Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Vard Brăila - 80 de ani de construcţii de nave

1940 – Începutul

8 mai 1940 este “ziua de naştere” a şantierului naval din Brăila pe actualul amplasament. Numele iniţial: Şantierul Naval “România” - Societate Anonimă Română. Capitalul: 10 milioane lei “deplin vărsaţi”. Amplasarea: comuna “Radu Negru”. Numărul de salariaţi: 65 de lucrători, un inginer “naval” şi un maistru “cu experienţă”. Scopul întreprinderii: “Va construi şi repara vase plutitoare pentru râuri, fluvii şi mare”. 

Practic, şantierul a luat fiinţă pentru că începuse războiul şi se prefigura o mare cerere de nave de luptă. Astfel, activitatea şantierului în primul an (1940) a cuprins: construcţia a 65 lotci armate şi a 2 bărci-scafandru pentru Marina Regală, transformarea unui şlep în cazarmă, transformarea a 3 şlepuri în tancuri, construcţia a 785 trepiede de mitralieră.

 

1961 – Înfiinţarea întreprinderii Şantierul Naval  Brăila

În 1955, şantierul a primit denumirea “1 Mai”.  

Pe 1 ianuarie 1961 are loc “ataşarea” la Şantierul “1 Mai” a şantierului “Viitorul”. Acesta era un atelier naval, înfiinţat încă din 1916, unde a funcţionat o şcoală de ucenici navalişti. 

Se constituia astfel Şantierul Naval Brăila.

 

1966 – Prima navă sudată integral

În 1949 a fost construit primul tanc petrolier de 1.000 de tone, prin nituirea tablelor filă cu filă.

După 1951, se introduce, treptat, sudura la executarea corpurilor de navă.

În 1966 este lansat primul şlep cu suprastructură de 1.700 de tone sudat integral.

 

1974 – Livrarea primului cargou de 4.500 tdw

După 1972, şantierul a începit construirea de cargouri de 4.500 tdw (serie de 48 de nave) şi 7.500 tdw (serie de 32 de nave). 

În perioada următoare (1981–1985), s-a trecut la construcţia de nave unicat şi de serie mică: nave de pescuit oceanic, tancuri de ulei vegetal de 4.400-9.000 tone, remorchere.

 

2003 – Modernizarea  şantierului

În februarie 2003, societatea a fost preluată de renumitul concern norvegian AKER YARDS, care cuprindea la acea vreme 17 şantiere navale în întreaga lume. Denumirea societăţii se schimba în Aker Brăila. 

De la aceasta dată, acţionarul majoritar a trecut la modernizarea şantierului, investind peste 25 milioane de EURO in aceasta acţiune. S-a construit o staţie de uscare-sablare-vopsire complet nouă, s-au achiziţionat maşini de debitat cu plasmă de mare randament şi aparate moderne de sudură, au fost modernizate liniile de secţiii plane, de panouri şi de tubulatură şi cala de lansare, au fost achiziţionate echipamente şi soft pentru proiectare asistată de caculator.

O altă serie de investiţii a avut ca scop refacerea infrastructurii societăţii. S-au construit noi hale de producţie, au fost reabilitate toate clădirile industriale şi toate vestiarele şi grupurile sociale din societate, au fost amenajate parcări şi depozite noi, au fost reamenajate drumurile uzinale şi punctul de intrarea în societate. 

 

2006 – Inaugurarea Centrului de Instruire

În septembrie 2006, s-a inaugurat Centrul de Instruire.

Acesta a calificat pănă astăzi un număr de 1.200 de tineri în meseriile: sudor, lăcătuş construcţii navale şi tubulator.

Alţi peste 1.300 de tineri de la şcolile profesionale din Brăila au făcut pra ctica în acest Centru şi în secţiile din şantier.

 

2009 – Serie de 5 remorchere cu clasă de gheaţă pentru Marea Caspică

A început construirea primei nave din seria de 5 nave complet echipate, tip împingător-remorcher cu clasă de gheaţă pentru Marea Caspică.

Lungimea: 65,10 m, lăţimea: 16,40 m, înălţimea la puntea principală 4,40 m. 

Beneficiar: firma JSC Circle Maritime Invest.

 

2016 –  Serie de 9 nave complet  armate  pentru  transport module

S-a dat startul la construcţia unei serii de 9 nave complet echipate pentru transportul de module industriale pe Marea Caspică.

Beneficiari: firmele Kazmortransflot şi Topaz Energy and Marine.

 

2018 – Tăierea primei table la nava “Yara Birkeland”

Ca parte a grupului FINCANTIERI, şantierul a intrat în anul 2018 pe piaţa navelor de croazieră şi a navelor cu propulsie electrică. În decembrie 2018, s-a tăiat prima tablă la prima navă din lume cu propulsie 100% electrică şi cu comandă de la distanţă. Nava a plecat din Brăila în aprilie 2020.

 

2019 – Tăierea primei table la Podul peste Dunăre

Şantierul naval din Brăila şi-a schimbat numele de mai multe ori de-a lungul vremii, dar şi-a păstrat obiectul de activitate: construcţia de nave.

Totuşi, la 80 de ani de la înfiinţare, şantierul este puternic implicat în construcţia Podului peste Dunăre.

 

2020 – Realizarea primului bloc al Podului peste Dunăre

Pe 30 martie 2020, din hala Corp a Şantierului naval a ieşit blocul central al Podului peste Dunăre.

Acesta este primul din cele 86 de blocuri care vor constitui tablierul podului şi care vor fi realizate în şantier.

 

2020 – O nouă etapă de modernizare a şantierului

Printr-o fericită coincidenţă, împlinirea celor 80 de ani de existenţă a şantierului corespunde cu finalizarea unei noi etape de dezvoltare a acestuia.

Astfel, în anul 2019, a început un amplu proces de investiţii în şantier, care continuă în 2020 şi care cuprinde, printre altele:

- Construţia unei hale mobile de producţie formată din 5 module independente care pot funcţiona în configuraţii de  două, trei sau cinci;

- Achiziţionarea şi montarea a 4 macarale de 100 tf fiecare;

- Modernizarea calei de montaj şi a calei de lansare;

- Mărirea şi întărirea transbordorului pentru creşterea capacităţii de lansare.

Valoarea totală a acestor investiţii se ridică la peste 40 de milioane de euro!

Dar cea mai importantă resursă a şantierului a fost şi este formată din oameni. Angajaţii sunt cei care fac astăzi din Şantierul Naval un nume de prestigiu în Brăila, în Româmia şi în Europa.

Şantierul naval din Brăila intră în deceniul 9 de existenţă întinerit şi modernizat, adică pregătit pentru competiţia de pe piaţa de nave. 

Să-i urăm, în buna tradiţie a navigatorilor, “Vânt din pupa!”.




Categorie articol: 

Comentarii