Mergi la conţinutul principal

Sute de mii de apeluri false la 112

Desi 112 este un numar de urgenta care trebuie apelat numai atunci cind o persoana are o problema de viata si de moarte, mii de braileni continua sa sune la acest numar doar pentru a se distra. Majoritatea sint tineri teribilisti, lipsiti de educatie, care probabil au prea mult timp liber si care nu constientizeaza faptul ca in timp ce ei fac glume proaste, unele persoane au cu adevarat probleme si solicita sprijinul institutiilor abilitate sa intervina pentru apararea vietilor si bunurilor.
Pe parcursul anului 2007, la Biroul 112 Braila s-au inregistrat peste 570.000 de apeluri, dintre acestea, mai putin de 85.000 au fost reale, restul fiind alarme false sau chiar injurii aduse operatorilor. In procente inseamna ca 85% dintre apelurile primite in cursul unei luni sint false, si numai 15% reprezinta urgente, dintre acestea 5% fiind apeluri de informare. Fie ca suna de curiozitate, sa afle cum functioneaza sistemul, sau pentru ca pur si simplu nu au ce face si vor sa vorbeasca cu cineva, falsii informatori sint de obicei "mirositi" de operatoare, care nu au nevoie decit de citeva secunde pentru a-si da seama cu cine au de-a face. Cind i se raspunde, apelantul fie o injura pe operatoare, fie incearca sa porneasca o discutie cu aceasta, iar unii, de atita sunat, incep chiar sa le recunoasca vocile. Recordul la apeluri false, in anul 2007, este detinut de o persoana care a sunat de 2.132 de ori, de pe un numar de cartela. Apelantul, care este mai mult ca sigur un copil, a ramas insa neidentificat, si nu pentru ca nu s-ar putea face asta. Dar pentru ca nu a trimis pe nimeni pe piste false, ci doar s-a distrat la telefon, nu poate fi tras la raspundere. Pe locul doi la glume proaste prin 112 se situeaza un brailean care a dat 1.350 de apeluri, de la un telefon public, iar pe locul trei este un alt teribilist, care a apelat numarul de urgenta de 750 de ori, tot de pe o cartela. In conditiile in care media apelurilor primite la 112 Braila intr-o zi este de 2.000, un calcul simplu arata ca o singura persoana, cea care bate recordul la numarul de apeluri false, a sunat intr-un an de tot atitea ori cit numarul tuturor apelurilor inregistrate pe parcursul unei zile la Biroul 112 Braila. Desi operatorii recunosc de fiecare data numarul falsului apelant, totusi cartela nu poate fi blocata deoarece se considera ca i se ingradeste dreptul la comunicare celui care suna. In plus, este posibil ca la un moment dat persoana care a sunat luni de zile, doar pentru a se distra, sa aiba intr-adevar nevoie de ajutor, iar daca are cartela blocata sa nu mai poate suna. Important este ca in acest an au mai scazut apelurile false fata de anul trecut, de la o medie de 60.000 apeluri false lunar, la una de 45.000.

Injuraturi si invitatii la Revelion pentru operatoarele 112

Pentru a vedea ce inseamna o zi de munca la Biroul 112, reporterii nostri au stat de vorba chiar cu operatoarele, care ne-au povestit situatiile cu care se confrunta zilnic, unele dintre ele nu prea placute. Cert este ca, indiferent daca este vorba despre momente amuzante sau de clipe de groaza, le vor avea mereu in memorie, la fel cum nu vor uita nici prima injuratura sau invitatie la cafea. Si daca la inceput se si suparau atunci cind li se vorbea urit, sutele de telefoane de acest gen le-au facut sa devina, oarecum, imune la astfel de jigniri. De exemplu, una dintre operatare, care lucreaza la Biroul 112 de un an de zile, ne-a povestit, vizibil marcata, prima sa noapte de munca: "A fost un apel care a avut un impact deosebit asupra mea, un accident cu multe victime ce a necesitat interventia Pompierilor, Ambulantei si Politiei. Era noapte, prima mea noapte, si m-a marcat atunci, pe moment. Citeva zile am avut accidentul pe suflet. Noi trebuie sa ii intrebam ce vad, cite victime sint, trebuie sa cerem detalii, iar unii sint atit de agitati ca nu pot raspunde", ne-a spus operatoarea cu "numar de cod" 09 - operatoarele de la 112 se feresc sa-si spuna numele, ca sa nu le dea apa la moara glumetilor.
Printre persoanele disperate care solicita ajutor pentru ca au realmente o urgenta se strecoara inevitabil si indivizi care le adreseaza operatoarelor injurii sau care le invita in oras sau la Revelion. "Invitatii in oras primim tot timpul. Primim declaratii noaptea, ne cinta la telefon sau ne pun muzica populara. Ne pun ce le place lor si considera ca ne place si noua si dau atit de tare, ca uneori ne sare casca. Si de Revelion am primit invitatii. Citeodata nici nu ii mai asculti, vorbesc urit o data, de doua ori, de 10 ori si te saturi. Deja ii recunoastem dupa voce", a mai spus operatoarea. O amintire hazlie o au operatoarele si din data de 6 decembrie, atunci cind le-au sunat copiii sa le spuna ba ca nu a venit Mos Nicolae la ei, ba ca au gasit cadouri in ghetute.
La rindul sau, o alta operatoare, cu numarul 01, care lucreaza la 112 Braila de trei ani, adica de cind s-a infiintat Biroul, ne-a povestit ca a avut o situatie cind un copil care suna frecvent doar pentru a se distra, a avut la un moment dat o urgenta si a solicitat ajutor.
"Am avut un caz cind un copil ne-a sunat o luna, doua si apoi chiar s-a intimplat sa aiba o urgenta. Am cerut sa vorbim cu parintii, sa ne confirme ca intr-adevar era o urgenta. Pur si simplu dupa atita timp s-a intimplat sa aiba nevoie de ambulanta si noi sa nu-l mai credem", a povestit operatoarea 01.

