Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Dan Taxi", in faliment

2009020301* recesiunea economica face noi victime la Braila: firma omului de afaceri Dan Popa, proprietarul brandului "Dan Taxi '95", a intrat in faliment * problemele de la "Dan Taxi" se rasfrang si asupra unora dintre colaboratorii omului de afaceri brailean, care s-au trezit cu masinile ridicate de societatea de leasing prin care au fost contractate * "Daca nu se declansa falimentul, firma finantatoare ridica doar masinile pentru care era intarziata plata ratei de leasing, adica doar pentru masinile mele, nicidecum ale oamenilor", ne-a declarat Dan Popa * el a explicat ca va incerca o negociere cu firma de leasing, spre a recupera masinile pentru care nu se intarziase cu plata leasingului *

Dupa ce actori importanti din piata metalurgica au anuntat ca se confrunta cu grave probleme economice din cauza crizei mondiale, a venit si randul transportatorilor sa completeze "corul" de voci al antreprenorilor amenintati cu falimentul. Un astfel de caz este al firmei de taximetrie apartinand omului de afaceri Dan Popa, proprietarul brandului "Dan Taxi '95". Este vorba despre "Extern Trans", care in decembrie anul trecut, la solicitarea Finantelor, a intrat in faliment. Problema este insa ca, odata cu initierea acestei proceduri, s-a declansat iadul pe pamant si pentru alti patru taximetristi, care acum si-au vazut afacerea in ruina. Efectul de bumerang a fost acela ca oamenii au ramas fara obiectul muncii: adica fara masinile pe care, printr-un artificiu, le luasera in leasing pe firma in faliment. Tot cu buza umflata a ramas si Popa, deoarece alaturi de masinile colaboratorilor sai i-au fost ridicate si propriile autoturisme achizitionate prin acelasi contract de leasing. Cauza dezastrului intregului artificiu: devalorizarea acuta a leului in raport cu euro. Dintr-o data, ratele platite in euro au crescut exponential si firma a intrat in incapacitate de plata pentru masinile sale. Mai mult, firma nu si-a mai achitat nici datoriile catre bugetul de stat, context in care, asa cum am spus, Finantele au cerut declansarea procedurii pe Legea insolventei, ce a avut ca finalitate inregistrarea falimentului. Povestea nefericita a inceput in septembrie 2006, cand "Extern Trans" a incheiat contractul de leasing operational pentru achizitia a 14 autoturisme marca Fiat, 10 pentru Dan Popa si patru pentru tot atatia colaboratori ai sai. Contextul in care cei patru au intrat in ecuatie este simplu: Legea Taximetriei interzice soferilor proprietari de masini sa faca taximetrie sub umbrela unui operator de taxi, asa cum se intamplase pana la introducerea acestui act normativ, in 2007. Practic, operatorul titular de licenta pentru taxi trebuie sa fie proprietarul tuturor masinilor cu care functioneaza. Noile reguli spun ca serviciile publice de transport in regim de taxi pot fi efectuate de catre operatorul de transport cu autovehicule detinute cu orice titlu, cu exceptia contractului de comodat, varianta cea mai folosita inainte de aceasta lege. Astfel, alternativa proprietarilor de masini era sa se orienteze catre autorizarea ca taximetrist independent. Exista si o solutie de compromis pentru proprietarii de masini: sa le treaca pe numele firmei - operator de taxi. Probleme apareau la innoirea parcului auto, pentru ca o persoana fizica lipsita de posibilitatea financiara de a cumpara o masina noua cu banii jos avea ca alternativa doar creditul personal. Si aici portita de scapare a fost achizitia prin leasing, dar prin intermediul operatorului taxi. Persoana fizica platea operatorului avansul pentru masina si ratele la leasing, urmand ca printr-o intelegere prealabila intre operator si persoana fizica, la finalul leasingului sa fie automat trecuta masina pe numele proprietarului real. Acest compromis se baza insa pe increderea reciproca a celor doi "parteneri" de afacere. Probleme in "paradis" au aparut recent, in plina criza economica, in momentul in care leul s-a depreciat foarte mult in comparatie cu euro - valuta in care se calculeaza ratele de leasing.

"Nu e prima data cand le trage teapa oamenilor"

