Este şansa Brăilei să demonstreze prin argumente economice, dar şi de trafic, că legăturile de infrastructură cu Buzău, Galaţi şi Tulcea, deja incluse din 2012, în timpul mandatului meu de ministru, pe harta europeană, trebuie finanţate din fonduri nerambursabile", spune Nazare. Da, teoretic, toţi factorii politici brăileni de decizie ar trebui să lase deoparte orgoliile şi disputele de partid şi să se implice în această acţiune.
Practic, lucrurile vor sta cu totul altfel. În primul rând, nu cred că politicienii din actuala Putere centrală şi locală - PSD^UNPR^PC - vor susţine o asemenea iniţiativă, din simplul motiv că aceasta vine din partea opoziţiei. Ba chiar Nazare ţine să se mai şi laude cu "harta europeană" din timpul mandatului său. E clar că a început prost, dacă speră la sprijin din partea reprezentanţilor actualei puteri.
În al doilea rând, chiar şi de ar susţine-o, cine crede că vor fi băgaţi în seamă? Adică, probabil că fiecare parlamentar va susţine un proiect care trece pe la el prin judeţ, eventual prin terenurile pe care le are el cumpărate din timp. Dar când au avut "intrare" parlamentarii brăileni la "Centru", pentru a li se aproba vreo iniţiativă importantă de interes local? Cum ar putea fi Brăila băgată în faţa unor cereri făcute de baroni locali mult mai influenţi la Bucureşti decât Stancu - care oricum e arestat?
În al treilea rând, nici nu ştim sigur ce prevede Masterplanul General de Transporturi şi cât de prioritară este o autostradă Buzău - Brăila - Galaţi plus un pod peste Dunăre în viziunea celor care l-au întocmit - o firmă americană independentă, lider mondial în domeniu, care teoretic ar trebui să prezinte o situaţie obiectivă.
O asemenea autostradă şi un pod peste Dunăre în această zonă sunt foarte utile - deşi, mai logic, o ipotetică autostradă care să lege Brăila şi Galaţi de ipotetica autostradă Ploieşti - Buzău - Bacău - Suceava - Siret ar trebui să se conecteze mai degrabă în zona Râmnicu Sărat, pentru că astfel ar fi şi mai scurtă, deci ar avea costuri mai mici, dar ar asigura o mai bună legătură nu doar spre Bucureşti/Braşov, cât şi spre/ dinspre Moldova şi apoi mai departe, prin ipotetica autostradă Iaşi - Târgu Mureş, cu Ardealul. Evident, traficul dinspre Moldova ar fi astfel mai logic legat de Portul Constanţa, prin ipotetica autostradă Brăila/Galaţi - Constanţa, ce ar continua după pod. Asta dacă nu, pe lângă ipotetica Buzău - Brăila - Galaţi, nu va exista şi o ipotetică autostradă Focşani - Galaţi.
Dar despre ce vorbim de fapt? Doar despre o grămadă de autostrăzi ipotetice, care să străbată Estul şi Nord-Estul României, zone care acum nu au niciun kilometru de autostradă, nici măcar început. Şi, culmea, exact zona care, de 25 de ani încoace, votează cu ochii închişi PSD-ul. Ironic, nu?
Una peste alta, ne facem din nou iluzii deşarte (cine îşi mai face), în contextul în care Guvernul nu este capabil să finalizeze nici măcar principalul Coridor Pan-european de transport, ce leagă Constanţa de Nădlac. Miliarde de euro destinate autostrăzilor şi alocate României pentru perioada 2007-2014 rămân necheltuite din simplul motiv că actuala Putere nu a fost în stare, de doi ani şi jumătate, să demareze măcar proiectele prioritare în acest sens, gen Piteşti - Sibiu sau centura Bucureşti.
Da, ar fi logic şi minunat ca o autostradă să conecteze Brăila-Galaţi, cel mai aglomerat pol urban al ţării după zona Bucureşti - Ilfov, de restul lumii. Dar nu ştiu de ce am impresia că mai importante vor fi autostrăzile lui Dragnea (Bucureşti - Alexandria) şi Oprişan (Ploieşti - Buzău - Focşani). Noi încă n-avem baronul care să merite o autostradă a lui.