Mergi la conţinutul principal
«Cimitirul» de maşini s-a mutat pe şosele

Invazia de rable

numărul de autoturisme înmatriculate la Brăila, de la eliminarea taxei de mediu, în februarie, s-a dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, când taxa era în vigoare • este vorba despre mai bine de 10.000 de maşini care au “aterizat” pe şoselele brăilene, în 2017, o bună parte dintre acestea mai vechi chiar şi de 15-20 de ani la o sumară analiză reiese clar: “coşciugele pe roţi” eliminate prin programul multianual “Rabla” s-au întors din “morţi”, adică am scăpat de unele vechituri, dar au fost înlocuite cu altele • printre mărcile preferate de brăilenii care şi-au înmatriculat second-hand-urile se numără inclusiv Audi sau BMW, problema rămânând însă vechimea lor, circa 60% având an de fabricaţie de prin 2000 - 2004 • în afară de importul de SH-uri, mulţi dintre brăilenii care lucrează prin Italia sau Spania vin în ţară tot cu maşini vechi

 

Rablele au pus iar stăpânire pe şosele. La Brăila, s-a dublat numărul maşinilor second-hand înmatriculate, după eliminarea timbrului de mediu, din luna februarie a acestui an. Este vorba în special de maşini foarte vechi, aduse din afara ţării, care sunt scoase în trafic, indiferent de starea în care se află şi fără a se ţine cont de nivelul de poluare. Important este că acestea “se mişcă”, deşi, dacă privim în jur, pare că s-a format un adevărat «cimitir» de maşini pe şoselele noastre. Efectele Programului “Rabla”, derulat în ultimii ani şi menit să ducă la o întinerire a parcului auto la nivelul întregii ţări, prin impulsionarea vânzărilor de maşini noi, au fost efectiv anulate în cele doar câteva luni în care s-a dat liber la înmatriculările de SH-uri. Într-o situaţie întocmită la nivel naţional se arată că, în ultimii ani, s-au scos peste 200.000 de “cadavre” pe patru roţi din circulaţie, însă, acum, au fost înlocuite cu altele, la fel de vechi şi periculoase. Din februarie 2017 şi până în prezent, la nivel naţional s-au înmatriculat peste 224.000 de maşini mai vechi de 8 ani. Iar vechimea de numai 8 ani reprezintă, de multe ori, un caz fericit...

 

A crescut alarmant numărul de maşini la mâna a doua

Aproape 1,3 miliarde de lei a cheltuit statul român în ultimii 7 ani pentru a scoate din circulaţie peste 250.000 de rable mai vechi de 8 ani, cheltuială care, acum, pare inutilă.

Parcul auto, atât la nivelul Brăilei, cât şi al altor judeţe, este din nou îmbătrânit, asta dacă ţinem cont numai de numărul rablelor înmatriculate în ultimele 7 luni ale acestui an. După eliminarea timbrului de mediu, brăilenii au dat năvală la Serviciul de Înmatriculări şi, la început, chiar au venit din toiul nopţii şi au format cozi peste cozi, pentru a fi siguri că îşi înmatriculează maşinile. Între timp, situaţia s-a mai calmat, fiind făcute programări on-line care ajută la eliminarea îmbulzelii. Solicitările sunt însă tot la un nivel ridicat.

Astfel, după cum ne-a comunicat cms. şef Daniel Popescu, şef Serviciu Înmatriculări, în cele 7 luni ale acestui an, la Brăila au fost înmatriculate 10.336 de maşini,  dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, când se discuta despre un total de numai 5.412 de maşini. Din totalul autoturismelor intrate în evidenţă anul trecut, 2.722 au fost la prima înmatriculare în România, iar restul de 2.690 au fost transcrieri, modificări date, duplicate.

În cele şapte luni ale anului 2017, la prima înmatriculare au fost 4.499 de autoturisme, iar la restul de 5.837 s-au făcut operaţiuni specifice de modificare date, schimbări proprietar etc.

Dintre autoturismele înmatriculate în 2017, mai mult de jumătate, cam 60% sunt mai vechi, având cam 20 de ani în spate. Vorbim despre autoturisme de diferite mărci, fabricate în '98, '99, 2000, cel mult 2004.

Se vede cu ochiul liber că rablele, fie ele şi Audi sau BMW, merg liniştite pe străzi, chiar dacă scârţâie, pocnesc sau scot fum cu nemiluita. Nimeni nu poate face ceva în acest sens, asta pentru că oamenii se limitează la nivelul de trai şi, în funcţie de banii din buzunar, aleg să conducă o maşină mai nouă sau un hârb, fără a se gândi că poate îşi pun viaţa în pericol. 

Şi, după cum reiese din situaţia statistică, hârburile sunt în top.

 

S-a eliminat taxa, a început nebunia la Înmatriculări

La câteva zile de la eliminarea taxei de mediu, care a reprezentat un stăvilar pentru valul de înmatriculări de maşini second-hand aduse din Europa, brăilenii au dat năvală la Serviciul de Înmatriculări Brăila. Modificările legislative au intrat în vigoare de la 1 februarie 2017. În primele zile, au venit peste 150 de persoane pe zi, care se treceau pe liste şi apoi aşteptau cu orele să le vină rândul. Partea proastă era că, într-o singură zi, nu puteau să intre toţi cei înscrişi, chiar dacă veniseră de la 3-4 noaptea, pentru a prinde un loc cât mai în faţă.

De exemplu, în zorii zilei de 3 februarie, la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Brăila, mulţimea era deja adunată, iar unele persoane se plângeau că sunt amânate pentru următoarea săptămână. Oamenii veniseră cu noaptea-n cap acolo, ba chiar primii dintre doritori ajunseseră din seara anterioară. La momentul respectiv, numai într-o singură zi,  se primiseră documente pentru 170 înmatriculări, însă bonurile de ordine au fost numai pentru 100. La vremea respectivă, aşa cum am scris şi în materialul publicat în ziua imediat următoare, şeful Serviciul de Înmatriculări ne-a explicat că este o problemă şi că, deşi programul s-a prelungit şi se fac eforturi serioase pentru a micşora timpul de aşteptare, e greu de rezolvat câtă vreme numărul cererilor pe această linie se dublase faţă de perioada anterioară, când taxa de mediu era în vigoare. O uşoară ameliorare s-a resimţit abia în martie, când Prefectura Brăila a anunţat că rezervarea pentru depunere dosar de înmatriculare se poate face şi online, pe www.drpciv.ro, unde funcţionează aplicaţia “Programare online”. De atunci, programările se fac online, astfel că oamenii vin în ziua în care sunt programaţi şi au prioritate. Abia după ce sunt rezolvate programările online, lucrătorii serviciului, în funcţie de timpul disponibil, mai rezolvă şi cerinţele persoanelor care vin direct la sediu, fără programare, mulţi dintre aceştia fiind din mediul rural. Dar chiar şi aşa, şi acum, zilnic, se primesc peste 100 de solicitări pentru înmatricularea vechiculelor. În plus, după cum a spus cms. şef Daniel Popescu, în această perioadă au venit în concediu şi brăilenii care lucrează peste hotare, astfel că cererile de înmatriculare sunt tot la un nivel ridicat. Din păcate, se vede cu ochiul liber că brăilenii vin tot cu hârburi de prin Italia, Spania sau alte ţări şi le înmatriculează în România, pentru că legea le permite.

 

Propuneri RAR pentru siguranţă rutieră: ITP diferenţiat, în funcţie de vechimea maşinii

În presa naţională se arată faptul că, anul trecut, vârsta medie a unei maşini aduse din străinătate era de 8 ani, însă în primele luni ale anului 2017, după eliminarea taxei, vârsta medie a unei maşini a crescut la 13 ani. Urmare a acestui fapt, susţin specialiştii în domeniu, a crescut şi numărul de accidente provocate de defecţiunile tehnice ale maşinilor. În anii următori, proprietarii maşinilor mai vechi de 12 ani ar putea fi obligaţi să efectueze inspecţia tehnică periodică în fiecare an.

Oricum, în urmă cu ceva timp, Registrul Auto Român a avansat legislativului două propuneri de efectuare a ITP (Inspecţia Tehnică Periodică) menite să sporească siguranţa în trafic. Este vorba despre creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturisme începând cu vechimea de 12 ani, de la 2 ani, cât este în prezent, la 1 an. “Instituţia noastră a fost şi va rămâne permanent foarte atentă la evoluţia şi la starea tehnică a parcului auto activ din Romania şi, cu precădere, la tendinţele actuale generate de eliminarea timbrului de mediu”, a fost reacţia celor de la RAR. De asemenea, instituţia amintită are în vedere şi mărirea termenului de efectuare a primului ITP pentru autoturismele noi. Astfel, un autoturism nou achiziţionat va efectua primul ITP la 3 ani şi nu la 2, cum este în prezent.

Referitor la propunerea ca ITP să fie efectuat la 1 an pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, RAR a efectuat o serie de statistici ca bază argumentativă. Conform acestora, vârsta medie a vehiculelor ce compun acest parc activ, se situează pe un trend crescător începând încă din anul 2009, când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani.

Tocmai de aceea, Registrul Auto Român, ca organism şi serviciu tehnic, consideră oportună şi chiar obligatorie manifestarea unui anumit tip de reacţie, de natură tehnică, de menţinere sub control a stării tehnice a parcului auto naţional, de conservare şi chiar de reducere ulterioară a vechimii medii a acestuia. Este de remarcat că propunerea noastră de îndesire a ITP este permisă de legislaţia europeană, care stabileşte doar cerinţe minimale pentru ITP inclusiv în ceea ce priveşte categoriile de vehicule supuse inspecţiilor cât şi în ceea ce priveşte frecvenţa acestora. Mai mult chiar, această vechime de 12 ani este confirmată de o prevedere similară (opţională) a noii Directive 2014/45/UE ce va intra în vigoare din mai 2018 şi care dă posibilitatea statelor membre de a introduce inspecţii suplimentare inclusiv pentru vehiculele care depăşesc 160.000 km rulaţi”, se arată în comunicatul RAR.

Se mai precizează faptul că, din analizele statistice realizate de RAR ulterior activităţilor de Control Tehnic în Trafic (CTT) şi Supraveghere a staţiilor autorizate de ITP, reiese că acest prag de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate înregistrează procente de neconformitate mai mari decât procentul mediu calculat.

Se mai precizează faptul că această îndesire a ITP-urilor succesive până când devin anuale, nu este o practică izolată la nivel european. Potrivit datelor colectate şi disponibile în cazul a 13 din 23 de state care au furnizat aceste date, se înregistrează o creştere a frecvenţei de efectuare a ITP până la 1 an începând cu vechimi ale vehiculelor care pornesc de la 3 ani (Letonia) şi pot ajunge la 11 ani (Spania). “Acestea ar fi, pe scurt, argumentele pentru care RAR intenţionează să facă această propunere de modificare legislativă. Măsurile ar urma să fie implementate din 2018”, este concluzia celor de la RAR.

Propunerile prezentate de RAR sunt văzute cu ochi buni atât de poliţiştii brăileni, cât şi de oamenii de rând. “Trebuie făcut ceva, sunt foarte multe maşini foarte vechi, aduse de peste hotare. Sunt un pericol pe şosea”, ne-a spus un şofer brăilean.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro