Mergi la conţinutul principal

Raportul în cazul Colectiv - radiografia unei misiuni de salvare eşuate

Intervenţia la incendiul de la Clubul Colectiv, din 30 octombrie 2015, „a fost, în mare parte, o acţiune necoordonată, cu elemente de improvizaţie a autorităţilor", cauzele principale fiind lipsa de exerciţii în caz de urgenţe majore, neconcordanţe în legislaţie şi baza materială deficitară, este concluzia raportului Corpului de control al primului-ministru.
Conform raportului Corpului de control al primului-ministru în cazul incendiului din clubul Colectiv, planul roşu de intervenţie nu a fost declanşat imediat deşi cel puţin unul dintre apelurile primite conţinea elemente care arătau existenţa unei situaţii foarte grave. Planul a fost declanşat la 22.50, adică la 18 minute de la primele apeluri la 112 şi la 7 minute de la momentul informaţiilor primite de le echipajele aflate la locul intervenţiei.
Deşi planul a fost declanşat de către prefectul Capitalei, „există elemente de incertitudine" privind comunicarea acestui fapt către toate entităţile implicate în intervenţie, se mai menţionează în raport.

Degringoladă

Direcţia Generală de Poliţie Bucureşti a comunicat oficial Corpului de control al primului-ministru că nu i-a fost trimisă informarea, iar înscrisurile transmise de Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, de Jandarmeria Capitalei şi de Poliţia Locală Bucureşti nu fac referire la momentul la care a fost instituit planul roşu de intervenţie.
În cazul Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABI), la data de 30 octombrie 2015 existau 182 de ambulanţe, din care 152 în stare de funcţionare, iar dintre acestea 76 la sută erau foarte vechi şi în situaţie de casare. De asemenea, conform legislaţiei şi raportat la numărul populaţiei, la acea dată SABi ar fi trebuit să funcţioneze cu 1.740 de angajaţi, dar avea doar 868, înregistrând un deficit de 50,11 la sută.
În document se mai arată că raportul DSP Bucureştu conţine date contradictorii atât în ceea ce priveşte numărul pacienţilor din fiecare spital, cât şi în ceea ce priveşte numărul infecţiilor nosocomiale, ceea ce ridică suspiciuni în privinţa controalelor în spitale.

O unitate modernă, nefolosită

Raportul consemnează şi că unitatea de îngrijire a arşilor grav de la Spitalul Floireasca era la acea dată complet dotată şi funcţională atât la nivelul saloanelor, sălii de pansamente, sterilizării proprii, cât şi la nivelul blocului operator.
Conform sursei citate, în noaptea de 30/31 octombrie 2015 au fost făcute 78 de operaţii în blocul operator din unitatea de îngrijire a arşilor grav de la Spitalul Floireasca, din care 67 pentru victimele incendiului din Colectiv şi 11 pentru alţi pacienţi.
„Unitatea nu a fost şi nu este folosită, desi este cea mai modernă şi poate asigura cea mai bună îngrijire pentru pacienţii cu arsuri grave", arată raportul.
Totodată, notează şi că mecanismul de protecţie civlă al Uniunii Europene nu a fost activat de către Statul român, deşi acesta era aplicabil.
„Pe viitor, CCPM propune ca acest mecanism să fie activat, acolo unde situaţia o impune, chiar dacă în paralel sunt întreprinse şi alte demersuri", precizează Corpul de Control.

Legi vraişte

La data efectuării controlului au fost constatate mai multe neconcordanţe legislative la nivelul actelor normative care reglementează acordarea asistenţei de urgenţă în caz de accidente colective, calamităţi şi dezastre în fază prespitalicească.
„Ca notă unitară în ceea ce priveşte datele primite de la diversele entităţi implicate, s-a remarcat lipsa de coerenţă şi datele contradictorii cu privire la numărul de echipaje existent la faţa locului, numărul total de victime, numărul de pacienţi internaţi în fiecare spital, numărul de pacienţi depistaţi cu infecţii nosocomiale, numărul de pacienţi transferaţi în afara ţării şi locaţia acestora, raportările fiind confuze chiar şi-n privinţa numărului total de decese", consemnează raportul.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro