Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Primarul sufocat de proiecte

* Primăria promite, totuşi, că, în doi-trei ani, mai multe zone din municipiu vor deveni de nerecunoscut, graţie unor investiţii de zeci de milioane de euro

Brăila viitorului apropiat arată mai mult decât promiţător, în proiectele iniţiate de administraţia locală. Primăria spune că peste doi-trei ani, Bulevardul Dorobanţilor, Calea Călăraşilor, Calea Galaţi cu celebrul pod de la Brăiliţa, strada Griviţei sau platoul din Piaţa Independenţei vor fi de nerecunoscut, graţie unor investiţii de peste 50 milioane de euro. La acestea se adaugă alte proiecte ambiţioase, cum ar fi canalizarea şi asfaltarea integrală a cartierelor periferice, finalizarea Staţiei de Epurare, reabilitarea Parcului Monument sau implementarea unui sistem de supraveghere video în zonele cu potenţial criminogen, pentru creşterea siguranţei cetăţenilor. Sunt intenţii frumoase ce ar avea şanse să se transforme în realizări minunate dacă nu ar exista acea doză de imprevizibil care ar putea transforma totul într-o amânare nesfârşită sau într-un veşnic şantier. Brăila are experienţa tristă a contractului ISPA, câştigat de firma "Athena", cu a cărui implementare s-a întârziat ani întregi. Primarul Aurel Simionescu speră, însă, să reuşească să finalizeze, pe timpul actualului mandat, tot ce şi-a propus. Pe de altă parte, edilul-şef recunoaşte că din cauza imensei birocraţii dar şi a felului cum pun problema firmele participante la licitaţii, implementarea proiectelor cu cofinanţare europeană este o adevărată Golgotă pentru funcţionarii care au de întocmit mii de hârtii. Pentru a exemplifica, primarul ne-a arătat trei dosare extrem de voluminoase, cu câteva sute de pagini fiecare. "Toate paginile trebuie semnate şi ştampilate, de primar dar şi de secretarul Primăriei. Ce avem aici este doar dosarul pentru începerea finanţării proiectului de modernizare a străzii Griviţa. Toată documentaţia, doar pentru acest proiect, cuprinde mii de pagini, hârtii ce a trebuit refăcute, fiindcă una dintre firmele înscrise la licitaţie au contestat caietul de sarcini. Din cauza acelei contestaţii, procedura de reevaluare a implicat o întârziere de două luni şi jumătate. Interesant este că firma contestatară nu a mai fost interesată să participe la licitaţie, după toată această bulversare birocratică pe care a provocat-o. Ei au rămas cu contestaţia, noi cu întârzierea", ne-a declarat primarul. Potrivit acestuia, licitaţia pentru stabilirea constructorilor se află pe ultima sută de metri, atât în ceea ce priveşte Str. Griviţa, cât şi pentru B-dul Dorobanţilor.

Simionescu nu ascunde faptul că, dată fiind valoarea foarte mare a contractului - circa 30 milioane de euro - se aşteaptă ca una dintre cele şapte firme înscrise pentru Dorobanţi să conteste rezultatul licitaţiei, fapt ce ar duce la câteva luni de întârziere. Primarul mai spune că, în cazurile Dorobanţi şi Griviţei, dar şi la alte proiecte, a observat o tendinţă a firmelor participante de a sublicita, oferind un preţ mic, dar nerealist, de realizare a lucrărilor. "Se vine cu 60% până la 80% din preţul real al lucrărilor. Principalul motiv invocat este că au scăzut costurile materiilor prime şi a forţei de muncă, pe fondul crizei. Pe de altă parte, se avansează termene imposibil de realizat. De exemplu, unul dintre participanţii de la Griviţa spunea că poate termina lucrările într-o lună. Cine poate să creadă aşa ceva?! E clar că sunt preţuri şi termene fără acoperire! Rămâne de văzut cine va câştiga licitaţia şi de câtă seriozitate va da dovadă", ne-a declarat Aurel Simionescu. Fără a menţiona numele participanţilor înscrişi pentru cele două lucrări de mare anvergură, acesta a precizat că este vorba de firme puternice, de pe plan internaţional şi naţional, unele asociate cu societăţi de profil din Brăila.

