Una dintre noile taxe va fi o acciză suplimentară aplicată carburanţilor, idee pornită de la liberalul Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor până în vară, când a fost condamnat, în primă instanţă, la 5 ani de închisoare în dosarul "Transformatorul". Acest nou bir se va aplica pe lângă celelalte accize deja consacrate care privesc benzina şi motorina şi care oricum ar urma să crească de anul viitor, posibil chiar şi cu 21%.
Scopul declarat al acestei taxe este de colectare a unor bani cu care să se construiască o reţea de autostrăzi "prioritare" la nivel naţional, de circa 4.000 de kilometri în 15 ani, şi pentru care, altfel, statul n-ar avea resurse la buget. Un scop bun în sine, pentru care mulţi români ar fi dispuşi să scoată bani din buzunar: şapte eurocenţi pe litru, după cum a anunţat guvernul, deşi iniţial Fenechiu propusese 10 eurocenţi pe litru, plus o suprataxare pe kilometru a transportatorilor rutieri.
Noul bir constituie, de fapt, o reeditare a taxei de drum a lui Băsescu, de pe vremea în care acesta era ministru al Transporturilor, cel care a şi lansat sloganul "aici sunt banii dumneavoastră", scris pe panourile care informau şoferii ce drumuri se reabilitează cu banii obţinuţi din taxa colectată de stat. Aşa ar trebui să stea lucrurile şi acum: în periplul nostru pe şoselele patriei să întâlnim panouri pe care să scrie "Această autostradă se construieşte (ori s-a construit) din banii dumneavoastră".
Evident, fiecare român va dori şi va avea pretenţia să aibă autostrăzi pe la el prin zonă, din moment ce toată lumea cotizează la acest fond. Cum aproape era de aşteptat, aşa cum se întâmplă de fiecare dată când se ia o decizie majoră "la centru", zona Brăila - Galaţi este din nou neglijată. În planul lui Fenechiu, singura legătură printr-o autostradă a celor două oraşe (cea mai mare aglomerare urbană din ţară, după Bucureşti) este cu Râmnicu Sărat. Desigur, pe acolo se poate ajunge în nordul Moldovei, pe ipotetica autostradă Ploieşti - Siret, ba chiar şi spre vestul ţării, pe viitoarea autostradă de pe hârtie Bacău - Braşov, dar absolut necesară zonei ar fi fost o autostradă Brăila - Drajna, care ar fi asigurat astfel accesul atât spre litoral, cât şi spre capitala ţării, prin Autostrada Soarelui.
Nu ştiu dacă autorităţile locale de la noi ori parlamentarii de Brăila şi-au pus această problemă sau dacă vor avea vreodată puterea de negociere necesară pentru a modifica planul de autostrăzi ce ar urma să fie construite din noua taxă de drum.
Mai mult, ar trebui să ne temem că, de fapt, din această sumă la care vor contribui toţi şoferii nu se va construi nicio autostradă. Deja, ministrul marilor proiecte, Dan Şova, în subordinea căruia intră şi infrastructura rutieră, consideră că banii strânşi din această taxă de drum ar trebui folosiţi şi la întreţinerea actualelor drumuri. Mai exact, statul să nu mai cheltuiască nimic de la buget pentru mentenanţa acestora, iar întreg efortul financiar să fie aruncat în spatele celor care plătesc şi acum pentru asta. Nu de alta, dar atunci de ce mai plătim rovinietă?
Şi totuşi, marele pericol este altul: că banii astfel strânşi din scumpirea carburanţilor se vor duce, într-un final, pe ceea ce se pricepe cel mai bine guvernul să facă: pomeni electorale, de genul pensii majorate, salarii pentru bugetarii angajaţi politic, ajutoare sociale şi multe asemenea măsuri "economice". Nu de alta, dar urmează din nou un an electoral, iar tentaţia e mare. În acest caz, mi-aş dori ca beneficiarii acestui tip de pomeni să umble pe stradă cu tricouri pe care să fie inscripţionat "Aici sunt banii dumneavoastră".