• studiul a vizat 39 produse de tip unt ce se găsesc pe rafturile magazinelor de la noi din ţară • au fost identificate astfel produse care aveau 58.8 grame acizi graşi saturaţi, aproape 70% din totalul grăsimilor produsului • cea mai mare cantitate de glucide regăsită a fost de 1.6 grame din care 50% au fost zaharuri
Asociaţia Naţională de Protecţia Consumatorilor - InfoCons a dat recent publicităţii un nou studiu realizat asupra a 39 produse de tip unt, produse sau distribuite de “Albalact”, “Auchan”, “Covalact”, “Koliba”, “Dorna Lactate”, “Lacto Food”, “Metro Cash&Carry România”, “Friesland Campina România”, “Mega Image”, “Sole Mizo România”, “Prodlacta”, “România Hypermarche”, “Kaufland”, “Carmo-Lact Prod”, “Simultan” şi “Unicarm”.
Iată şi principalele concluzii pe care le-au tras realizatorii acestui studiu:
Din punct de vedere al proteinelor
Cantitatea de proteine regăsită în produsele studiate s-a situat între 0,2g (regăsită în 5 dintre produsele analizate) şi 6g (regăsită într-unul din produsele studiate), 0.74g de proteine au avut în medie produsele studiate.
Din punct de vedere al grăsimilor şi al acizilor graşi
Cantitatea de grăsimi din produsele studiate s-a situat între 40 (regăsită în 3 dintre produsele studiate) şi 82,5 grame, media fiind de 70,29 g.
În ce priveşte cantitatea de acizi graşi saturaţi din produsele studiate, aceasta s-a situat între 4 grame (regăsită într-un singur produs din cele studiate) şi 58,8g (regăsită într-un singur produs din cele studiate), media fiind de 44,11 grame, echivalentul a peste 60% din cantitatea de grăsimi a acestora.
Din punct de vedere al glucidelor şi zaharurilor
Cantitatea de glucide regăsită în produsele studiate s-a situat între 0 şi 1,6 grame (din acestea, 50% adică 0,8 grame au fost zaharuri), iar 10% dintre produse nu au prezentat deloc glucide în componenţa lor, media glucidelor regăsite fiind de 0,45 de grame.
În ce priveşte cantitatea de zaharuri regăsită în produsele studiate, aceasta s-a situat între 0 şi 1g (cantitatea maximă fiind regăsită în 3 dintre produsele studiate), cu precizarea că 12% dintre produse nu au prezentat deloc zaharuri în componenţa lor, media stabilită fiind de 0,39 grame.
Din punct de vedere al sării
Sarea este prezentă în mod natural în lapte, unul din ingredientele principale ale untului. Cu toate acestea, valorile înscrise pe etichetă se situează numai între 0 şi 2g, cu precizarea că o treime din produsele anlizate au avut înscrise pe etichetă menţiunea de “fără sare”.
Cu privire la ţara de provenienţă a laptelui, originea sa animală şi procesul termic, 48% din produse au avut înscrisă pe etichetă ţara de provenienţă a laptelui, 66% au avut înscrisă pe etichetă originea animală a laptelui, iar 79% au specificat pe etichetă procesul termic în urma căruia au fost obţinute produsele.
“Unt pe pâine, în prăjituri, în diferite foietaje, putem chiar prăji cu unt. Folosim untul aproape zilnic, dar ştim că nu tot untul este la fel, avem diferite branduri, ambalaje, culori, însă ne-am gândit vreodată că pe lângă toate aceste diferenţe, inclusiv produsul este diferit? Aici nu discutăm doar de grăsime, ci şi de proteine, glucide, acizi graşi saturaţi sau sare. Trebuie să fim atenţi pentru că, mai ales în ultima perioadă, au apărut diferite produse care seamănă, din punct de vedere al ambalajului şi al poziţionării în raft cu untul, dar sunt de fapt paste tartinabile. Citeşte eticheta, informează-te şi scanează codul de bare cu aplicaţia gratuită InfoCons!”, a precizat Sorin Mierlea, preşedinte InfoCons.
InfoCons este o asociaţie pentru protecţia consumatorilor - unica organizaţie din România cu drepturi depline în “Consumers International” -, organizaţie de tip ONG, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.