Staţia de Epurare, un contract de circa 50 milioane de euro, finanţat în proporţie de 75% de Uniunea Europeană, dă, de asemenea, mari emoţii Primăriei. După cum se ştie, construcţia obiectivului ar fi trebuit să înceapă din 2007, iar termenul final de execuţie este decembrie 2010. Firma "Termomecanica" Italia, cea care a câştigat prima licitaţie, şi-a dovedit incapacitatea de a executa lucrarea şi i s-a reziliat contractul. În urma unei noi licitaţii, proiectul a fost preluat de consorţiul turco-german "Yapi-Passavant". Acesta trebuie musai să finalizeze lucrarea până în decembrie 2010, altfel Brăila riscă să returneze Uniunii Europene zeci de milioane de euro, sumă ce ar nărui bugetul local. Greul pică pe umerii turcilor de "Yapi" care se ocupă efectiv de construirea staţiei, "Passavant" urmând să monteze echipamentele necesare. Turcii mai au la dispoziţie maxim un an, pentru a face ce ar fi trebuit făcut în trei ani. Primarul Simionescu spune, însă, că actualul ritm de lucru nu-i inspiră încredere. În plus, au apărut întârzieri la plata subcontractanţilor, fapt ce pune sub semnul întrebării capacitatea turcilor de a finaliza cu bine acest proiect vital pentru Brăila.

29proiec2Proiecte importante pentru comunitate

Pe lângă modernizarea Bulevardului Dorobanţilor şi a străzii Griviţa, Primăria se află într-un stadiu avansat de implementare a unor proiecte ce ţin de informatizarea serviciilor publice sau reabilitarea şi dotarea cu echipament specific a Centrului de Asistenţă Paliativă "Sfânta Maria". De asemenea, urmează să intre în reabilitare Şcoala nr. 18 "Mihu Dragomir" şi Liceul cu Program Sportiv. Sunt în derulare proiecte ca reabilitarea şi stabilizarea unei porţiuni din faleza Dunării, viabilizarea terenului atribuit în baza Legii 15, pe Strada Mecanizatorilor, viabilizarea terenului pentru ANL Brăiliţa, strada Viilor, reabilitarea sistemului de apă-canalizare de pe Str. Graţiei.

Primăria mai vizează, însă, o mulţime de proiecte, cuprinse în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU). Deocamdată, PIDU se află în stadiul de studiu de fezabilitate. Partea bună este, însă, că are asigurată o finanţare europeană de 18 milioane de euro, din Fondul European de Dezvoltare Regională, bugetul naţional şi bugetul local. PIDU cuprinde următoarele proiecte: "Reabilitare şi modernizare cămin persoane vârstnice «Sf. Petru şi Pavel», Str. Zambilelor"; "Sistem de supraveghere în vederea creşterii siguranţei şi prevenirii criminalităţii în municipiul Brăila"; "Reabilitare casa Petre Ştefănescu Goangă"; "Reabilitare şi modernizare Parc Monument"; "Modernizare şi reabilitare Calea Călăraşilor, pe tronsonul cuprins între Bd. Dorobanţilor şi Bd. Independenţei"; "Reabilitare zonă promenadă, între Calea Călăraşilor şi Faleza Dunării"; "Restaurarea şi consolidarea clădirii Teatrului «Maria Filotti»"; "Reabilitare pasaj pietonal platou Piaţa Independenţei"; "Modernizarea şi reabilitarea străzii Calea Galaţi, pe tronsonul cuprins între Bd. Dorobanţilor şi Str. Mircea Mălăeru".

Primarul Simionescu ne-a declarat că nădăjduieşte să finalizeze toate aceste proiecte în mandatul său. "Unele vor fi începute de anul viitor, altele ulterior. Nu pot să încep, de exemplu, Calea Călăraşilor, atât timp cât mai sunt în lucru Dorobanţi şi Griviţei, fiindcă blochez oraşul cu totul", ne-a explicat primarul.




Like / Share

Comentarii