Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Brăila va avea piste de biciclete, dar nu pe traseul dorit de opoziţia liberală

• la votarea bugetului pe anul în curs, majoritatea PSD din CLM a respins amendamentul unui consilier liberal, care voia alocarea a 500.000 lei pentru amenajarea unei piste de biciclete • în viziunea liberalilor, aceasta ar fi urmat să înceapă de la Promenada Mall şi să continue pe traseul Calea Călăraşilor - Piaţa Traian - Calea Galaţi - Bdul. Dorobanţilor - Bariera Călăraşi • conducerea Primăriei a atras, însă, atenţia că un astfel de traseu este imposibil, deoarece Calea Călăraşilor dar şi Bdul. Dorobanţilor au trecut recent prin proiecte de reabilitare finanţate cu bani de la Guvern sau Uniunea Europeană şi încă nu au ieşit din perioada de garanţie, deci nu se pot face intervenţii asupra carosabilului • în schimb, Primăria intenţionează să amenajeze o pistă de biciclete care să lege Parcul Monument de Grădina Mare, via Faleza Dunării • asta după ce Faleza va fi preluată de la AFDJ Galaţi şi va trece printr-un amplu proces de resistematizare şi modernizare, de la punctul trecere bac Stânca până la docurile Hercules • viceprimarul Jantea spune că sunt şanse ca un astfel de proiect să fie pus în practică în următorii 2 - 3 ani

 

La ora actuală, să circuli cu bicicleta pe străzile principale ale Brăilei presupune o doză mare de risc, din cauza traficului foarte aglomerat, a maşinilor parcate “în spic”, dar şi a şoferilor vitezomani, care depăşesc prin dreapta, trecând la limită pe lângă bicicliştii aflaţi pe marginea primei benzi. În oraşele civilizate din Europa, existenţa pistelor de biciclete anulează multe dintre riscuri. La Brăila, nu există la ora actuală nicio pistă de biciclete pe străzile municipiului, singurele trasee de acest tip găsindu-se doar pe câteva alei ale Parcului Monument.

Pornind de la această situaţie, consilierul municipal PNL Raluca Bucur a venit cu un amendament la votarea bugetului local pentru anul în curs, în cadrul şedinţei CLM de la începutul săptămânii, solicitând alocarea a 500.000 lei (5 miliarde de lei vechi n.n.) pentru amenajarea unei piste de biciclete. În viziunea consilierului Bucur, pista respectivă ar trebui să înceapă de la Promenada Mall, din satul Vărsătura, şi să continue pe traseul Calea Călăraşilor - Piaţa Traian - Calea Galaţi - Bdul. Dorobanţilor - Bariera Călăraşi. “Amenajarea unei piste de biciclete pe acest traseu ne este necesară tuturor, să evităm traficul şi, până la urmă, pentru sănătate”, şi-a argumentat consilierul liberal propunerea.

Înainte ca aleşii locali să voteze pentru menţinerea sau respingerea amendamentului, viceprimarul Alexandru Jantea a avut o poziţie destul de fermă, încercând să explice de ce amenajarea unei piste de biciclete pe un traseu care să cuprindă Calea Călăraşilor sau bulevardul Dorobanţilor nu este posibilă. În primul rând, Jantea a atras atenţia că amenajarea de către autorităţile municipale a unei piste de biciclete de la Promenada Mall până la Şoseaua de Centură nu este nici măcar legală, deoarece terenul în cauză se află pe teritoriul administrativ al comunei Chiscani. Apoi, viceprimarul a adăugat că pe Calea Călăraşilor nu se poate face o astfel de pistă, deoarece carosabilul a fost reabilitat de curând, cu bani de la Guvern, iar lucrarea încă este în perioada de garanţie. La fel se întâmplă şi pe bulevardul Dorobanţilor, reabilitat cu bani de la Uniunea Europeană, în cadrul unui proiect ce se află încă în perioada când sunt interzise orice intervenţii şi modificări. În altă ordine de idei, a mai precizat viceprimarul Jantea, Calea Călăraşilor este drum de categoria A, care asigură accesul înspre şi dinspre municipiu, iar ocuparea primei benzi de mers cu o pistă de biciclete ar fi complet inoportună, deoarece ar încurca traficul deja foarte aglomerat.

Argumentele lui Alexandru Jantea au fost suficient de convingătoare pentru majoritatea PSD din Consiliul Local Municipal, care a respins amendamentul liberalei Raluca Bucur, astfel că la bugetul pentru anul în curs nu a fost prevăzută suma de 500.000 lei pentru amenajarea unei piste de biciclete pe traseul avut în vedere de aceasta.

