acceptării ori declinării ultimei oferte de majorare salarială propusă de companie. Dintre cei aproape 400 de angajaţi ai unităţii, 305 au fost de acord cu declanşarea mişcărilor de protest în speranţa obţinerii unei oferte mai bune de creştere salarială. 

De precizat că un episod similar s-a derulat în urmă cu 4 ani, mai precis în data de 31 iulie 2014, când a avut loc o grevă de avertisment, timp de două ore, începând cu ora 5.00 dimineaţa, răstimp în care vatmanii şi şoferii de autobuz n-au mai ieşit pe trasee. Abia după ora 9.00 circulaţia mijloacelor de transport în comun din oraş a reintrat, cât de cât, în normal. Greva generală fusese programată pentru data de 5 august, însă această acţiune nu a mai avut loc, între timp conducerea “Braicar” şi Sindicatul Liber Transloc ajungând la o soluţie de compromis. 

Revenind la conflictul actual din compania publică de transport, primarul municipiului, Marian Dragomir a făcut un comentariu pe acest subiect declarând că înţelege dorinţa salariaţilor de a obţine o majorare a lefurilor dar că ar trebui ţinut cont şi de posibilităţile financiare reale ale companiei în raport cu această creştere salarială. “Ca opinie personală, am fost de acord să existe o creştere salarială, pentru că este normal de altfel, mai mare decât rata inflaţiei, dar care să respecte şi un plan al societăţii din punct de vedere economic în ce priveşte încasările şi cheltuielile. (...) Noi nu putem să dăm bani pentru salariile celor de acolo, ci societatea trebuie să aibă bugetul necesar astfel încât să-şi asigure cheltuielile (...) inclusiv cele care includ o creştere decentă a salariilor angajaţilor din companie, dar fără a depăşi o limită care să conducă, la un moment dat, societatea către insolvenţă sau cine ştie ce alte probleme financiare”, a spus sursa citată.

Reamintim că, la finele lunii aprilie, sindicaliştii de la “Braicar” au anunţat că au eşuat negocierile anuale privind încheierea unui nou Contract Colectiv de Muncă pe unitate cel mai important capitol rămas neîncheiat fiind creştere salarială. În linii mari, organizaţia salariaţilor a atras atenţia asupra faptului că peste 80% din personalul companiei a ajuns să fie încadrat la salariul minim pe economie. De asemenea, organizaţia a dat exemple concrete privind salariul net al unui şofer cu 25% spor de vechime şi 16% spor de trafic, şi care, în ziua de leafă, ajunge să încaseze până în 1.600 lei, fără ore suplimentare, şi undeva la 1.900 - 2.000 lei cu tot cu orele suplimentare.

 

Dănăilă dă vina pe Primărie pentru situaţia problematică de la «Braicar»

Preşedintele PNL Brăila, Alexandru Dănăilă a susţinut, vineri, o conferinţă de presă în care a criticat modul în care primarul Marian Dragomir a decis să investească în societatea care se ocupă de transportul din municipiu. Acesta a afirmat că s-a ajuns în pragul unui conflict de muncă, tocmai pentru că nu s-a făcut o strategie concretă privind dezvoltarea treptată şi corectă a societăţii.

“La Braicar ar trebui să avem o viziune integrată care să genereze costuri reduse de exploatare, costuri reduse de funcţionare a acestei instituţii. Oamenii au dreptate. E societatea de stat cu cele mai multe ore suplimentare din ţară. De ce s-a ajuns aici? Pentru că noi de fiecare dată încercăm să reparăm. Primarul a dat subvenţii pentru toată lumea. Tot timpul a pompat bani şi ce s-a întâmplat? Efectele sunt negative”, a declarat Dănăilă precizând că deşi s-au cumpărat 40 de autobuze mici, nimeni nu a făcut un studiu pentru a vedea ce tip de maşini ar fi mai potrivite, cu atât mai puţin nu s-a interesat dacă şoferii vor face faţă.

Dănăilă a acuzat că situaţia a scăpat de sub control şi avertizează că se va înrăutăţi, deoarece investiţiile se fac haotic, fără niciun plan de rezervă, iar Braicar nu îşi poate gestiona în momentul de faţă propria flotă. Acesta şi-a manifestat nemulţumirea că varianta propusă de PNL privind  achiziţionarea de autobuze electrice cu baterii închiriate, cu un depou, cu mentenanţă inclusă pe mai mulţi ani, într-un sistem de gestionare complet, nici nu a fost pusă în dezbatere publică de către Primărie.




Categorie articol: 

Comentarii