• pentru că “Black Friday” românesc nu respectă nici data în care ziua este marcată în Statele Unite ale Americii, ţara de origine a isteriei reducerilor, nici preţurile reale, ONG-ul sfătuieşte potenţialii clienţi pentru a nu fi păcăliţi • iar dacă se întâmplă asta, situaţia poate fi sesizată la InfoCons, dar şi le Protecţia Consumatorului
Marii retaileri online au stabilit ziua de astăzi, 15 noiembrie, pentru “Black Friday” românesc, deşi, în Statele Unite ale Americii, acolo unde ziua îşi are originea, este marcată, anual, în a patra zi de vineri din luna noiembrie.
“Black Friday”, în traducere “Vinerea Neagră”, este denumirea informală a zilei care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun, în Statele Unite ale Americii. Termenul a apărut prima dată în Philadelphia pentru a descrie blocajele de trafic în ziua de vineri, imediat după Ziua Recunoştinţei, celebrată anual în a patra zi de joi din noiembrie. Astfel, Black Friday este în a patra vineri a lunii noiembrie. În America, este cea mai aglomerată zi de cumpărături. În schimb, în România a fost preluat conceptul marilor reduceri şi aplicat ori de câte ori doreşte comerciantul. Astfel, au apărut “Black Friday” de vară, de iarnă, de primăvară, de toamnă, etc.
Pe lângă start-ul furat, reducerile uriaşe promise de marile magazine din România, sub acest pretext, s-au dovedit a fi, în unele cazuri din anii anteriori, doar păcăleli şi nu de puţine ori cumpărătorii s-au plâns pe reţelele sociale că au fost înşelaţi. În acest an, InfoCons, o asociaţie de consumatori neguvernamentală, a emis un comunicat de presă şi oferă sfaturi potenţialilor clienţi pentru a nu fi ţepuiţi.
Cum să evităm ţepele marilor reduceri de «Black Friday»
Iată sfaturile oferite de ONG: “Monitorizează timp de 30 de zile preţurile produsului pe care doresc să îl achiziţioneze, pentru ca reducerea să fie una reală. Verifică la momentul achiziţiei dacă produsul se află pe stoc. Verifică dacă preţul afişat este integral (conţine sau nu TVA). Fii atent dacă preţul include şi costurile de livrare ale produsului”. De asemenea, potrivit InfoCons, comerciantului îi revin câteva obligaţii, în ceea ce priveşte informarea corectă şi completă a consumatorilor. “Pe website-ul acestuia (al comerciantului-n.r.) trebuie publicate o serie de informaţii: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, potrivit comunicatului de presă.
Totodată, ONG-ul atrage atenţia că un produs redus nu înseamnă şi o reducere a drepturilor clienţilor. Ţepele magazinelor pot fi semnalate InfoCons, la numărul de telefon 021.9615 (apelabil din orice reţea fixă sau mobilă cu tarif normal în reţeaua Telekom), iar păgubiţii primesc ajutor pentru recuperarea daunelor morale şi materiale. Clienţii pot apela şi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, la numărul 021.9551.
Din acest an, au intrat în vigoare prevederile directivei europene PE-CONS 83/19 - Directiva 98/6/CE care introduce articole noi cu privire la reduceri, se mai arată în comunicatul de presă emis de InfoCons: “Articolul 6a (1) Orice notificare de reducere a preţului indică preţul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preţ. (2) Preţul anterior înseamnă preţul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preţ”.
Avem nevoie, într-adevăr, de produsele respective?
Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons, susţine că înainte de a cumpăra un produs pentru că are preţul redus trebuie să ne gândim dacă avem într-adevăr nevoie de el. “A început febra reducerilor, discounturilor, soldărilor, promoţiilor sau cum mai sunt denumite, pentru că nici nu mai ştim dacă suntem în faţa unei vitrine din România sau Anglia. Oare chiar avem nevoie de produsele respective? Sau doar ne bucurăm că facem o afacere la un preţ mic? Este oare o afacere? Să nu uităm că suntem consumatori şi toate aceste luminiţe şi oferte sunt menite să ne atragă doar, doar, mai cumparăm ceva. Ar trebui sa ne gândim dacă avem o nevoie reală şi necesară, să facem o evaluare a produsului respectiv şi să nu cumpărăm imediat, în urma unui impuls, în faţa unui mesaj de tipul «doar acum cu 70% mai ieftin», mai ieftin decât ce era realmente mai ieftin. Cel mai important este să nu uităm să ne uităm pe etichetă şi să o citim atent. Nu uita, indiferent de promoţie, ai aceleaşi drepturi. Un produs redus nu înseamnă şi o reducere a drepturilor tale. Black Friday, iniţial o seară a reducerilor, devine o vineri cam lungă, zile întregi, săptămâni sau chiar o lună”, a declarat Mierlea.