Şi peste tot pe unde drumurile naţionale au fost reabilitate, au fost construite şi şanţuri şi rigole betonate de scurgere a apei pluviale, dar s-au construit şi podeţe de acces - de asemenea betonate - pentru fiecare curte prin faţa căreia trecea respectivul drum naţional. Chiar şi în cazurile în care proprietarul nici n-a avut iniţial un podeţ de acces sau nici măcar n-ar fi avut nevoie acum. Dar aşa e normal: din moment ce separi şoseaua de trotuar şi de gospodăria omului cu un şanţ de scurgere, trebuie să-i asiguri şi accesul din stradă în curte. Poate că peste un an, doi sau zece îşi cumpără maşină şi mai bine să aibă un podeţ construit deja, la standarde şi în parametrii tehnici care să nu ducă la înfundarea şanţului, decât să fie forţat să-şi construiască el unul, după cum îl taie capul. Prin urmare, toţi cei care locuiesc de-a lungul DN-urilor reabilitate au podeţe de acces, identice.
Ceea ce s-a întâmplat în satele din zona Ianca - respectiv asfaltarea unor străzi şi a unor trotuare, despărţite de un şanţ improvizat, săpat în pământ şi lăsat aşa, fără podeţe - nu este doar o situaţie anormală, ci o aberaţie inginerească. Este o bătaie de joc la adresa oamenilor din zonă şi o sfidare a logicii în proiectare şi execuţie în construcţii. Iar răspunsul primarului din Ianca, potrivit căruia nu au fost bani suficienţi, devine aproape revoltător.
De fapt, problema a pornit chiar din momentul realizării proiectului. Ce proiect de mântuială a fost ăla, care să nu prevadă măcar rigole betonate? De ce proiectul nu a prevăzut din start aceste rigole, ba chiar şi podeţe, astfel încât să se aloce finanţare şi pentru aceste lucrări esenţiale, mai ales că e vorba de un proiect în mare parte cu fonduri UE? Dacă ar veni cineva de la Bruxelles, să vadă cum s-au folosit banii europeni, i-ar cere înapoi, pentru că mă îndoiesc că UE ar fi de acord cu o asemenea bătaie de joc. Nu mă interesează cine şi cum a câştigat licitaţia (poate DNA să fie interesat) ori cine este primar acolo, dar cine a întocmit proiectul? Femeia de serviciu de la primărie? Cred că şi ea ar fi realizat că acele şanţuri, pline încă din construcţie cu pietre şi pământ, se vor colmata în scurt timp, mai ales dacă fiecare îşi face podeţ după cum îl taie capul ori bugetul.
Şi totuşi, valoarea proiectului a fost de 42 de milioane de lei, fără TVA - adică aproape 10 milioane de euro! O grămadă de bani pentru nişte fâşiuţe de asfalt late de 6,5 metri, puse pe câţiva kilometri de străduţe, şi pentru nişte trotuare firave, de 1 metru lăţime, plus amenajarea unei zone pietonale în Ianca. Mai ales că banii n-au ajuns nici măcar pentru marcajul rutier şi semnele de circulaţie, care se fac din bugetul local! Păi cu suma aceasta - repet: aproape 10 milioane de euro - s-ar construi vreo 3 kilometri de autostradă de câmpie, de vreo 27 de metri lăţime, cu o fundaţie de câţiva metri şi trei straturi de asfalt. Pe lângă marcaje, parapeţi, semnalizare, podeţe, rigole, gard de protecţie etc.
E greu de înţeles cum se face că şi atunci când ar trebui să se realizeze ceva bun, util şi de durată în judeţul acesta, lucrurile se fac de mântuială, în veşnica logică "las-o, bă, că merge şi-aşa!". La fel cum s-a întâmplat şi în cazul reabilitării Bulevardului Dorobanţi, a străzii Griviţa sau mai ales în cazul rampelor pentru persoanele cu handicap, construite pe Faleză. Autorităţile îşi permit asemenea "aroganţe". Şi deja parcă nu mai vorbim de o chestie pur românească, ci de una "brăilească". Să mai "brăilim" nişte zeci de milioane de euro, că oricum lumea tot pe noi ne votează, nu-i aşa?