• pasiunea pentru învățătură, transformată în premiul pentru cel mai bun rezultat brăilean la fizică, medalie de argint la informatică, medalie de bronz la fizică, premiul I la geografie, premiul II la biologie, premiul special la limba și literatura română • toate acestea sunt simboluri ale succesului obținut prin muncă și dedicație de olimpicii Școlii Gimnaziale ”Mihai Eminescu” • 11 elevi au demonstrat că ambiția și dăruirea transformă pasiunea în succes
La Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Brăila, educația înseamnă mai mult decât lecții și note. Aici se formează elevi talentați care excelează în diverse domenii, de la informatică și fizică, la literatură, geografie și biologie. Este locul unde excelența și talentul se întâlnesc pentru a crea povești inspiraționale. Olimpicii acestei școli sunt dovada vie a dedicării și muncii susținute. Ghidați de profesori dedicați și susținuți de părinți și comunitate, au obținut rezultate impresionante la olimpiadele școlare, reușind an de an să aducă premii și medalii, care le conferă prestigiu nu doar lor, ci și întregii comunități din Brăila.
Drumul spre succes: muncă, dedicare și sprijin
Succesul olimpicilor de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” nu este o întâmplare. Elevii și profesorii lucrează cot la cot, punând bazele unei pregătiri riguroase și temeinice.
„Pregătirea pentru o olimpiadă nu este deloc ușoară. Ne dorim să fim alături de fiecare elev care aspiră la performanță, să îi ghidăm și să îi motivăm. Succesul lor este și succesul nostru”, declară prof. Florentina Stan, mentorul echipei de fizică.
Cadrele didactice depun eforturi extraordinare pentru a le oferi elevilor resursele și suportul necesar pentru a se autodepăși. Profesorii lucrează cu aceștia ore întregi, adaptând metodele de predare și încurajându-i să își depășească limitele. „Suntem aici să îi sprijinim, să le fim ghid și să le oferim instrumentele de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul maxim. Pentru noi, olimpicii sunt mai mult decât elevi talentați. Sunt exemple de dăruire și determinare, iar noi suntem mândri să le fim alături în acest parcurs”, explică profesor Emilia Manea, care a contribuit la aducerea în școală a premiului special la olimpiada de limba română.
Povestea olimpicilor și medaliile câștigate
Povestea elevilor care s-au întors acasă cu rezultate remarcabile este una de neuitat. Elevii olimpici ai Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” au obținut rezultate remarcabile la olimpiada de lectură ca abilitate de viață, informatică, fizică, geografie, biologie și limba română.
În anul școlar 2023-2024, premiul pentru cel mai bun rezultat brăilean la fizică a fost atribuit elevului Ioan Alexandru Bănică, care a adus acasă și medalia de bronz la Olimpiada Națională de Fizică. ”Am participat la Olimpiada Națională de Fizică, etapa județeană, la recomandarea doamnei profesor Stan Florentina, unde am luat primul loc și m-am calificat la națională. La această etapă, care s-a ținut la Brașov, am avut o concurență numeroasă și pregătită. Mi-a plăcut că am cunoscut copii inteligenți, cărora le place fizica. Am ales fizica pentru că îmi place să rezolv probleme care pot fi transpuse în realitate folosindu-mi gândirea matematică și formulele învățate. Datorită susținerii profesorilor, a părinților, dar și a colegilor din școală, am reușit să obțin medalie de bronz. Le mulțumesc tuturor”, a precizat acesta.
Ștefania Iona Badea a obținut mețiunea I, cu al cincilea punctaj în ierarhia națională, la Olimpiada de Lectură ca Abilitate de Viață. Aceasta ne-a mărturisit de ce a ales limba română: ”Am ales Limba și literatura română deoarece mi se pare o materie complexă, ce trebuie studiată cu atenție, pentru a fi înțeleasă în întregime. Mi se potrivește acest domeniu, deoarece îmbină partea logică, respectiv gramatica, cu partea artistică, literatura. Este o specialitate ce mi se potrivește, căci nu îmi permite să mă plictisesc și îmi oferă oportunitatea de a mă exprima mai bine. Întotdeauna mi-a fost greu să mă integrez în societate, fiind mereu văzută drept „fata ciudată, diferită”. În timp, asta m-a făcut să mă închid foarte mult, fiindu-mi extrem de dificil să mă exprim în preajma altor oameni. Prin Limba și literatura română, simt că mi se redă libertatea de a mă exprima, căci îmi pot întipări gândurile, sentimentele și trăirile pe hârtie, fără ca nimeni să mă judece”.
Mentorul Ioanei, profesor Evelina Dumitrașcu, ne-a explicat că ”se poartă lectura, cititul, mirosul de pagină tipărită. Sunt la modă inteligența și creativitatea care se asortează cu oamenii deschiși, deștepți, pregătiți să gândească. Pe un astfel de podium este Ioana. Ioana este a cincea in ierarhia națională la Olimpiada de Lectură ca Abilitate de Viață”.
Elevii se pregătesc intens pentru aceste concursuri, adesea sacrificându-și timpul liber pentru a se dedica pasiunii lor. „Pentru mine, olimpiada este o oportunitate de a mă descoperi și de a-mi testa limitele. Am muncit mult, dar satisfacția rezultatului merită fiecare efort,” a mărturisit Matei Tudor Popescu, care a obținut medalia de argint la Olimpiada Națională de Informatică.
David Roxana-Monica este fascinată de geografie, așa cum ne spune chiar ea, ”pasiunea mea este geografia. Sunt o fire curioasă, îmi doresc să descopăr cât mai multe despre lumea înconjurătoare și să-mi dezvolt cultura generală. În ultimii doi ani, am participat la Concursul Național La Școala cu Ceas de la Râmnicu Vâlcea, luând Premiul I. De asemenea, am obținut Premiul I, cu 100 de puncte, la Concursul Național Terra la etapa națională, în clasele a VI-a și a VII-a. Aștept cu nerăbdare Olimpiada de Geografie de anul acesta pentru a-mi dovedi potențialul. Consider că este important să-ți descoperi pasiunea, să o dezvolți, să lupți pentru ea și să crezi în visul tău”.
Pasiunea pentru sistemul nervos i-a adus elevei Larisa Mușat Banu Panait premiul II la Concursul Național de Biologie. ”Sunt pasionată de tot ce studiază această materie, dar mai ales, de sistemul nervos cu numeroasele sale mistere, majoritatea încă neelucidate. Drumul a fost greu, am învățat să-mi înving temerile și am căpătat încredere și experiență. A fost un efort susținut, am învățat să am răbdare și să cred că pot face ceea ce mi-am propus. Obținând premiul al II-lea la nivel național cu un punctaj de 96 de puncte, am înțeles că biologia a devenit una dintre marile mele pasiuni. M-am documentat, citind informații suplimentare, față de cele oferite de manual, multe dintre ele fiindu-mi puse la dispoziție de doamna mea profesoară de biologie, profesor Victorina Ciomîrtan. Am citit numeroase articole în legătură cu organele de simț, glandele endocrine și am înțeles cât de complexă poate fi alcătuirea ființei umane. Cu toate că mă pregătesc pentru Evaluarea Națională, intenționez ca pe viitor să continui să particip la astfel de competiții. Consider că elementul cel mai important în reușita mea este faptul că mi-a plăcut aceasta știință care mi-a deschis orizonturi necunoscute de mine până atunci”, a ținut să ne precizeze Larisa.
Premiul Special pentru ”Orizontul Cultural” a fost obținut de Iasmina Maria Munteanu, care ne împărtășește din experiența ei: „După mențiunea specială obținută în anul 2023 la Cluj-Napoca, la Olimpiada Națională de Limba Franceză (ca urmare a pasiunii mele pentru cultura și civilizația franceză), în 2024 am avut bucuria de a mă fi calificat și la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română. După părerea mea, subiectele au avut un grad de complexitate ridicat. De aceea, satisfacția de a fi luat Premiul Special pentru «Orizontul Cultural» (singurul premiu special acordat la clasa a VIII-a) a fost cu atât mai mare. El recompensează pasiunea mea pentru lectură. Îmi place să citesc texte variate, care ne lărgesc și ne îmbogățesc orizontul cultural. De altfel, cred că în urma lecturilor, devenim, la rândul nostru, niște cărți umblătoare. Împărtășim astfel, celor care știu să ne citească, un crâmpei din frumosul nostru sufletesc. În plus, m-am bucurat că am reușit la proba orală, în ciuda emoțiilor, să elaborez un discurs expresiv și coerent, care a fost notat cu punctajul maxim”.
Paiovici Andreea, calificată la etapele naționale ale olimpiadelor de lingvistică și de limba neogreacă, ne precizează că ”am fost atrasă de lingvistică deoarece m-a fascinat modul în care limbile funcționează și faptul că pot să le descifrez singură. Limba neogreacă am început să o studiez tot din plăcere și am fost îndemnată să particip la olimpiadă de profesoara mea Anna Pandi de la Comunitatea Elenă din Brăila. Așadar, olimpiadele m-au pregătit pe plan academic și social, astfel încât mi-am dezvoltat capacitatea de analiză, dar am și cunoscut locuri și oameni noi”.