Revenind, in cazul de fata, firma lui "Extern Trans" a achizitionat in 2006, direct de la Bucuresti, 14 Fiat-uri pentru taximetrie: 10 pentru Popa si patru pentru colaboratorii sai dupa formula mai sus enuntata. Oamenii si-au achitat constiincios avansul pentru masina - aproximativ 1.000 euro, dupa cum sustine Dan Popa -, plus ratele lunare, care se ridicau in jurul a 10-12 milioane de lei vechi. Pe final de contract insa, cand euro a ajuns la 4,3 lei, ratele au crescut cu cateva milioane de lei vechi lunar. In acest context, povesteste Popa, firma a fost depasita de cheltuieli si a intarziat la plata ratelor pentru masinile sale. Dar pentru Fiat-urile colaboratorilor care au dat banii pentru leasing plata s-a tinut la zi. Pe langa problemele la contractul de leasing, firma a intrat in intarzieri si la plata datoriilor la bugetul de stat. La termenul prevazut de lege, Finantele au trecut la recuperarea datoriei si, ulterior, s-a ajuns la faliment. Ca un bulgare rostogolit in zapada, problemele s-au amplificat pana cand, la mijlocul lunii trecute, s-a ajuns la situatia in care firma de leasing a ridicat cele 14 masini, odata declansat falimentul la "Extern Trans". Nemultumirea celor patru colaboratori a fost evidenta si s-a ajuns pana la acuzatii ca "Extern Trans" le-ar fi tras teapa oamenilor care, desi au platit constiincios avansul si ratele la masini, au ramas acum fara ele. "Nu e prima data cand le trage teapa oamenilor, pentru ca s-a intamplat la fel anul trecut, cu alte 14 Logan-uri. Nu vreau altceva decat sa-mi dea inapoi banii de avans platit in septembrie 2006, cand am luat masina - 43 milioane de lei vechi, pentru ca Fiatul nu-l mai vreau inapoi, am alta masina cu care fac acum taximetrie. Dar ce o sa se intample cu ceilalti trei taximetristi care acum stau pe bara pentru ca nu au masini sa iasa pe traseu? Intamplarea face ca la finele anului trecut sa verific la firma de leasing pentru masina mea, daca erau probleme cu plata ratelor lunare si mi s-a spus ca nu. Cu toate astea mi-au luat masina", povesteste unul dintre nemultumiti.

"Am vrut sa fac un bine si mi s-a intamplat un mare rau"

"Nu am facut altceva decat sa incerc sa-i ajut sa-si ia masinile in leasing", a venit explicatia de la Dan Popa. "De ce s-a interpretat ca le-as fi tras teapa, nu pot sa inteleg. Pentru ca alaturi de ei, am pierdut si eu 1 miliard de lei vechi pentru cele 10 masini ale mele pe care mi le-au ridicat odata cu celelalte patru. Am ajuns in situatia asta pentru ca m-au coplesit ratele lunare: au crescut de la 10 la 14 milioane de lei vechi pentru fiecare masina. Finantele au cerut falimentul si ca urmare, firma de leasing a venit sa ridice masinile. Daca nu se declansa falimentul, firma finantatoare ridica doar masinile pentru care era intarziata plata ratei de leasing, adica doar pentru masinile mele, nicidecum ale oamenilor. Le-am explicat oamenilor cum stau lucrurile si le-am promis ca o sa le dau banii reprezentand avansul la masini, cam 1.000 euro de fiecare. Ca sa iau cele 10 masini, pentru avans mi-am vandut apartamentul si acum am pierdut banii! Mai am un teren in judet pe care am sa-l vand si le dau oamenilor avansul inapoi si astfel sa-i ajut sa-si recupereze masinile. Zilele acestea voi merge impreuna cu ei la Bucuresti, la firma de leasing, sa negociem recuperarea autovehiculelor ridicate luna trecuta. Anul trecut, in vara, s-a intamplat la fel cu 15 Loganuri, dintre care 10 ale mele. Si atunci am dat avansul inapoi si am ajutat oamenii sa-si recupereze masinile. Ce interes as fi avut acum sa pierd cu doar cateva luni inainte de finalul perioadei de leasing? Acum mai am doar firma de dispecerat taxi", a spus Popa. De asemenea, el a povestit ca imediat dupa dezastru, masina personala i-a fost vandalizata si banuieste ca unul dintre pagubiti este autorul. "Mi-au fost intepate cauciucurile. Am facut plangere la Politie, dar nu am vrut sa se ajunga in penal, pentru ca i-as fi facut rau faptasului. Am vrut sa fac un bine si mi s-a intamplat un mare rau. Si nu ma refer doar la cauciucurile intepate. Sper sa am puterea sa trec peste ceea ce mi s-a intamplat", a incheiat Popa.

CASETA

"Dan Taxi '95" ramane, totusi, pe sosele

Marca "Dan Taxi '95", inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), era administrata de SC "Extern Trans" SRL, lovita de faliment. Omul de afaceri Dan Popa a explicat ca a efectuat transferul brandului de la firma falimentara catre o alta firma tot din grupul sau - "Alo Dan Taxi" SRL. Potrivit Oficiului National al Registrului Comertului, la "Extern Trans" erau asociati sotia si cei doi fii ai omului de afaceri, iar la "Alo Dan Taxi" asociat unic este doar sotia sa. Popa a explicat ca la acest moment, nu mai are nicio masina proprietatea firmei care sa faca taximetrie, dar masini cu brandul "Dan Taxi '95" sunt suficiente in oras pentru a face fata solicitarilor brailenilor.




Like / Share

Comentarii