Dar în Brăila? Despre ce vorbim!? Chiar şi cu cohorta de caşcarabete, una mai împuţită ca alta, ce-i drept, şi tot sunt intervale orare în care zaci în staţie ca prostu' şi te uiţi cum îţi pleacă de sub nas maşină după maşină, mai mare sau mai mică. Iniţiatorul acesta cred că n-a mai călcat de multă vreme prin oraşul nostru, dacă a fost capabil să ignore atâtea realităţi. Sau îi ia pulsul numai din propriul autoturism. Căci cine circulă prin Brăila cu mijloacele de transport în comun, private sau ale municipalităţii, n-are cum să nu vadă ce serviciu de toată jena, ca să fiu elegantă!, ni se oferă, şi de unii, şi de alţii.
Braicar, o gaură neagră la bugetul local, e complet depăşit de situaţie. N-are mijloace suficiente, traseele şi le stabileşte numai în funcţie de profitabilitate, iar despre orar nici nu mă mai obosesc să vă reamintesc. E cu o mie de ani în urmă, pornind de la dotări până la modalitatea prin care înţelege să verifice corectitudinea clienţilor - greu mi-a fost şi încă îmi este să înţeleg umilinţa la care sunt supuşi călătorii în momentul verificării biletelor. De cealaltă parte, avem serviciul maxi - taxi. Nu cred că există bătaie de joc mai mare la adresa unui cetăţean. Dacă Braicar e cu o mie de ani în urmă, în maşinile ăstora şi omul de Neanderthal ar voma din staţie în staţie.... trecând peste evaziunea fiscală, tovărăşeala cu poliţiştii şi inspectorii RAR, înjurăturile din trafic, bermudele şoferilor şi şlapii lor frumos mirositori.
Cam dintre astea două au de ales brăilenii ... dar măcar au de ales.
Revolta noastră către calitatea acestor servicii ar trebui să se îndrepte, nu spre eliminarea unuia sau altuia. Dacă în condiţii de concurenţă, aşa neloială cum e, Braicar a dormit în bocanci şi s-a înglodat în datorii (încă nu am uitat cum a scăpat de ele, ca să poată achiţiona câteva autobuze noi), darămite să deţină monopolul! Brăila nu e nici Braşov, nici Sibiu, nici Cluj! Şi nici nu o să fie vreodată atâta vreme cât noi, brăilenii, nu vedem pădurea de copaci şi facem petiţii online, doar ca să întărâtăm masele, partidele, candidaţii, că tot e campanie.
De ce să nu facem petiţie pentru intrarea în legalitate a operatorilor de maxi-taxi, de ce să nu ne revoltăm când vedem starea deplorabilă a parcului auto - şi al unora şi al altora -, de ce să nu strigăm din toţi rărunchii: "Jos mafia din transportul de persoane!". Că asta e, oameni buni! O mafie care fură şi din Braicar, şi de la maxi - taxi! Să fim noi sănătoşi câte campanii electorale s-au susţinut şi cu bani la negru din transport. Altfel de ce credeţi că municipalitatea a închis ochii atâţia ani şi n-a făcut nimic, indiferent în mâinile cui au fost frâiele primăriei! I-a cocoloşit şi i-a mângâiat pe creştet şi pe unii, şi pe alţii, pentru avantajele pe care le-au obţinut de pe urma lor. Să fie clar!
Operatorii maxi-taxi - nu toţi, pentru că eu şi sunt o consumatoare a acestui serviciu şi am circulat şi în condiţii decente pe unele trasee - n-ar fi ajuns la gradul acesta de nesimţire dacă ar fi fost obligaţi să intre în legalitate. Fie s-ar fi conformat regulilor şi normelor, fie ar fi renunţat de la sine.
Cam asta e povestea! Mersul pe jos face bine. Dar, vă rog să mă credeţi, n-are Brăila trotuare suficiente pentru câţi brăileni vor fi nevoiţi să facă sport în drum spre şi dinspre şcoală ori serviciu, dacă maxi - taxi ar dispărea peste noapte din peisaj!