Nici pentru absolvenţii de gimnaziu examenul de anul acesta nu a fost uşor de trecut. Prinşi în scandalul subiectivă - predicativă, copleşiţi de dilema e-book - e-reader şi băgaţi în corzi de problemele de matematică, nici rezultatele lor nu au fost cele aşteptate.
Acum, ce să zic? Or fi fost dificile cerinţele, dacă şi fostului ministru al Educaţiei - ce-i drept interimar -, Liviu Pop, profesor de matematică, nu i-au ieşit socotelile la unul dintre subiecte nici după a treia încercare. A dat-o rău în bară când a fost rugat de jurnalişti să le explice cum se rezolvă. Dar la câte greşeli are în CV, cred că puteam să ne aşteptăm la asta. Acum, la fel de sincer, copilul meu, la 11 ani, lucrează la clasă la capul gol asemenea probleme, considerate cel mult de nivel mediu. De ce nu i-or fi ieşit ministrului calculele, nu ştiu să vă spun, dar bâlbâiala lui n-a dat deloc bine în ochii telespectatorilor. Şi, în general, nu dă bine în ochii românilor ceea ce se întâmplă la Ministerul Educaţiei de câteva luni încoace. Parcă special dau rateuri după rateuri, parcă special vor să ducă în derizoriu sistemul, dar şi conceptul de educaţie.
Păcat însă pentru miile de copii şi dascălii lor, care în ciuda tuturor problemelor care macină şcoala românească, se încăpăţânează să triumfe. Şi sunt copii care triumfă. Numai la Brăila, de exemplu, sunt 14 care au trecut acest examen cu media 10 şi alţi vreo 250 cu peste 9. În total, după calcularea mediei generale de admitere, în care este inclusă şi media generală din clasele V - VIII, avem 445 de copii care vor intra la liceu cu peste 9, din care 207 cu peste 9.50.
Bineînţeles, avem şi polul opus, o coadă a listei în care figurează în jur de 400 de copii care n-au reuşit să obţină nici măcar 5. Pe vreo 300 dintre ei i-a salvat media din V- VIII şi nu sunt declaraţi respinşi. Adică, din toamnă vor fi liceeni. Cum se vor descurca după ce la evaluare au luat 1, 2 sau 3, Dumnezeu cu mila! Ideea e că, peste 4 ani, ne vom întâlni din nou cu ei, râzând tâmp sau, după caz, plângând în hohote, că subiectele au fost grele şi că pur şi simplu Eminescu i-a surprins.
Dar nu e vina lor. Din punctul meu de vedere, acestor copii sistemul strâmb pe care e construită educaţia le fură viitorul. Îi condamnă la 4 ani de liceu, 4 ani în care nu vor face faţă cu niciun chip materiei, 4 ani care îi vor transforma în frustraţi, învinşi, copii problemă. Sistemul îi condamnă să piardă 4 ani din viaţă, la capătul cărora nu se vor alege cu nimic, nici cu o meserie, nici cu o diplomă, oricât de inutilă ar considera-o ei. Iar artizanul principal al acestui sistem este chiar actualul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu. Ce-a ieşit, se vede. Ce urmează... doar nu degeaba i s-a spus Abramburica Andronescu.