Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Triumf pe scena Teatrului "Maria Filotti"

In cadrul Cursurilor de Maiestrie Artistica "Master Classes" oferite de soprana Mariana Nicolesco, vineri, la Teatrul "Maria Filotti" s-a cintat Tripticul "Il Tabarro", "Sour Angelica" si "Gianni Schicchi" de Giacomo Puccini, iar simbata a avut loc conferinta sustinuta de dr. Stephan Poen, intitulata "Mariana Nicolesco si eroinele pucciniene".
Pe tot parcursul serii de vineri au fost ropote de aplauze pentru fiecare dintre cele trei opere ce compun Tripticul puccinian. De asemenea, sala a apreciat triumful intregii companii si pe fiecare interpret in parte.
Astfel a fost celebrata la Braila, in teatrul in care Hariclea Darclee debuta la 1881, memoria marelui compozitor, caruia legendara soprana i-a fost muza si interpreta, astfel a fost onorat Anul International Puccini, la un veac si jumatate de la nasterea celui mai important compozitor de opera postverdian.
Renumitul Triptic puccinian prezentat la Braila s-a bucurat de un mare succes inca de la premiera sa absoluta la Metropolitan Opera din New York, in 1918.
Il Tabarro (Mantaua) este povestea pasionala, sfirsita in tragedie, a unor marinari de pe fluviul Sena. Michele (Cristian Boldorea), proprietarul barjei isi iubeste sotia, Giorgetta (Aurelia Florian). Ea il respecta, dar povestea lor de dragoste s-a sfirsit dupa pierderea unicului fiu pe care l-au avut. Cu timpul, Giorgetta se indragosteste de Luigi (Liviu Iftene), care nu mai suporta s-o imparta cu sotul ei. La o intilnire nocturna a celor doi iubiti, Michele descopera tradarea, il infrunta pe rival si-l sugruma, lasindu-l sa cada de sub mantaua sa atunci cind apare Giorgetta.
Nu mai putin teribil este destinul Suorei Angelica (Aurelia Florian), trimisa la manastire de familia nobila din care provine, pentru a stinge scandalul legat de nasterea fiului ei ilegitim. De sapte ani traieste printre maici, asteptind vesti de la familie si de la fiul ei. Surpriza, iata ca soseste Zia Principessa (Diana Balate), matusa sa. Dar nu pentru a o consola, ci pentru a-i adinci rana din suflet. Ea ii impune sa semneze un act de renuntare la averea familiei in favoarea surorii sale, Anna Viola, care se va marita. Ii spune ca fiul ei a murit cu doi ani in urma. In disperarea ei, Suor Angelica cinta una dintre cele mai tulburatoare arii pucciniene, Senza mamma (Fara mama), isi prepara o otrava din plante si se stinge, rugind-o pe Fecioara Maria s-o ierte pentru acest pacat.
Daca in "Il Tabarro", Puccini evoca promiscuitatea portuara si conflictele pasionale violente, iar in "Suor Angelica" universul unei morale fondate pe lipsa de omenie si pe o cruzime fara seaman, "Gianni Schicchi" este o opera comica.
Buoso Donati, un bogat florentin, si-a dat obstescul sfirsit. Familia reunita il vegheaza si-l jeleste, fiecare si impreuna dindu-se de gol ca nu se gandeste, de fapt, decit la partea de mostenire pe care vrea s-o obtina. Testamentul a disparut si se spune ca Buoso ar fi lasat toata averea calugarilor de la o manastire. Zvon confirmat cind acesta e, in fine, gasit. Rinuccio (Liviu Iftene) sugereaza sa fie chemat imediat nastrusnicul Gianni Schicchi (Cristian Boldorea), singurul care-i mai poate salva. Convins de fiica sa, Lauretta (Aurelia Florian), printr-o alta celebra arie: O, mio babbino caro (O, taticul meu drag), el intra in actiune, falsifica testamentul, pacalindu-i pe medic si pe notar (ambii interpretati de Alex Soare), ca si pe rude, atribuindu-si averea defunctului si facindu-i fericiti pe fiica sa Lauretta si pe Rinuccio, care se iubesc. Personaj real, mentionat de Dante in Infernul, Gianni Schicchi, are ultimul cuvint: "Spuneti si voi, cinstita lume, dac-averea lui Buoso putea nimeri mai bine. Pentru aceasta operatiune m-au trimis in Infern. Fie. Dar cu voia marelui Dante, daca azi v-ati amuzat, gestul sa-mi fie iertat".
Aplaudati la scena deschisa pentru decorurile si regia celor trei opere intr-un act au fost Alexandru Petrescu, pentru acompaniament, maestrul Ovidiu Mezei, ca si dirijorul Ciprian Tutu, impreuna cu Krisztina Chripko, Tiberia Naghi, Andreea Gurguiatu, Robert Marcas, Joszef Balint, Sergiu Punga, si, bineinteles, Mariana Nicolesco, initiatoarea si coordonatoarea evenimentului.

Conferinta muzicologului dr. Stephan Poen, ascultata cu interes de intreaga suflare

In introducere la conferinta pe tema "Mariana Nicolesco si eroinele pucciniene", sustinuta de dr. Stephan Poen, celebra soprana a spus ca acesta "va revela unele dintre nenumaratele elemente care constituie arsenalul unui artist liric angajat, in aspiratiile sale, pe frontul perfectiunii". Conferinta, totodata savanta si colocviala, ilustrata cu proiectii video si cu unele inregistrari audio prezentate pentru prima data in Romania, a incintat publicul. Complexitatea si rigoarea analizelor stilistice si fonologice oferite de dr. Stephan Poen, din care am aflat secretul succesului operelor lui Puccini si al interpretarilor Marianei Nicolesco, si anume sublimarea prin belcanto a verismului, a fost pe parcurs marcata de unele comentarii pline de savoare ale marii te, care o avea ca invitata pe soprana Maria Slatinaru-Nistor, renumita interpreta pucciniana la rindul sau, despre care a vorbit in cuvinte elogioase.




Categorie articol: 

Comentarii