Pentru cine a văzut Master Planul complet (http://www.ampost.ro/fisiere/pagini_fisiere/14.10.01_Master_Plan_Report…) şi are cât de cât idee despre ce înseamnă autostrăzi, drumuri expres şi importanţa proiectelor de infrastructură pentru dezvoltarea economică a României, acesta este dezamăgitor. Pare făcut cam pe genunchi, axat mai degrabă pe ceea ce-şi doreşte actualul Guvern, nu pe ceea ce este necesar şi important pentru România, este plin de greşeli inadmisibile şi contradicţii inexplicabile.
Cât priveşte Brăila, lucrurile sunt clare: autostrada spre Buzău e de fapt drum expres - e drept că sunt de fapt două drumuri expres, unul spre Buzău şi altul spre Focşani, doar că niciunul nu este văzut ca prioritar, orizontul de aşteptare fiind cel puţin anul 2030. Podul peste Dunăre, celebrul pod pentru care PSD bătea chiar şi primul ţăruş în urmă cu vreo 10 ani, tot în preajma unor alegeri prezidenţiale, şi pentru care „găsise" recent chinezi nerăbdători să-l finanţeze, se va construi, la pachet cu drumul expres spre Tulcea şi Constanţa, undeva după anul 2030. Nu de alta, dar din moment ce am aşteptat 10 ani, mai putem aştepta liniştiţi încă vreo 20, nu-i aşa?
Iar interesul parlamentarilor români faţă de acest Master Plan este uriaş, dar - aşa cum anticipam zilele trecute - lipseşte cu desăvârşire. În afară de PDL-istul Alexandru Nazare şi de UNPR-istul Silviu Petrea, ceilalţi au absentat de la dezbaterea în Parlament a Master Planului. Oricum, nu sunt sigur nici măcar dacă cei doi parlamentari prezenţi au observat termenele de implementare a proiectelor care vizează Brăila, cu atât mai mult cu cât Nazare visează ca în cazul podului peste Dunăre să se facă repede cererea de finanţare către UE, pentru a fi construit primul (!!!). Apropo, prin 2030 este posibil ca nici măcar noţiunea de fonduri europene nerambursabile să nu mai existe. Ca să nu mai vorbim că, legat de exerciţiul financiar 2014-2020 al UE, banii alocaţi României ajung doar pentru finanţarea autostrăzilor principale din Master Plan (Sibiu - Braşov, Ploieşti - Braşov şi Piteşti - Craiova). Şi asta dacă UE aprobă aşa ceva, pentru că priorităţile stabilite la Bruxelles şi asumate şi de România sunt autostrăzile Piteşti - Sibiu, Ploieşti - Suceava şi Lugoj - Calafat - Craiova, cu totul altceva decât prevede Master Planul.
În plus, nu se specifică nimic legat de posibilitatea de finanţare din celebra acciză suplimentară la carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, introdusă de Guvernul Ponta cică pentru construcţia de autostrăzi. Aiurea! Banii s-au volatilizat prin buget, pentru pomeni electorale, pensii, salarii la stat şi alte ajutoare sociale.
Aşadar, luaţi-vă gândul de la podul şi autostrăzile sau drumurile expres din anul 2030, aşa cum trebuia să faceţi de mult, şi gândiţi-vă la lucruri ceva mai concrete. De exemplu, la ce o să faceţi în prima şi a treia duminică de noiembrie.