• măsura va afecta 2.000 de angajaţi, dintr-un total de 2.800 • este vorba despre salariaţii care asigurau activitatea operaţiunilor de producţie, care vor fi suspendate pe o perioadă de aproximativ 3 săptămâni, începând cu 1 august • totul, din cauza comenzilor tot mai puţine venite din partea clienţilor, informează Yazaki, care vede însă partea bună a lucrurile şi spune că asta le dă ocazia să facă o inventariere şi să realinieze capacitatea de producţie • angajaţii se gândesc însă la ce-i mai rău, cu atât mai mult cu cât remuneraţiile lor vor avea de suferit în urma acestor măsuri
Cel mai mare angajator privat din Brăila întâmpină probleme economice şi a anunţat că trimite oamenii în şomaj tehnic. Este vorba despre Yazaki, compania japoneză care produce cablaje, aparatură şi componente pentru industria auto. Angajatorul a dispus suspendarea a 2.000 de contracte de muncă, de la 1 august, din cauza comenzilor tot mai puţine venite din partea clienţilor săi. Asta a stârnit deja un val de nelinişte în rândul angajaţilor fabricii japoneze, care se tem să nu-şi piardă locurile de muncă. Oamenii se plâng că, din cauza numărului mic de contracte şi comenzi de lucru, compania a anunţat că linia de producţie va fi suspendată, iar asta înseamnă, implicit, şi venituri mai mici pentru salariaţi. Informaţia a fost confirmată ulterior şi de reprezentanţii fabricii Yazaki de la Brăila, care au transmis că este vorba doar despre o scădere, pe termen scurt, a volumului de comenzi şi că asta îi va ajuta totuşi să-şi realinieze capacitatea de producţie şi să-şi inventarieze stocul de produse existente în fabrică. Totul va dura în jur de 3 săptămâni, după cum mai spun reprezentanţii Yazaki, care au dat garanţii că fabrica îşi va relua complet activitatea de producţie, cel mai târziu în data de 21 august 2019. „Fabrica Yazaki din Brăila îşi suspendă operaţiunile de producţie pentru aproximativ trei săptămâni, începând cu 1 august 2019(...)Aproximativ 2.000 de operatori direct productivi vor fi afectaţi de această suspendare a producţiei. Totuşi, toţi ceilalţi care nu au legatură directă cu producţia, vor lucra program normal. Operatorii afectaţi vor fi plătiţi cu 75% din salariul lor pe durata suspendării producţiei”, a declarat Aura Cojocaru, manager HR Yazaki. Unii angajaţi recunosc că nu le pică bine tăierea remuneraţiilor, pentru că sunt îndatoraţi până peste cap la bănci şi speră să nu stea prea mult în şomaj tehnic. „Vă daţi seama că mi-e frică să nu-mi pierd locul de muncă. Nimic nu este sigur, iar lucrurile se pot schimba de la o zi la alta. Nu prea mai aveam comenzi, şi cred că de aceea. Nouă, oficial, nimeni nu ne-a spus nimic, de asta mă tem cel mai mult. Am bănuţii calculaţi în cele mai mici detalii, am casa de achitat. Nu ştiu ce mă fac, dacă va fi mai rău şi ne dă afară”, s-a plâns un angajat vizat de suspendare.
Totuşi, concedierile ar fi excluse, cel puţin deocamdată, pentru că în acest moment oficialii Yazaki vorbesc chiar despre noi angajări. Mai exact, reprezentanţii fabricii din Brăila informează că după reluarea activităţii vor face noi angajări a unui număr de 250 persoane, personal necesar pentru un nou proiect, la care se lucrează în acest moment. “Industria auto este de natură ciclică şi este supusă atât tendinţelor consumatorilor la nivel local şi global, cât şi condiţiilor economice. Volumele de comenzi fluctuează, iar compania trebuie să aibă flexibilitatea necesară pentru a se adapta rapid atât în condiţii de creştere cât şi de scădere a cererii clienţilor. Nu este ceva neobişnuit în industria auto globală de a suspenda temporar producţia pentru a se alinia la cererea consumatorilor”, a conchis managerul de resurse umane al Yazaki.
Inspecţia Muncii nu a fost anunţată
Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Brăila spun că nu aveau cunoştinţă despre suspendarea contractelor de muncă de la Yazaki, dar că acţiunea întreprinsă de fabrica japoneză este perfect legală. Mai mult decât atât, inspectorii de muncă explică faptul că lucrurile nu sunt atât de grave pe cât par a fi. „La noi nu a ajuns nimic, dar nici nu erau obligaţi să anunţe aşa ceva. La noi ajung doar concedierele colective, ori în acest caz vorbim de suspendarea contractelor (...)Într-adevăr, este o suspendare cu 75%, este vorba despre art.52 al.1. lit. C coroborat cu art. 53 din Codul Muncii. Înţeleg că ei au motivat acest lucru cu o reinventariere a capacităţii de producţie. Cred că vor să retehnologizeze probabil şi nu pot face asta cu persoanele de acolo”, a declarat Nicu Olteanu, şef adjunct Inspectoratul Teritorial de Muncă Brăila. Potrivit art. 52 (1) punctul c), contractul individual de muncă poate fi suspendat din iniţiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Însă nu trebuie trecut cu vederea că, potrivit prevederilor legale, perioada de suspendare a constractului individual de muncă trebuie să se încheie în momentul în care problema care a determinat-o a fost rezolvată. De asemenea, în cazul reducerii temporare a activităţii din motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade mai mari, respectiv ce depăşesc 30 de zile lucrătoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului. Potrivit Codului Muncii, pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare a activităţii, salariaţii implicaţi în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfăşoară activitate beneficiază de o indemnizaţie plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 52 alin. (3). Pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariaţii se vor afla la dispoziţia angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activităţii.
Amintim că investitorul japonez şi-a deschis fabrică la Brăila în toamna lui 2015, şi un an mai târziu avea deja 1.500 de salariaţi, pentru ca numărul lor să fie acum aproape dublu, respectiv de 2.800 de angajaţi. Mai trebuie amintit şi că instruirea personalului recrutat s-a făcut la fabrica din Ploieşti a firmei „Yazaki”, iar specializarea s-a realizat în Slovacia.
Investiţia a fost demarată din decembrie 2014, în zona Perimetrului II al Administraţiei Zonei Libere Brăila, chiar la intrare în oraş, pe şoseaua care vine dinspre Slobozia. Locaţia este aproape de Dunăre, cu acces la calea ferată, precum şi la Drumul European 584, aceste atuuri contând mult pentru alegerea Brăilei de către investitorul japonez. Yazaki este unul dintre cei mai importanţi furnizori mondiali pentru industria auto. Are sediul principal la Tokyo, iar principalele sale produse sunt cablaje de automobile, aparatură şi componente pentru industria auto. Yazaki este prezentă în 44 de ţări şi are peste 300.000 de angajaţi în întreaga lume.