Multi dintre cei care fac glume proaste la 112 ramin neidentificati

Seful Oficiului Judetean de Telecomunicatii Speciale Braila, colonel Mihail Balaban, ne-a declarat ca pina acum nu s-a incercat identificarea celor care au sunat de mii de ori la 112 fara a avea vreo urgenta, pentru ca ar fi pierdere de timp si nu intra in atributiile acestui serviciu. "Din punct de vedere al preluarii apelurilor sint prevazute niste contraventii, dar noi nu sintem organ abilitat de lege sa dam amenzi. De exemplu, o persoana care te-a injurat la telefon, aici este contraventie, dar nu te ia nimeni in seama daca nu depui o plingere la Politie. Noi ne referim la apelurile false in urma carora s-a declansat mecanismul de interventie fie la Politie, fie la Ambulanta, fie la Pompieri, si aici ei sint cei care au competentele de a constata faptul ca s-a produs o contraventie si legea spune cit este amenda si cit este contravaloarea serviciului care trebuie imputat persoanei respective", a precizat col. Balaban.
Acesta a mai spus ca de cele mai multe ori apelurile false sint identificate la Biroul 112 si nu ajung sa fie transferate la institutii. Totusi, exista si cazuri, dar foarte rare, cind apelantul este convingator, isi da numele si numarul de telefon, si astfel apelul ajunge la institutia abilitata sa intervina, ce trimite echipaj pe teren si care, cind ajunge la locul indicat, constata ca nu este nici o urgenta. In plus, multe persoane care sint martore la producerea unor accidente rutiere, de exemplu, mai au si "darul" de a transforma o simpla tamponare intr-un carnagiu, si atunci este normal ca la fata locului sa fie trimise mai multe echipaje de la Ambulanta si Politie. Si, surpriza, ajunsi acolo, constata ca situatia nu este chiar atit de grava si ca unele masini s-au deplasat degeaba. "Ei trimit masinile in functie de ce vorbesc cu apelantul. La 112 se face o incadrare preliminara a urgentei respective, dar tot ceea ce inseamna luarea deciziilor revine agentilor respectivi, care pun intrebari suplimentare si, in functie de detalii, trimit fortele necesare pentru interventie", a mai spus colonelul Balaban.
Sursa citata a mai adaugat ca odata cu introducerea numarului de urgenta 112 s-a redus timpul de interventie in cazul unei urgente. Astfel, daca este o urgenta care necesita interventia pompierilor si a ambulantei, inainte solicitantul trebuia sa sune in doua locuri, dar acum suna direct la 112.

Alarmele false cu bomba pun fortele de interventie pe drumuri degeaba

In 2007, prin numarul de urgenta 112, mai multi copii lasati nesupravegheati au anuntat amplasarea unor bombe fie in scoli, fie in zona garii, fie la Palatul Cotroceni. Aceste alarme false sint cele mai problematice, deoarece chiar daca operatoarele de la 112 isi dau seama ca este o gluma proasta, apelul trebuie redirectionat iar echipajele speciale trebuie sa intervina pentru a stabili daca intr-adevar a fost un apel fals. O astfel de interventie costa citeva zeci de milioane de lei vechi, deoarece la fata locului se deplaseaza mai multe forte. Autorii apelurilor false cu bomba sint identificati de fiecare data, si pentru ca majoritatea sint minori, amenzile le primesc parintii pentru ca i-au lasat nesupravegheati. Pentru a-i face pe copii sa inteleaga importanta si utilitatea numarului de urgenta 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale a demarat o campanie nationala de educare si informare in rindul elevilor din clasele I - XII. Pina acum s-au desfasurat actiuni de informare in mai multe judete printre care si Braila. "Noi am dat niste materiale la scoli, niste filmulete pe calculator, pliante. Efectul acestor actiuni nu o sa se vada imediat, ci dupa 6 luni, un an, speram ca elevii sa devina mai constienti", a precizat seful Oficiului Judetean de Telecomunicatii Speciale Braila, colonel Mihail Balaban.

Ambulanta a fost solicitata de cele mai multe ori

Prin numarul de urgenta 112, in 2007, cele mai apeluri au fost redirectionate catre ambulanta. Este vorba despre 41.395 de solicitari, pe locul doi la numarul de apeluri prin fiind Politia, pentru care s-au primit 24.938 de solicitari. Catre Pompieri au fost directionate 1.836 de apeluri, iar catre jandarmi 548.
De asemenea, exista trei intervale orare in care numarul de apeluri primite la 112 este mai mare, si anume, intre 7.00 si 9.00 dimineata cind se descopera incidentele de pe timpul noptii, in pauzele de scoala, si seara, intre orele 18.00 si 20.00, cind oamenii se intorc de la serviciu. Numarul de apeluri catre 112 este in crestere si la schimbarea anotimpului, pe timpul caniculei si la inundatii. In orice perioada a anului, operatoarele de la Biroul 112 Braila se straduiesc sa rezolve toate urgentele cetatenilor si se pare ca si reusesc in conditiile in care pina acum nu s-a primit nici o reclamatie impotriva lor din partea vreunui brailean nemultumit.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro