Mergi la conţinutul principal

Ziua Drapelului

14

iunie este Ziua Drapelului in Statele Unite. Nu e o sarbatoare nationala. Nu sint mai multe steaguri arborate decit de obicei (asta si poate

din cauza ca steagurile americane sint arborate aproape la saturatie de-a lungul intregului an). Cei mai multi nici nu si-ar aminti de ea,

daca nu ar auzi la radio sau daca magazinele nu ar folosi-o pentru inceperea reducerilor de preturi avind in vedere ca e atit de aproape de

Ziua Nationala. Si cu toate astea, drapelul national este foarte important pentru americani, ca si pentru orice alt popor din lume, cu

consecinte mai mult sau mai putin bune.
Nu cred sa fie simbol mai puternic decit drapelul national. in timpul protestelor impotriva

razboiului din Vietnam, steagul american a fost ars de catre protestatari. Iar mai incoace, in timpul protestelor impotriva legilor

imigrarii, niste elevi de liceu au arborat steagul mexican deasupra celui american, care era asezat cu susul in jos. Nu e clar daca elevii

erau mexicani, mexican-americani, legali sau ilegali, dar imaginea a circulat in lanturi de email-uri, provocind indignare in rindul acelora

dintre americani care erau deja in favoarea ridicarii unui zid la granita si expulzarii tuturor imigrantilor ilegali. Chiar si simpatizantii

cauzei imigrantilor sud-americani au gasit acel act a fi fost nepotrivit, pentru ca nu se cuvine sa denigrezi drapelul unui popor daca nu

vrei razboi cu acel popor si pentru ca atunci cind esti musafir intr-o tara nu ii declari razboi propriei gazde.
Pe vremea copilariei a

trebuit sa recit Juramintul de Credinta (Pledge of Allegiance) Drapelului Statelor Unite ale Americii (si Republicii pe care o reprezinta, o

singura natiune, sub Dumnezeu, indivizibila, cu libertate si dreptate pentru toti). in anii din urma, Juramintul a fost criticat atit pentru

recunoasterea fortata a unui Dumnezeu, care poate nu e impartasita de toti, cit si pentru principiul general al indoctrinarii copiilor. Sint

oameni care nu sint de acord cu politica SUA si care gasesc ca aceasta profesiune de loialitate ar trebui sa fie voluntara si nu

fortata.
Mai apoi, drapelul american a devenit la moda. Acum citiva ani, si chiar si acum inca, e la moda sa ai steagul pe imbracaminte.

Birkenstock a pus in vinzare sandale cu steagul pe ele, bluzele cu steag erau pe peste tot, posete cu steagul facut din petice erau pe mai

toti umerii. Dar steagul american nu e la moda numai in America. E foarte sic acum si in Japonia, desi din motive diferite decit in America,

cred eu. Acolo, el reprezinta internationalizare si cosmopolitanism. A vorbi engleza poate da celui in cauza statut social

instantaneu.
Steagul american reprezinta pentru alte popoare lucruri pe care americanii nici nu si le imagineaza: libertate, putere,

bogatie, imperialism, generozitate, tehnologie... Ceea ce e sigur insa e faptul ca restul lumii nu impartaseste admiratia aproape de cult pe

care americanii o au pentru propriul steag nici macar pentru propriul lor drapel. Poate ca in vara asta, aceasta atitudine se va schimba

odata cu inceputul Cupei Mondiale la fotbal, iar oameni de pretutindeni vor face galerie pentru echipele lor nationale. Iar aceia ale caror

echipe nu s-au calificat isi vor indrepta, poate, loialitatea catre un alt popor si catre drapelul lui. In fond, oare ce reprezinta oare un

steag daca nu spirit sportiv, indeminare si solidaritate? Pare a fi putin, dar e, oare, altceva mai important pe lume?

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro