Mergi la conţinutul principal

Vivat, cresceat, floreat, Primare!

Neputincioşii, schilavii, infirmii umanităţii au apărut întotdeauna din neant, acompaniaţi de un cor întreg de pramatii, legaţi vârtos între şinele miliardelor de dosare mincinoase, apoi s-au instalat unde nu le era locul. Odată instalaţi, au trecut rapid la treabă: au transformat "locul", sub imperiul forţei, după chipul şi asemănarea lor. De unde - vă veţi întreba - atâta putere şi perseverenţă diabolică în a strâmba, schimonosi, desfigura totul? Răspunsul e simplu: din resentiment. Oamenii de care vorbim, înspăimântaţi de complexitatea şi frumuseţea unei lumi a cărei raţiune de a fi nu o înţeleg, au păşit în viaţă cu o privire piezişă şi un singur gând: să distrugă tot ceea ce îi umilea, să simplifice până la dispreţ tot ceea ce nu pricepeau, să înlăture până la extincţie tot ceea ce îi refuza.

Distanţa de la "teorie" - comprimată fugitiv în fragmentul de mai sus - la "practică" se scurtează semnificativ şi beneficiază de puterea exemplului atunci când spunem că ne aflăm în Brăila condusă de Aurel Simionescu. Ceea ce se întâmplă astăzi la Teatrul "Maria Filotti" nu este un scandal, nicidecum, ci expresia desăvârşită a unui primar care, privit în toată goliciunea lui, nu poate decât să înfioare prin primitivismul percepţiei, prin "simplitatea" grosolană a gândirii, prin maniera îndoielnică, ezitantă şi obtuză a modului de a se apropia de oameni şi lucruri, prin uscăciunea simţirii, prin imobilitatea categorică a minţii. Pentru un om detaşat total de orice mişcare interioară, Aurel Simionescu, în privinţa Teatrului, îşi face "treaba", dar pentru un om care doar intuieşte ce tezaur masiv stă la baza acestui formidabil instinct de a pune fiinţa în scenă, Simionescu nu este decât un studiu de caz pe marginea unei patologii care a întunecat România vreme de câteva decenii.

Experimentul a dat rezultate remarcabile. Inteligenţa sufletească a fost extirpată din logica socială, iar Aurel Simionescu ne stă în Primărie ca o mărturie arzătoare, ca o torţă vie.

În Teatrul "Maria Filotti" lucrurile s-au clasat de mai mult timp. Momentul culminant şi decisiv a fost ieşirea din "scenă" a Veronicăi Dobrin. După o extraordinară prestaţie, aflată în echilibrul epuizant dintre discernământul artistic şi temperamentul pedagogic, Veronica Dobrin face o propunere pentru succesiunea directorală: regizorul Radu Nichifor. O propunere firească, raţională, perfect asimilată logicii interne a Teatrului. Când Veronica Dobrin a făcut o asemenea propunere a avut în vedere nu numai formulele de natură politică, calculele contabile sau abilităţile de relaţionare cu monstruosul aparat administrativ, ci şi acele nuanţate, sofisticate tensiuni ce alimentează un teatru, chestiuni aparent volatile, greu de montat în principii irevocabile, mostre de alteritate şi personalitate artistică de neînţeles pentru oameni încremeniţi în propria lor suficienţă. Aurel Simionescu avea de ales între două variante: a) să fie bine intenţionat, adică să aibă încredere într-un om care dovedise în ani buni că se pricepe la mai mult decât la a întocmi nişte pontaje; b) să nu fie bine intenţionat şi să încurce, până la indistinct, lucrurile, în felul lui caracteristic. Şi răspunsul a picat implacabil: NU!

Evident că Aurel Simionescu, atunci când a spus "Nu!", nu l-a avut în vedere pe Radu Nichifor ca persoană, probabil că primarul nostru nici nu crede că omul ar fi o persoană. El a spus un "Nu!" îndârjit unui anumit fel de a fi, unui anumit mod de a concepe lumea, de a simţi, a spus "Nu!" tuturor acelora pe care-i reprezenta Radu Nichifor, adică artiştilor. "Să se ocupe de problemele artistice...", a spus domnul primar. O adevărată replică, dar nu de teatru, ci de documentar care ar trebui să ne terifieze.

Una peste alta, la Brăila funcţionează tot celebrul, absurdul şi grotescul "Tot înainte!".

La ora când închei acest editorial aflu şi cine va fi noul director. Numele lui este Mircea Bodolan şi absurdul capătă amplitudine, căci Mircea Bodolan chiar e artist şi, pe deasupra, cred eu, deloc dispus să pună în aplicarea planulul magnific al Primăriei. Dar cred că se va trece şi peste acest mic "hop", iar Simionescu va vedea şi Teatrul intrat pe marea turnantă a aglutinării absolute.

Vivat, cresceat, floreat, Primarum Magnum Aurică!

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro