Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Cum se poate rezolva problema transportului in comun?

Continuam seria comentariilor facute de cei trei posibili candidati ai PSD la Primaria municipiului, pe teme de interes pentru cetateni. De aceasta data, i-am intrebat pe acestia cum ar vedea rezolvarea problemelor care inca mai exista in transportul public de calatori. Iata si raspunsurile date de cei chestionati:"Braicarul eu l-as sparge in doua"Viorel Balcan, fost senator, merge pe ideea ca singurul serviciu de transport pe care ar trebui sa-l pastreze Primaria este cel electric, iar partea de autobuze si microbuze sa fie privatizata, si sa intre in concurenta directa si egala cu ceilalti privati: "Braicarul eu l-as sparge in doua: as crea un serviciu pentru liniile de transport cu tramvaiul, care sa apartina direct Primariei, iar restul, partea de autobuze si microbuze, as privatiza-o imediat. Primul lucru care trebuie facut de catre Primarie este stabilirea traseelor de transport in comun in municipiu, dat fiind ca cele actuale nu acopera chiar in totalitate necesarul. Dupa aceea, aprob aceste trasee prin hotarire de CLM, dupa care le scot la licitatie, si pot participa atit firme private, cit si partea de Braicar care este privatizata. As impune prin hotarire CLM ca pentru toate traseele sa se respecte un grafic de circulatie, pentru ca daca nu avem un grafic ca la carte, apare fenomenul de buluceala si de brambureala din transportul public. Va spun eu, Serviciul Public de Transport al Primariei nu a avut, nu are, si nici nu va avea astfel de grafice. Statiile ar trebui sa fie unice, pe fiecare traseu, nu la 20-30 metri distanta pentru Braicar si pentru cel privat. Cine nu are loc in noul sistem de transport, sa-i fie de bine, inseamna ca nu a fost competent si nu a putut sa cistige o licitatie, pe unul sau mai multe trasee. In ceea ce-i priveste pe cei care nu dau bilete de calatorie, in maxi-taxi, este o chestiune clar penala. Avem institutii abilitate, sa-si faca datoria!"."Odata cu liberalizarea pietei serviciilor, este foarte posibil ca transportul public sa fie interesant pentru o serie de mari firme straine"Senatorul Aurel Simionescu militeaza pentru o relatie buna Primarie - firme de transport public de calatori, si pentru un tratament egal, cind este vorba despre concesionarea traseelor, fara discriminari in urma carora firma "Braicar" sa fie avantajata: "Trebuie sa acceptam faptul ca transportul public nu mai poate insemna doar transportul realizat de firme de stat, ci tot ceea ce serveste transportul de calatori, indiferent de forma de proprietate asupra mijloacelor de transport respective. Discutia este extrem de lunga si dureaza de foarte multa vreme, dar, in principiu, cred ca se impun o serie de masuri urgente. Una dintre acestea se refera la faptul ca prestatorii de serviciu trebuie priviti ca parteneri egali ai administratiei publice, in realizarea transportului public atunci cind discutam despre: * drepturi - in ideea accesului egal la concesionarea tuturor traseelor, a opririi in statii (care trebuie sa fie identice pentru toti transportatorii, pentru ca statiile sint ale cetatenilor, nu ale transportatorilor), a conditiilor egale de participare la licitatii etc. * indatoriri - in ceea ce priveste obligatia de a avea un parc auto corespunzator, de a respecta traseul, comportamentul conducatorilor auto si al taxatorului si, mai ales, respectarea cu strictete a unui grafic pentru fiecare statie si pentru tot parcursul zilei. Pentru cei care beneficiaza de subventii (elevii, studentii, pensionarii), municipalitatea poate sa gaseasca o formula prin care acestia sa poata circula pe orice mijloc de transport, deconturile fiind facute proportional cu numarul de calatori din aceasta categorie, transportati (este posibil, de exemplu, ca elevul sau pensionarul respectiv sa primeasca de la Primarie un numar de tichete pe care sa le dea el conducatorului auto, atunci cind utilizeaza serviciul, primaria decontind firmei sumele respective).Administratia publica municipala, prin serviciul de specialitate, trebuie sa impuna masuri severe pentru toti prestatorii de servicii, in conditiile in care acestia nu isi respecta obligatiile asumate, mergind pina la neadmiterea la licitatiile organizate a unor prestatori care au incalcat prevederile contractuale (aceasta, in mod real, nu ca acum, cind se schimba soferul sau numele firmei si totul “este bine”, chiar daca actionarii sint aceeasi). O alta chestiune importanta este, in opinia mea, incurajarea, inclusiv prin conditiile puse in caietele de sarcini, a asocierii prestatorilor de servicii de transporturi. Astfel, se poate discuta despre concesionarea unui traseu, daca respectivul concesionar face dovada posesiei unui numar de autovehicule, aflate in stare corespunzatoare de functionare, semnificativ (de exemplu, mai mult de 5 pentru un traseu mai putin circulat, sau 10, pentru unul foarte circulat). O mai mare deschidere spre dialog a municipalitatii cu prestatorii de servicii, inclusiv invitarea lor la o sedinta deschisa de C.L.M. sau la o adunare cetateneasca (pe care primarul nu a tinut-o niciodata in cei 2 ani si jumatate de mandat) care sa aiba aceasta tema. Astfel prestatorii de servicii ar vedea ca nu este rea-vointa din partea cuiva, nu are nimeni ceva cu ei, ci este vorba de semnalele pe care le dau cetatenii, beneficiari ai transportului public si fata de care municipalitatea nu poate sa stea pasiva. As pune accent si pe o actiune concertata a autoritatilor municipale si a institutiilor de paza si ordine (politie comunitara, jandarmerie, politie etc.), pentru eliminarea evaziunii fiscale, a unor comportamente necivilizate, uneori huliganice, precum si a unor conflicte chiar cu violenta ce apar in mod deosebit la capetele de linie. Se impun si o serie de modificari in cadrul legislativ, care trebuie sa permita sanctionarea rapida si eficienta, inclusiv prin munca in folosul comunitatii, a abaterilor de acest tip. Sa nu uitam ca, dupa intrarea in UE, odata cu liberalizarea pietei serviciilor, este foarte posibil ca transportul public, cel putin in orasele mari, sa fie interesant pentru o serie de mari firme straine"."Decent ar fi ca municipalitatea sa organizezeactivitatea de transport in comun pe baze legale, eliminindarbitrariul si bunul plac"Consilierul municipal Doru Damian este de parere ca trebuieintronata decenta in transportul public de calatori, si pentru acestlucru trebuie sa conlucreze municipalitatea, firmele de transportpublic, dar si calatorii: “Decent ar fi ca mijloacele de transport incomun sa fie curate, sa respecte graficele de sosire in statii, saopreasca numai in statii, sa nu mai faca “intreceri” pe drumurilepublice pentru a-si fura unii altora clientii, sa nu isi mai semnalezeprezenta in statii prin urlete, sa nu ne mai “polueze” auzul cu totfelul de parodii melodice, soferii sa se comporte corect cu calatorii,sa elibereze bilete. Decent ar fi ca municipalitatea sa organizezeactivitatea de transport in comun pe baze legale, eliminindarbitrariul si bunul plac, sa asigure macar minime conditii in statiilepentru calatori, sa asigure aparatura de calitate pentru cumparareaautomata a biletelor de transport, etc. Normal ar fi ca toti calatorii safoloseasca numai acele mijloace de transport care indeplinescconditiile efectuarii unui transport civilizat, sa nu mai accepte sacalatoreasca inghesuiti, sa solicite eliberarea de bilete, sa pastrezeintegritatea bunurilor din mijlocul de transport utilizat.Iata insa si citeva masuri care, in opinia mea, ar conduce laimbunatatirea calitatii acestei activitati atit de importante in viatafiecarei urbe, astfel:1.Exercitarea atributiilor cu maximum de eficienta si competenta decatre Serviciul public de transport din subordinea Consiliului LocalMunicipal Braila. 2. Conducerea Primariei trebuie sa negocieze cu transportatorii totceea ce tine de conditiile in care se efectueaza transportul publicde persoane (calitatea autovehiculelor, trasee, calificareaconducatorilor auto, etc.), in conditiile respectarii stricte a legislatiei3. Innoirea totala a parcului auto si a tramvaielor din dotareaBRAICAR S.A., prin achizitii in sistem leasing.4. Stabilirea, impreuna cu toti transportatorii, a celor mai eficientetrasee pentru calatorii - cetateni si nu numai pentru societatile careactioneaza in domeniu, in baza studiului de trafic rutier inmunicipiul Braila, a carui aparitie treneaza de multa vreme, desielaborarea acestuia a fost aprobata prin hotarire de Consiliu Local.5. Reinfiintarea liniilor de troleibuz, pentru zonele care nu prezintaeficienta economica pentru transportatorii auto.6. Avind in vedere gradul sporit de risc, stabilirea prin hotarire deConsiliu Local, a unor conditii clare, obligatorii, inclusiv testarepsihologica, pentru conducatorii auto ce deservesc mijloacele detransport in comun.7. Introducerea caselor de marcat pe mijloacele de transport publicde persoane, dupa exemplul altor municipii din tara.8. Aplicarea cu fermitate a contraventiilor stabilite prin hotariri aleConsiliului Local de catre Politia comunitara9. Prezentarea in mass-media locala a celor mai elocvente situatiide incalcare a legislatiei din domeniu.10. Accesarea de bani europeni pentru modernizareainfrastructurii, construirea de parteneriate public - privat indomeniu, astfel incit cetatenii - contribuabili sa “simta” cit mai putincosturile necesare acestor investitii.Avind o obligatie morala fata de cei care au contribuit la edificareacontemporana a municipiului nostru - si ma refer la pensionari, cit sipentru cei care sigur vor continua aceasta activitate - si ma refer laelevi si studenti, se vor lua cele mai eficiente masuri de protectiesociala pe linia transportului public de persoane in municipiul Braila,deoarece, in acest moment nu se aplica decit criteriul virsteipentru calatoria cu tramvaiul pentru anumite categorii depensionari, aspect profund inechitabil fata de concitadinii nostri.




Categorie articol: 

Comentarii