• au fost cuprinse în această analiză, pe baza datelor înscrise pe etichetele produselor, aproape 40 de produse de la 16 producători /distribuitori • din punct de vedere al conţinutul de proteine, cele care dau, dacă vreţi, calitatea finală şi gustul deosebit al untului, studiul a descoperit produse cu aproape ZERO proteine
Infocons a realizat un nou studiu cu privire la informaţiile ce se regăsesc pe etichetele produselor de tip unt, un aliment care se găseşte la loc de cinste pe masa românilor, mai cu seamă la micul dejun. În cadrul studiului au fost analizate 39 de produse, de la următorii producători/distribuitori: “Albalact”, “Auchan”, “Covalact” SA, SC “Koliba” SRL, “Dorna Lactate” SA, SC “Lacto Food” SRL, “Metro Cash&Carry Romania” SRL, “Friesland Campina Romania” SA, “Mega Image” SRL, SC “Sole Mizo Romania” SRL, SC “Prodlacta” SA, SC “Romania Hypermarche” SA, “Kaufland”, SC “Carmo-Lact Prod” SRL, SC “Simultan” SRL şi SC “Unicarm” SRL.
Din punct de vedere al conţinutului de proteine, cantitatea regăsită în produsele studiate s-a situat între 0,2 g (regăsită pe eticheta a 5 produse) şi 6g (un singur produs avea această cantitate), media fiind undeva la 0,74 g.
Din punct de vedere al grăsimilor şi al acizilor graşi, cantitatea de grăsimi din produsele studiate s-a situat între 40 şi 82,5 grame (40g este cea mai scăzută cantitate de grăsimi, regăsită în 3 dintre produsele studiate) media fiind de aproape 70,3 g. În ce priveşte acizii graşi saturaţi 44,11 grame este media acestor compuşi organici regăsiţi în produsele studiate, echivalentul a peste 60% din cantitatea de grăsimi a acestora.
La capitolul glucide-zaharuri studiul arată că 10% dintre produse nu au prezentat deloc glucide în componenţa lor, 1,6 grame este cea mai mare cantitate de glucide regăsită în produsele studiate, media fiind de 0,45 g.
Sarea este prezentă în mod natural în lapte, fiind unul din ingredientele principale ale untului. Cu toate acestea, arată studiul de faţă, valorile înscrise pe etichetă se situează numai între 0 şi 2g.
Cu privire la ţara de provenienţă a laptelui, originea sa animală şi procesul termic, acelaşi raport arată că aproape jumătate dintre produse au avut înscrisă pe etichetă ţara de provenienţă a laptelui, 66% din produse au avut înscrisă pe etichetă originea animală a laptelui şi 79% aveau specificat pe etichetă procesul termic în urma căruia au fost obţinute produsele.
InfoCons este o asociaţie pentru protecţia consumatorilor - unica organizaţie din România cu drepturi depline în “Consumers International” -, organizaţie de tip ONG, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.
Studiul face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atât pe piaţa romanească, cât şi pe cea europeană şi este derulat de InfoCons, pentru ca alegerea cetăţeanului consumator să fie facută în cunoştinţă de cauză.
Rezultatele complete şi detaliate ale studiului pot fi regăsite aici.
Mai trebuie precizat că pentru persoanele interesate, pe pagina web a InfoCons poate fi găsită o aplicaţie cu ajutorul căreia, odată descărcată gratuit pe telefoanele mobile, poate fi scanat codul de bare, oferind astfel acces la informaţii detaliate despre produsul respectiv.