 

Cum vede lucrurile Primăria

În schimb, tot în cadrul şedinţei CLM de luni, 19 februarie, viceprimarul Jantea a precizat că Primăria are o în vedere o variantă proprie a unei piste de biciclete care ar urma să asigure legătura între Parcul Monument şi Grădina Mare, via Faleza Dunării. Aceeaşi pistă ar urma să continue şi pe bulevardul Independenţei. În viziunea actualei conduceri a municipalităţii, un astfel de traseu ar fi mult mai oportun, deoarece le oferă bicicliştilor posibilitatea să pedaleze prin zone mai puţin poluate şi cu o panoramă mult mai frumoasă. “Dacă mergi cu bicicleta pe Calea Călăraşilor, prin cartierul Viziru ce poţi să vezi în afară de blocuri şi multe maşini? Alta e priveliştea pe faleză, prin Grădina Mare şi chiar pe bulevardul Independenţei...”, ne-a declarat viceprimarul Jantea. Acesta spune că pista ar urma să vină în continuarea celor existente deja în Parcul Monument, să traverseze Bariera Călăraşilor şi să ajungă pe faleză pe la trecerea bac Stânca, apoi să “meargă” în paralel cu malul Dunării până în dreptul Grădinii Publice, după care să treacă prin Grădina Publică şi să continue prin Centrul Vechi până la bulevardul Independenţei.

Şi această variantă are, totuşi, două neajunsuri: În primul rând, după traversarea Barierei Călăraşilor, pista de biciclete ar trebui să continue, până la trecerea bac Stânca, pe ultima porţiune a bulevardului Dorobanţilor care a făcut parte din acelaşi proiect de modernizare pe bani europeni amintit de Jantea în cadrul şedinţei CLM. Deci trasarea şi delimitarea pistei nu este posibilă până când proiectul respectiv nu iese din garanţie, iar asta va mai dura câţiva ani buni, dat fiind că deocamdată nici măcar nu a fost făcută recepţia lucrărilor.

În al doilea rând, amenajarea unei piste de biciclete pe malul Dunării, de la punctul Stânca până la Baza Nautică este utopie pură, dat fiind că acea porţiune nici măcar nu este sistematizată, existând la ora actuală doar un drum de pământ ce se umple de noroi după fiecare ploaie. Referitor la acest aspect, viceprimarul Jantea ne-a declarat că Primăria intenţionează să acceseze bani europeni pentru un amplu proiect de reablitare a falezei brăilene, de la trecerea bac Stânca până la docurile “Hercules”. Pentru ca acest lucru să se poată întâmpla, mai întâi trebuie ca faleza să fie preluată de municipalitate de la Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi. “Primăria Brăila a iniţiat deja un demers în acest sens. În momentul de faţă, aşteptăm o decizie a Guvernului privind trecerea administrării falezei brăilene, de la AFDJ către Primărie. Sperăm ca răspunsul să fie pozitiv. Odată făcut transferul, vom face cerere de finanţare pentru fonduri europene, în aşa fel încât proiectul de reabilitare a falezei brăilene să înceapă cât mai repede, în cadrul exerciţiului financiar 2014 - 2020. Sunt şanse ca pe parcursul anului viitor, în 2019, să putem demara deja lucrările. În cadrul lucrărilor de sistematizare a falezei, ce vor începe de la trecerea bac Stânca, va fi cuprinsă şi acea pistă de bicicletă care le va oferi amatorilor de plimbare pe două roţi posibilitatea de a pedala pe malul fluviului”, ne-a spus viceprimarul Jantea. Acesta afirmă că proiectul de reabilitare a falezei va include şi porţiunea de taluz dintre capătul bulevardului Independenţei şi moara Violatos, care în prezent se află într-un stadiu avansat de degradare.

În ceea ce priveşte pistele de biciclete, în afara traseului menţionat de viceprimarul Alexandru Jantea, Primăria intenţionează să mai amenajeze una şi pe strada Grigore Alexandrescu din cartierul Radu Negru. Strada respectivă urmează să intre într-un amplu proces de modernizare ce vizează inclusiv linia de tramvai. Proiectul respectiv ar urma să fie finanţat tot cu bani europeni, însă nici acum nu se ştie exact când va fi demarat, deşi se vorbeşte despre el de câţiva ani.




Categorie articol: 

Comentarii