Prin intermediul lor pot auzi de Brăila români de pretutindeni, pentru că primul este transmis în direct la TVR2, iar celelalte două evenimente sunt şi ele transmise în reluare de acelaşi post. Apoi, mai avem festivalul de teatru. Evenimentul promitea mult la început, avea anvergură europeană, atrăgea la Brăila mulţi actori şi regizori renumiţi, care aveau mereu ceva de spus societăţii prin intermediul artei lor. Câţiva ani, festivalul a scăzut calitativ, a pierdut din viziune şi din perspectivă, aşa că spectatorii din judeţele limitrofe au încetat să mai vină. Anul trecut festivalul a fost altceva, a adus şi gălăţeni în sălile de spectacol, iar noul director al instituţiei, Lucian Sabados, a promis că ediţia viitoare va fi şi mai bună. A mai apărut anul acesta şi Festivalul Internaţional de Jazz "Johnny Răducanu". O miză mare, pe care organizatorii au ştiut să o pună în valoare. Mai sunt şi alte evenimente importante, care se adresează iubitorilor de muzică populară, de muzică folk, de poezie. Toate bune şi frumoase, dar ca om ce participă prin taxele şi impozitele pe care le plăteşte la finanţarea tuturor acestor evenimente aş vrea să ştiu de ce sunt organizate. Doar pentru că brăilenii au nevoie de ele şi dă bine în campania electorală să ai în CV-ul politico-administrativ aşa ceva? Mi se parte totuşi o miză măruntă, iar lipsa unei strategii pe termen mediu şi lung devine din ce în ce mai clară şi mai păguboasă.
Vrem să punem Brăila pe harta turismului românesc? Parcă aşa sunau declaraţiile preşedintelui Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea Stancu. Atunci ne trebuie o strategie pe cel puţin patru, dacă nu 10 ori 20 de ani în această zonă. Şi poate că autorităţilor ar trebui să le fie clar ce fel de turism doresc. Cultural? Balnear? Brăila are oportunităţi şi pentru un domeniu, şi pentru altul, dar există bani ca să le susţină pe amândouă? În acest domeniu, al culturii, lucrurile se aşază mai greu şi e nevoie de mult mai mult decât bunăvoinţa de a organiza festivaluri interesante, cu succes la public. Trebuie folosite metode de marketing pentru promovarea festivalurilor pe plan naţional, trebuie creat contextul, realizată practic o salbă de festivaluri peste vară, astfel încât omul, oricând ar veni la Brăila, ar şti că are ce să vadă în zona culturală. Avem nevoie de infrastructură, de clădiri renovate, dar toate acestea înseamnă bani pentru proiecte, care să ne dea siguranţa că toate eforturile nu sunt în zadar şi că evenimentele culturale se articulează pe o strategie cu o ţintă şi cu o miză clară. În fond, avem nevoie de viziune. Altfel, toate aceste festivaluri nu duc nicăieri. Sunt un fel de junk-food. Ne plac, ne simţim bine pe moment, dar, de fapt, pe termen lung oraşul nostru nu primeşte mare lucru.