Pe lângă câștigarea medaliei de bronz și obținerea premiului pentru cel mai bun rezultat brăilean la fizică, Ioan Alexandru Bănică și Cristina Tăbârcă au făcut parte din lotul olimpic al Brăilei la faza națională a Olimpiadei de Religie, cultul ortodox. Ioan consideră că fizica nu ar trebui să stea departe de religie: ”fizica și religia caută, în feluri diferite, să înțeleagă realitatea. Fizica studiază legile universului, cum ar fi structura materiei, forțele fundamentale și cosmosull, iar religia explorează întrebări existențiale și spirituale, cum ar fi sensul vieții și natura divinității. Această olimpiadă a reprezentat pentru mine o provocare. Fără încurajările doamnei profesor Nicoleta Pîrgaru și ale părinților, nu aș fi reușit o asemenea performanță”.
Maria Andrada Ivanov și Maria Ilaria Mititelu au privit participarea la Olimpiada Județeană de educație socială ca pe o provocare. ”Participarea la această Olimpiadă a fost o experiență extrem de valoroasă pentru mine, atât din punct de vedere intelectual, cât și personal. Am realizat că provocările întâlnite m-au ajutat să cresc și să mă perfecționez, iar succesul obținut m-a motivat să îmi doresc să continui pe acest drum. Cu siguranță, vreau să particip din nou și să îmi îmbunătățesc performanțele.”, mărturisește Maria Andrada Ivanov.
Părinții, cei mai mari susținători
Părinții elevilor olimpici joacă și ei un rol esențial, oferindu-le sprijin emoțional și material, sunt cei care îi susțin în momentele de dificultate și îi încurajează să își urmeze visurile. „Suntem extrem de mândri de reușitele copiilor noștri și știm că sacrificiile făcute pentru pregătirea lor merită din plin”, afirmă un părinte al unui olimpic la informatică.
„Faptul că îi văd atât de motivați și că reușesc să obțină rezultate deosebite ne face mândri și ne dă încredere în viitorul lor”, spune mama elevei olimpice la limba română.
Viziunea olimpicilor pentru viitor
Pentru olimpicii de la „Mihai Eminescu”, olimpiadele sunt doar începutul unei călătorii de învățare. Ei visează să urmeze licee și facultăți de prestigiu, să își aprofundeze cunoștințele și să devină experți în domeniile lor preferate. „Olimpiada ne-a deschis noi perspective. Acum suntem mai motivați ca niciodată să continuăm să învățăm și să ne dezvoltăm”, spune Ioan, pasionat de fizică.
Ioana, eleva care s-a redescoperit prin lectură, ne-a explicat că ”prin participarea la aceste olimpiade, mi-am dezvoltat cunoștințele, am învățat să-mi stăpânesc mai bine emoțiile, care pot fi copleșitoare de cele mai multe ori, și am început să-mi conturez drumul în viață. Cu cât particip la mai multe concursuri, cu atât mă simt mai relaxată și, având experiență, reușesc să mă concentrez mai bine. Așa că, recomand cu inima deschisă participarea la concursuri, indiferent de domeniu, fiindcă, deși necesită mult antrenament și multă muncă în plus, rezultatele sunt pe măsură”.
Larisa a descoperit că biologia este o fereastră către înțelegerea complexității vieții. ”Cu toate că mă pregătesc pentru Evaluarea Națională, intenționez ca pe viitor să continui să particip la astfel de competiții. Consider că elementul cel mai important în reușita mea este faptul că mi-a plăcut această știință care mi-a deschis orizonturi necunoscute de mine până atunci”, ne transmite tânăra.
Chiar dacă nu a obținut nici un premiu, Andreea Ilie încurajează tinerii să participe la cât mai multe concursuri: ”Participarea la faza naţională a concursului George Emil Palade m-a învăţat foarte multe lucruri, am învăţat să am mai multă încredere în mine şi să muncesc mai mult. A fost o experienţă minunată ajungând la acel nivel şi o oportunitate de vis să pot arăta cât de mult iubesc biologia. Sunt nerăbdătoare să particip şi anul acesta. Încurajez ca orice copil să îşi urmeze visele şi să participe la concursuri sau olimpiade”.
Prin exemplul olimpicilor săi, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Brăila arată că munca, pasiunea și sprijinul comunității pot transforma visele elevilor în realitate, oferind o inspirație puternică pentru viitoarele generații.
”Noi ne bucurăm de toate rezultatele copiilor noștri, de orice nivel ar fi progresul lor, dar rezultatele acestor copii ne onorează și ne motivează să ținem ștacheta sus, să menținem tradiția de performanță a Școlii Gimnaziale ”Mihai Eminescu”, iar apartenența sub o formă sau alta la această școală te motivează să fii bun. Mai bun. Felicitări tuturor!”, conchide profesor Victorina Ciomîrtan, directorul școlii.